Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Vad hade turismen varit utan alla gratisarbetare på evenemang?

8 juni, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
Jag ska utveckla och nyansera min kritik av besöksnäringen. Eftersom den är så mångfacetterad ska jag begränsa mig till området som jag har erfarenhet av och kan: Sommarturismen.

Jag bor i en turistkommun där stora förhoppningar knyts till att besöksnäringen ska väga upp förlorade industrijobb. Vad som stör mig är att branschen är uppdelad i riktiga jobb och sånt som nån annan ska fixa så att turisterna kommer.

Evenemang har inget egenvärde. Ingen verkar tänka på att dessa även kan ge riktiga jobb. Deras uppgift är idag bara att skapa beläggning och försäljning i andra delar av näringen.

Vi försöker skapa ett vitt evenemang som är en del av vår försörjning. Projektet har pågått i sju år och det är som att köra huvudet i en vägg.

Mest irriterande är att F-skattsedeln anses visa att jag är oseriös. Jag har enligt lag ett enskilt vinstintresse, vilket hålls emot mig. Det utestänger mig från lokala och regionala stöd och i förlängningen från statliga bidrag avsedda för professionell scenkonst, vilka kräver lokal och regional medfinansiering.

Helst skulle jag slippa ansöka om stöd. Vår egen del av verksamheten, varietétältet och trolleriet, är till sista öret egenfinansierad. Jag har, beroende på konkurrensen, inte råd att stå risken för andra artisters gager och behöver stöd för att kunna utveckla verksamheten.

Mina konkurrenter är bland annat ideella föreningar med gratis arbetskraft och betydande bidrag. Nivåerna ligger i vissa fall högre per biljett än vårt biljettpris. Dessa ideella föreningar tar inte ens ut lagstadgad moms och behöver enligt lag inte ha bokföring. Följden blir att jag skälls för girig när vi begär 180 kr för vuxna och 90 kr för barn.

Grundproblemet är att underhållning inte ses som en seriös del av turistindustrin, utan bara som en marknadsföringsaktivitet. Följden blir stora bidrag, ideellt arbete och svartjobb, vilket gör det svårt att utveckla evenemang på affärsmässig grund.

Det här gäller även de allra största, från Way Out West till Vasaloppet. Bråvalla i Norrköping var förra året landets största festival med 56 000 besökare. Arrangör är ett stor tyskt företag. För att genomföra festivalen krävs 1 600 gratisarbetare, 1 000 av dem är volontärer och 600 medlemmar i föreningar. Föreningarna får ersättning, medlemmarna jobbar gratis (Källa: bravallafestivalen.se).

Evenemangen driver hela besöksnäringen under sommaren. Här i Västervik skapar bara de två största försäljning på runt 40 miljoner kronor i det omgivande samhället.

Det finns en aspekt som borde göra hela besöksnäringen orolig. Intresset för ideellt arbete minskar för varje år. Ungdomar vill ha betalt om de ska lyfta blicken från mobilen. Bara de allra häftigaste evenemangen lockar volontärer.

Eftersom evenemang har så stor betydelse, borde det ligga i hela branschens intresse att dessa blir en affärsdrivande del av besöksnäringen, som bär sina egna kostnader och skapar avlönade jobb.

Näringslivsbolaget i Västervik har tittat närmare på evenemangens betydelse för hela näringen. Mer om det finns att läsa här.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Möt våra medlemmar

Vill förändra mediebranschen – med fokus på kvalitet, lönsamhet och gemenskap

På Driva Eget vill vi lyfta våra medlemmar – människorna bakom idéerna, företagen och drivkrafterna. Därför bjuder vi in till personliga intervjuer med medlemmar i Driva Eget Plus för att inspirera, synliggöra och stärka gemenskapen. Idag tog vi ett snack med Sebastian.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 24 juni, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 2 minuters läsning
Foto Malin Lindner

Foto: Malin Lindner


Dela artikeln

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.