Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från VISMA

Ekonomi & Skatt

Vad kostar en anställd och hur sätter jag rätt lön?

Sponsrad artikel 1 november, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Vad kostar en anställd?

Vad kostar en anställd? Hur sätter jag rätt lön? Vilka frågor ska jag ställa under jobbintervjun? Allt detta hjälper vi dig med i den här guiden.

I mindre företag är det lätt att rekryteringen av nya medarbetare görs snabbt och utan stöd av system. Då kan det ofta bli fel – och felrekryteringar kan bli väldigt kostsamma! Just därför har vi tagit fram en guide för dig som driver ett mindre företag och ska anställa. Du lär dig bland annat:

– Vad kostar en anställd?
– Hur du skriver en rekryteringsannons
– Hur du genomför jobbintervjun
– Hur du sätter rätt lön
– Hur du väljer rätt löneprogram (t.ex. Visma Lön Smart)

Innan du börjar läsa – rekommenderar vi dig att spana in Löneskolan hos Visma Spcs som är helt kostnadsfri.

Vad kostar en anställd?

Det är inte bara lönen som avgör hur mycket en anställd kostar. Här är andra exempel på kostnader du behöver ta in i budgeten när du ska svara på frågan “vad kostar en anställd?”:

  • Mobil och dator
  • Kontor
  • Eventuella verktyg
  • Tjänstebil
  • Utbildningar
  • Sjukfrånvaro
  • Pension
  • Försäkringar
  • Löneprogram och andra program kopplade till den anställde
  • Kostnader för rekryteringen
  • Andra förmåner som gymkort, terminalglasögon, förhöjd ersättning vid föräldraledigheter, städhjälp etc

Räkna ut vad en anställd kostar

Så vad kostar en anställd? Det kan vara svårt att räkna ut. På Visma Spcs finns en kalkylator som hjälper dig att få en bra överblick och där du exempelvis kan ange personens ålder och lägga till kostnader för pension etc.

Kalkylator: Här kan du räkna ut vad en anställd kostar.

Hur skriver jag en bra rekryteringsannons?

Vad kul att du ska anställa! Nu är det dags att skriva en rekryteringsannons, och det kan vara lättare sagt än gjort. Det viktigaste är att sticka ut bland alla andra rekryteringsannonser. Det kan du exempelvis göra genom att ha en unik annonstitel som väcker uppmärksamhet. Det är också väldigt viktigt att vara noga med språket och undvika stavfel. Ta hjälp av vänner och familj om du inte redan har anställda som kan hjälpa dig.

Detta ska du också tänka på:

Vilken typ av person söker du?

Utforma annonstexten utifrån personen du vill rekrytera. Om du söker en social person, är det bra om texten utstrålar den egenskapen. Söker du en strukturerad person, bör annonsen vara strukturerad. Olika format (video, text etc) kan passa olika bra för olika typer av kandidater.

Leta inte efter någon som har alla egenskaper

Många jobbannonser radar upp egenskaper som kandidaten ska ha. Det blir förvirrande och ofta motsäger egenskaperna varandra. Fokusera på det som är viktigast – till exempel “team player”.

Tips: Känner du till Växa-stödet?
Det är en tillfällig sänkning av arbetsgivaravgifterna för ett företag som anställer sin första medarbetare. Läs mer här.

Vad ska jag tänka på under jobbintervjun?

Jobbintervjun är till både för dig som arbetsgivare och för den som söker tjänsten. Och det är din uppgift att se till att intervjun får rätt förutsättningar.

Var extremt tydlig med förutsättningarna

Förmedla i ett tidigt skede exakt vad jobbet innebär, så att kandidaten inte får fel förutsättningar. Det är väldigt vanligt att företag målar upp en bild som inte stämmer. Tona hellre ned förväntningarna.

Ha ett samtal, inte ett förhör

Ofta upplever kandidaten att den hamnar i underläge under en jobbintervju. Därför bör du skapa en god stämning och försöka få intervjupersonen att slappna av. Skapa utrymme för frågor. Istället för att fokusera på vad som står på personens cv, kan du fokusera på personens personliga egenskaper och attityd. Som man brukar säga: “Hire for Attitude, Train for skills”

Be om konkreta exempel

En jobbintervju kan lätt bli generell. Se istället till att be om konkreta exempel. Undvik ja- och nej-frågor. När intervjun börjar närma sig slutet kan du fråga om intresset finns kvar hos kandidaten. Då är det lättare att bestämma nästa steg.

Fokusera på vilka egenskaper du söker och gå inte bara på personlighet. Många har gjort misstaget att rekrytera personer som är lika dem själva och blir förförda av den goda stämningen under jobbintervjun.

Tips! Rädd för att ekonomin inte ska gå ihop när ni ska anställa?
Här är fyra sätt som gör det billigare att anställa.

Hur sätter jag rätt lön och vad kostar en anställd?

När du börjar komma överens med en kandidat är det dags att prata lön. Tidigare ställde vi frågan “Vad kostar en anställd?, och lönen är förstås huvudparten av den kostnaden.

Att sätta rätt lön är en utmaning. I vissa branscher, ofta de som har starka kopplingar till fackförbund, finns det tydliga instruktioner för hur löner ska sättas och vilka minimilöner som gäller. Om du däremot ska sätta en individbaserad lön bör du ta följande i åtanke.

  • Arbetsbeskrivningen (enkla eller svåra arbetsuppgifter?)
  • Kandidatens erfarenhet
  • Måluppfyllelse och prestation (speciellt vid provision)
  • Företagets förutsättningar
  • Marknadslöneläget för liknande tjänster
  • Vilka övriga förmåner som ingår

Hur väljer jag rätt löneprogram?

Löner är ett område där risken att göra fel är stor och det finns många lagar och regler att hålla koll på. Därför bör du bygga en smart lönestruktur från början. Ett bra löneprogram (t.ex. Visma Lön Smart ska vara som att ha ett facit som hjälper dig att göra rätt. Tänk på att löneprogrammet ska kunna hantera mer än bara själva lönen, till exempel:

  • Frånvaro vid sjukdom och vård av barn
  • Frånvaro vid semester, tjänstledighet och föräldraledighet
  • Hantering av övertider, flex och komptid
  • Utläggshantering, kvitton och reseräkningar
  • Tidrapportering
  • Ha automatiserade kopplingar till företagets ekonomisystem

Genom att göra allt rätt från början spar du både tid och energi. Och dina anställda får rätt lön på rätt dag. Då kan du gå från frågan “vad kostar en anställd?” till “hur kan jag anställa fler?”

Tips!Här kan du läsa mer om vad ett bra löneprogram kan innehålla.

Om Visma Spcs
Vardagen ska vara enkel och trygg. Med digitala lösningar och smidiga program får du hjälp, så ditt företags lönehantering blir både säker och mer lönsam. Visma Spcs gör allt för att du ska kunna fokusera på det du gör bäst – driva företaget framåt. I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering.



ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.