Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Våga göra slut med dina dåliga kunder!

28 augusti, 2013 3 minuters läsning
Nu är senaste numret av Driva Eget snart ute hos prenumeranterna (se bilden till höger). Det blir "mitt" tredje nummer som jag gör som chefredaktör, och helt klart det bästa hittills om jag får säga det själv. Dessutom handlar temat om ett ämne jag brinner för: att byta ut sina kunder. Så här skriver jag i min ledare:

Är det något vi företagartidningar är bra på så är det att berätta för dig hur viktigt det är att skaffa kunder.

Men att alla kunder är bra kunder är en myt som är dags att krossa.

Det finns hur många dåliga kunder som helst. De är snåla, fattiga, otrevliga och framförallt: absolut inte lönsamma för just dig.

Själv lärde jag mig detta den hårda vägen. Jag har vid det här laget sålt det mesta inom ämnet skrivande och tidningsproduktion i eget företag: journalistiska texter, böcker, redaktörskap, bilagor och annonser när jag drev en egen tidning – som småföretagare gör man ju allt.

I början hoppade jag glatt på varje nytt jobb och förde in uppdragets pris och omfång i ett excelark. Varje månad höll jag noga koll så att jag klarade mina uppsatta mål.

Jag slet som en galning.

Till slut funkade det inte längre att jobba jämt. Jag bestämde mig för att ta reda på hur mycket tid jag faktiskt la på varje kund – och införde en ny spalt i excelarket. Därefter började jag klocka varje jobb jag gjorde, och räknade in allt från själva jobbet till möten och extra ledtid som uppstod. Allt.

Ganska snabbt såg jag två saker:

  • De kunder jag trodde var mest lönsamma var det absolut inte. Vissa krävde så mycket säljtid, möten och krångel att timpenningen sjönk dramatiskt. I stället var det några få uppstickare som plötsligt toppade listan.
  • Jag hade alldeles för många och olika kunder, och det tog tid att hoppa emellan. Min mejlsignatur såg ut som ett kortare CV ¬¬– vilket inte var något positivt.
För mig blev lösningen att rensa i röran. Ut åkte hälften av mina verksamheter och kunderna med dem. Det var sjukt svårt. Jag åkte dit hela tiden – ofta slutade det med att jag ändå ”rev av” ett jobb åt en av kunderna jag lovat att inte jobba för. Men på sikt smalades faktiskt min kundgrupp ner och till slut återstod bara några få, som jag kunde lägga mer och mer jobb på.

Sedan dess har jag träffat så många företagare som slår knut på sig själva för att få sin lilla firma att gå runt. Kunderna pressar priserna så till den grad att det knappt blir något över. Vilket ju är naturligt, men inte så kul för den som driver företaget.

I många fall ligger lösningen i det som tillväxtkonsulten Thomas Ahrens säger i startartikeln i temat i detta nummer: Sluta lyssna på alla kunder – börja lyssna på några få. Nischa in dig på en målgrupp och gör allt för den. Strunta i de andra.

Jag är övertygad om att många företag – stora som små – skulle bli mer lönsamma om de tog den sanningen till sig. Och lika viktigt är rådet som körledaren Karin Sax Granlöf ger några sidor efter: Var stolt över det du kan och se dig som en professionell företagare! Då får du respekt och kan ta bra betalt.

Alltför många hukar sig för kunden, typ ”inte ska väl jag…”. Jo, det ska du! Om inte DU tycker att du är bra nog tycker ingen annan det heller.
Så gör som jag och våga göra slut med vissa kunder. Det kan vara din allra bästa affär.

Här kan du läsa mer om nästa nummer och här kan du

prenumerera.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Billo Företag

Partner

Äntligen lanseras företagens digitala brevlåda – för alla bolagsformer

Att vara företagare är ett pussel av mejl, papperspost, fakturor och möten. Men hur hittar du balans i vardagen och frigör mer tid till det som faktiskt skapar värde för företaget? En lösning är att sköta all sin företagspost digitalt – hur mycket tid kan du och ditt företag spara med en digital brevlåda?

billo
Billo Företag 3 februari, 2025 4 minuters läsning
Digital-brevlada-for-foretag-1400x788

Foto: Billo

Den som har drivit företag ett tag känner igen sig i den ständiga strömmen av papperspost: fakturor, myndighetsutskick, försäkringspapper och allt däremellan. Detta blir lätt en källa till både stress och felhantering.

Nu lanseras Billo Företag, Sveriges första digitala företagsbrevlåda för alla bolagsformer (även enskild firma!). Med Billo Företag blir det möjligt att samla alla viktiga dokument på ett ställe – direkt i mobilen eller på datorn. Du slipper klipp-och-klistra-lösningar med olika system och kan hantera hela ditt administrativa flöde från samma plattform. Värt att läsa mer om va? Det gör du här.

En ny undersökning från IPSOS (på uppdrag av Billo), visar att 47 procent av svenska småföretagare känner frustration kring administrationsarbete och hantering av fakturor och dokument. I många fall spenderas upp till en dag på administrativa uppgifter.

