Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

Cornelia tackade nej – och dubblade sin omsättning

14 april, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Som liten tjänsteföretagare kan det kännas nästan omöjligt att tacka nej till ett uppdrag. Men kanske är det dags att våga? När ledarskapskonsulten Cornelia Eneroth började tack nej dubblade hon sin omsättning.

Cornelia Eneroth i Stocksund driver eget inom ledarskapsutveckling. Efter tio år har verksamheten fått riktig snurr. Orsaken är att hon har hittat modet att säga nej.
– Tidigare tackade jag ja även till uppdrag som inte kändes rätt eller bra, berättar hon.

Bakom varje motvilligt ja låg en önskan om att fakturera, en oro för att göra någon besviken eller arg och så kändes det fel att inte alltid prestera.

– Jag tänkte att säger jag nej kanske de inte tycker om mig och att jag borde ställa upp – jag kan ju inte sitta här och göra ingenting.

Och så är det lätt att känna sig smickrad, menar hon:
– Kolla, jag har ett företag och de vill ha mig. Tjo ho! Den känslan.

Men Cornelia märkte att hon blev alldeles för splittrad och ofokuserad:
– Jag kände: ”Vad är det jag håller på med egentligen?” Jag gjorde för många saker halvbra. Det blev svårt att leverera.

Vändpunkten kom när en kund tidigt i höstas ville halvera Cornelias offert. Hon kände sig utnyttjad och tackade nej. Resultatet blev att de tog hennes första offert utan att pruta alls.

– Jag märkte att det gick att säga nej. Dessutom ledde det till att jag kunde justera mina priser gentemot andra kunder.

Nu har Cornelia lärt sig att sålla bland uppdragen:
– Det är så lätt att sälja allt till alla. Men det blir inte bra för någon part. I stället har jag hittat personer som jag kan referera till.

Fler uppdrag genom att tacka nej, hur går det ihop? Problemet med saker man bara halv-kan är att man måste lägga ner tid på att läsa på, menar Cornelia.

Tackar hon i stället nej till uppdrag utanför hennes affärslinje blir hon mer fokuserad.
– Då kan jag göra det lilla extra vilket ger bättre leverans och då får jag bättre rekommendationer och så får jag fler uppdrag.

Våga säga nej – Här är psykologen Alexander Rozentals råd:1) Använd jag-budskap
Gnäll inte över att kunden ber om fel saker eller kräver det omöjliga – utgå från varför du inte kan tacka ja.

2) Var så konkret som möjligt
Undvik svepande formuleringar. Tänk ut ett budskap som du kan sammanfatta i en mening (se exempel nedan) och håll dig till det. Försöker någon argumentera emot så upprepa bara samma budskap.

3) Ursäkta dig inte
Du behöver inte förklara dig. Då finns risken att du trasslar in dig. Dessutom kan andra lättare argumentera emot och sticka hål på dina ursäkter eller komma med lösningar på dina argument.

4) Lös problemet gemensamt
Föreslå alternativa lösningar och diskutera det tillsammans med din kund som ett gemensamt problem.

5) Öva dig på att våga
Träna på att säga nej i situationer som känns mindre jobbiga. Eller låt en kompis låtsas vara en kund som du ska säga nej till.

6) Du får tycka olika
Tänk på att alla personer har rätt till sin egen åsikt. Du har rätt att säga nej till någon även om denne inte håller med dig. Ni måste inte vara överens.

Så här kan du säga:
  • Jag skulle vilja hjälpa dig men jag har inte tid just nu. Nästa gång kan du testa att komma lite tidigare till mig så kan vi se om jag kan hjälpa dig.
  • Jag ser att du behöver hjälp och det är jättebra att du frågar mig men jag kan tyvärr inte just nu. Jag kan gärna hänvisa dig till en bra person som kan.
Texten är ett utdrag ur en längre artikel i Driva Eget nummer 2, 2015 – köp tidningen här!LÄS OCKSÅ:Se upp för kompispriser!

