Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Våga höja dina priser!

15 september, 2010 3 minuters läsning
Tvingades du sänka dina priser under lågkonjunkturen? Nu har vinden vänt - och du ska ha mer betalt igen. Lär dig hur med säljcoachen Ulla-Lisa Thordéns bästa råd.


Ulla-Lisa Thordén är säljcoach och aktuell med boken Luspank och idérik - överlevnadsguide för säljskygga kulturskapare. Här visar hon steg för steg hur du vågar höja dina priser, som du kanske sänkt under lågkonjunkturen.

1. Ändra attityd
När du fick sänka ditt pris under krisen är det lätt att börja tro att det priset är vad du är värd. Helt fel.
- I lågkonjunkturen kan du fortfarande vara värd 1 200 kronor för ett uppdrag men bara få betalt 700 kronor. Det är viktigt att du är medveten om skillnaden och själv vet att du är värd mer, annars kan du aldrig motivera det för kunderna, säger Ulla-Lisa Thordén.

2. Bestäm ditt värde
Skaffa argument på argument på varför du inte kan bytas ut mot någon annan. Gör det genom att skriv ner svar på frågor som:
  • Vilken kompetens och erfarenhet har du?
  • Vad exakt har du som är så speciellt?
  • Vad kan du ge dina kunder som gör deras liv enklare, billigare, roligare?
3. Argumentera för prishöjningen
Beroende på vilken kund det gäller måste du kunna argumentera för din prishöjning - allt sagt med ett stort leende och med självförtroende.
  • Nya kunder. Här tar du direkt ditt nya pris, de vet ju inte om vad du tog tidigare.
  • Gamla kunder som du får ny kontakt med. Säg det som en självklarhet, utan att ursäkta dig, att du sedan sist har höjt dina priser. Förklara att de sist fick ett introduktionspris och att det nu är ditt normalarvode som gäller.
  • Kunder du jobbar med idag. Säg att du tyvärr inte har råd längre att ta det pris ni har kört hittills. Skyll på många kunder och att du måste prioritera de som betalar mer. Säg sedan att du självklart gärna fortsätter att jobba med dem, men att det då måste ske till ditt normalarvode.

4. Bemöt prutningar
När kunden börjar pruta gäller det att ha is i magen. När du accepterar prutning kommer du att ha svårt att höja priset sedan, menar Ulla-Lisa Thordén. I stället gäller det att du vågar säga emot och förklara varför du är värd ditt högre pris. Gå tillbaka till punkt två och förklara att absolut, andra kan göra tjänsten billigare, men du gör den bättre (därför att…).
- Räkna upp allt som ingår i ditt pris så att det verkar som att de får massor för pengarna, säger hon.

5. Våga tappa kunder
När du höjer dina priser kan det hända att du förlorar ett antal kunder, men se det som ett steg mot din nya, mer lönsamma firma. Faktum är att du också kan vinna nya kunder. Vissa säljcoacher menar att du bör höja ditt pris högt över konkurrenterna just för att fånga deras uppmärksamhet. Ditt pris signalerar då att du är i en egen klass – och du attraherar kunder som vill åt just den.

Driva Eget nr 4. Där kan du också läsa om olika metoder av prissättningar, och vilken som är bäst.


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Ekonomi & Skatt

Gör tvärtom – och spara 30-50 % av företagets kostnader!

Genom små, enkla knep kan du spara stora pengar och massor med tid. Vi gissar att fyra smarta förhållningssätt kan minska företagets löpande kostnader med 30-50 % per år. Vill du också prova?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 12 maj, 2025 3 minuters läsning
Göra tvärtom

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.