I praktiken är det här tid som kan läggas på kärnverksamheten, kundkontakter eller helt enkelt en välbehövlig paus. Då blir en smart digital brevlåda mer än bara en bekvämlighet – den kan faktiskt ge konkurrensfördelar.

– Vår undersökning visar att över 82 procent av svenska småföretagare behöver spendera minst en dag i veckan på att arbeta med administration och papperspost. Vi vill hjälpa till att minska tiden, stressen och risken för påminnelseavgifter genom att samla all post och dokument på ett ställe, och samtidigt göra det enkelt att betala fakturor direkt i appen, säger Billos vd Johan Eklöf.

Tips! Vill du också testa Billo Företag? Just nu kan du prova första månaden för 0 kronor, utan bindningstid. Läs mer här.

Första digitala brevlådan för alla bolagsformer

Billo har redan etablerat sig på den privata marknaden, och nu har de tagit klivet in på företagsarenan. Billo Företag är Sveriges första digitala företagsbrevlåda som stödjer alla bolagsformer, inklusive enskilda firmor, aktiebolag och handelsbolag. Det här är en avgörande skillnad mot andra aktörer på marknaden som ofta riktar in sig på större bolag eller förutsätter att användaren redan är privatkund hos dem.

Så funkar Billo Företag

Billo Företag går ett steg längre än traditionella digitala brevlådor. Tack vare automatisk tolkning av innehåll, oavsett om du laddar upp ett digitalt dokument eller skannar in en pappersfaktura, blir hanteringen betydligt enklare. Systemet kan hjälpa dig att sortera och kategorisera dokument, vilket sparar tid och minskar risken för att missa viktiga deadlines.

En annan fördel är att du kan betala fakturor direkt i brevlådan. Du slipper alltså hoppa mellan olika bank- och bokföringssystem för att sköta ekonomin. Den här helhetslösningen är en av anledningarna till att många företagare anser att de sparar både tid och administration när de går över till Billo.

Vad skiljer Billo Företag från konkurrenterna?

  1. Direktbetalning av fakturor:
    I Billo kan du betala dina fakturor direkt i tjänsten, vilket innebär att du slipper logga in i banken separat varje gång.
  2. Stöd för enskild firma:
    Billo är unika med att erbjuda en digital brevlåda för enskilda firmor – något som andra större aktörer ännu inte har.
  3. Automatisk tolkning av uppladdade dokument:
    Oavsett om du fotar av eller skannar ett papper, eller får in en PDF, tolkar Billo innehållet automatiskt. Detta ger en smidigare översikt och sparar tid.
  4. Inget krav på privatkonto:
    Många konkurrenter kräver att du först blir privatkund för att kunna använda deras företagslösning. Billo kräver inte det. Du kan alltså köra igång med ditt företag direkt.

Så blir du mer effektiv med digital brevlåda för företaget

Så vad är fördelarna med att ha en digital brevlåda där allt hänger ihop? Och vad ska jag tänka på när jag väljer lösning?

  1. Samla allt på ett ställe:
    Se till att dina fakturor och papperspost finns i samma digitala ekosystem. Slipp pappershögar och separata system som inte pratar med varandra.
  2. Automatisera så mycket som möjligt:
    Använd inbyggda automationsfunktioner för att få aviseringar när fakturor förfaller, eller när nya myndighetsbeslut trillar in i brevlådan.
  3. Integrera med bokföringen:
    Rätt digital brevlåda kan samarbeta med ditt bokföringsprogram. Då behöver du inte dubbelregistrera uppgifter eller riskera missade verifikationer.
  4. Se över säkerheten:
    Säkerställ att tjänsten du väljer har stark kryptering och lösningar för att uppfylla GDPR-krav. På så sätt kan du undvika dyra säkerhetsincidenter.

Sammanfattning – varför ska mitt företag ha en digital brevlåda?

Digitala brevlådor har blivit ett självklart inslag för många privatpersoner – och nu är det hög tid för företagare att haka på tåget. Billo Företag sparar inte bara tid, utan kan också ge en bättre översikt över verksamhetens ekonomi och skriftliga kommunikation.

Genom att automatisera rutinuppgifter, samla all post på ett ställe och slippa krånglet med pappershantering kan du lägga mer fokus på det viktiga: att utveckla ditt företag.

Tips! Vill du också testa Billo Företag? Just nu kan du prova första månaden för 0 kronor, utan bindningstid. Läs mer här.

Om Billo
Billo Företag är den första digitala brevlådan som låter alla typer av bolag – inklusive enskilda firmor – lägga mindre tid på administration och mer tid på det de gör bäst: sitt jobb! Billo är en statligt godkänd digital brevlåda (Digg) med tillstånd hos Finansinpektionen (FI).



Ekonomi & Skatt

Gör tvärtom – och spara 30-50 % av företagets kostnader!

Genom små, enkla knep kan du spara stora pengar och massor med tid. Vi gissar att fyra smarta förhållningssätt kan minska företagets löpande kostnader med 30-50 % per år. Vill du också prova?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 12 maj, 2025 3 minuters läsning
Göra tvärtom

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.