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 6 oktober, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Från källarklippning till 45 000 följare: vad en självlärd 19-åring kan lära oss

För två år sedan klippte Sven Zetterberg, 19, sin första kund i källaren. Det blev ett fiasko. Idag reser kunder från hela Sverige för att sätta sig i hans frisörstol i Göteborg.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 10 november, 2025 Uppdaterades 10 november, 2025 3 minuters läsning
2026 (7)

Foto: sz.blends profil på TikTok

Svens historia säger någonting om att starta företag 2025. Tröskeln för att komma igång är lägre än någonsin, men vägen till framgång kräver, som vanligt, dedikation. I en intervju med TV4:s Nyhetsmorgon berättar Sven hur resan började.

Blev frisör – med hjälp av YouTube

Sven kollade på Youtube och tänkte: det här ser enkelt ut! Han köpte en klippmaskin och bjöd in en gammal klasskompis. Hur frisyren blev? Katastrofal. Men Sven fortsatte ändå.

– Jag är väldigt mycket så att när jag ger mig på någonting så blir det bara att jag fortsätter, berättar han i TV4:s Nyhetsmorgon.

Här finns den första lärdomen till dig som funderar på att starta eget. Misslyckanden ska aldrig stoppa dig. Det är den naturliga startpunkten.

45 000 följare på TikTok

Det tog två år att gå från första klippningen i källaren till 45 000 TikTok-följare, vilket kan låta snabbt. Men zoomar vi ut kan vi se vilka beteenden som bidrog till framgången. Vi bryter ner det i fyra steg. Kanske kan du göra samma sak med din dröm?

1. Hundratals repetitioner. 

Varje kund blev en övning. Varje misstag gav erfarenhet. Youtube visade tekniken, men färdigheten kom från repetition.

2. Konsekvent innehållsskapande. 

TikTok-följare kommer inte av sig själva. Sven behövde lära sig två yrken samtidigt: frisör och Content Creator.

3. Förståelse för målgruppen

Hans unga kunder vet exakt vad de vill ha. "Textured fringe med low-taper" är inte slumpmässiga ord utan specifika trender. Sven behövde förstå kulturen, språket och preferenserna.

4. Uthållighet 

Efter den första motgången i källaren hade han kunnat sluta. Istället såg han det som en utmaning och fortsatte utvecklas.

Vad kan vi lära oss av Sven?

Det viktigaste först. Gratis utbildning finns överallt. Youtube, TikTok och Internet i stort har demokratiserat kunskap. Vill du lära dig bokföring, webbdesign, copywriting eller matlagning? Allt finns där. 

Skillnaden mellan att titta passivt och att aktivt lära sig ligger i handling. Hur ofta omvandlar du teori till handling?

Sven behövde heller ingen salong i cityläge. Hans TikTok-konto blev hans skyltfönster, marknadsföring och kundcase samtidigt – allt som behövdes var en mobil. 

Men: 45 000 följare krävde två års kontinuerligt arbete. Algoritmer gynnar konsekvens, inte tur.

Notera att Sven inte klippte "hår för alla". Han fokuserade på herrklippning för unga killar som känner till TikTok-trenderna. Den nischen blev hans styrka. Folk reser till Göteborg eftersom han levererar exakt den stilen de vill ha.

Nischen skapar kunder.

Hur kan du göra samma sak i ditt företag?

Om du funderar på att starta företag visar Svens historia två saker.

Det går att börja med nästan ingenting. En klippmaskin, Youtube och en källare räckte för att starta. Liknande exempel finns inom allt från webbdesign och personlig träning till konsulttjänster.

Men att "börja" och "lyckas" är olika saker. Mellan Svens första klippning och hans 45 000 följare ligger två år av arbete som inte syns på ytan. Misslyckade klippningar, dagar utan kunder och innehåll som floppade. Sven fortsatte ändå.

Sven beskriver sig själv som rastlös, som någon som trivs i press och utmaningar.

– Annars blir det ganska tråkigt för mig, säger han till TV4.

Svens historia visar att alla kan lyckas. Kontinuitet, en tydlig nisch och ständiga förbättringar är något alla kan lära sig av.

Ska du starta företag? Testa Driva Eget Plus – utan kostnad

Vi har gjort det riskfritt för dig som är nyfiken att prova Driva Eget Plus. Testa en månad och se själv vad vi skriver, testa våra verktyg och ta del av våra rabatter och förmåner.

Här är länken till att starta igång ditt medlemsskap.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.