Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Cornelia tackade nej – och dubblade sin omsättning

14 april, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Som liten tjänsteföretagare kan det kännas nästan omöjligt att tacka nej till ett uppdrag. Men kanske är det dags att våga? När ledarskapskonsulten Cornelia Eneroth började tack nej dubblade hon sin omsättning.

Cornelia Eneroth i Stocksund driver eget inom ledarskapsutveckling. Efter tio år har verksamheten fått riktig snurr. Orsaken är att hon har hittat modet att säga nej.
– Tidigare tackade jag ja även till uppdrag som inte kändes rätt eller bra, berättar hon.

Bakom varje motvilligt ja låg en önskan om att fakturera, en oro för att göra någon besviken eller arg och så kändes det fel att inte alltid prestera.

– Jag tänkte att säger jag nej kanske de inte tycker om mig och att jag borde ställa upp – jag kan ju inte sitta här och göra ingenting.

Och så är det lätt att känna sig smickrad, menar hon:
– Kolla, jag har ett företag och de vill ha mig. Tjo ho! Den känslan.

Men Cornelia märkte att hon blev alldeles för splittrad och ofokuserad:
– Jag kände: ”Vad är det jag håller på med egentligen?” Jag gjorde för många saker halvbra. Det blev svårt att leverera.

Vändpunkten kom när en kund tidigt i höstas ville halvera Cornelias offert. Hon kände sig utnyttjad och tackade nej. Resultatet blev att de tog hennes första offert utan att pruta alls.

– Jag märkte att det gick att säga nej. Dessutom ledde det till att jag kunde justera mina priser gentemot andra kunder.

Nu har Cornelia lärt sig att sålla bland uppdragen:
– Det är så lätt att sälja allt till alla. Men det blir inte bra för någon part. I stället har jag hittat personer som jag kan referera till.

Fler uppdrag genom att tacka nej, hur går det ihop? Problemet med saker man bara halv-kan är att man måste lägga ner tid på att läsa på, menar Cornelia.

Tackar hon i stället nej till uppdrag utanför hennes affärslinje blir hon mer fokuserad.
– Då kan jag göra det lilla extra vilket ger bättre leverans och då får jag bättre rekommendationer och så får jag fler uppdrag.

Våga säga nej – Här är psykologen Alexander Rozentals råd:1) Använd jag-budskap
Gnäll inte över att kunden ber om fel saker eller kräver det omöjliga – utgå från varför du inte kan tacka ja.

2) Var så konkret som möjligt
Undvik svepande formuleringar. Tänk ut ett budskap som du kan sammanfatta i en mening (se exempel nedan) och håll dig till det. Försöker någon argumentera emot så upprepa bara samma budskap.

3) Ursäkta dig inte
Du behöver inte förklara dig. Då finns risken att du trasslar in dig. Dessutom kan andra lättare argumentera emot och sticka hål på dina ursäkter eller komma med lösningar på dina argument.

4) Lös problemet gemensamt
Föreslå alternativa lösningar och diskutera det tillsammans med din kund som ett gemensamt problem.

5) Öva dig på att våga
Träna på att säga nej i situationer som känns mindre jobbiga. Eller låt en kompis låtsas vara en kund som du ska säga nej till.

6) Du får tycka olika
Tänk på att alla personer har rätt till sin egen åsikt. Du har rätt att säga nej till någon även om denne inte håller med dig. Ni måste inte vara överens.

Så här kan du säga:
  • Jag skulle vilja hjälpa dig men jag har inte tid just nu. Nästa gång kan du testa att komma lite tidigare till mig så kan vi se om jag kan hjälpa dig.
  • Jag ser att du behöver hjälp och det är jättebra att du frågar mig men jag kan tyvärr inte just nu. Jag kan gärna hänvisa dig till en bra person som kan.
Texten är ett utdrag ur en längre artikel i Driva Eget nummer 2, 2015 – köp tidningen här!LÄS OCKSÅ:Se upp för kompispriser!

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchage

Partner

Riskerna med PDF-fakturor gör e-faktura till tryggaste valet

Att skicka fakturor som PDF eller i word-format kan kännas enkelt och invant. Men det kan också bli en fälla – både för dig som företagare och för dina kunder. Här går vi igenom tre risker med PDF-fakturor – och varför det är smartare med e-faktura.

inexchange
Inexchange 27 juni, 2025 Uppdaterades 2 juli, 2025 3 minuters läsning
e-faktura

Foto: Inexchange

Innan vi går igenom riskerna med PDF-fakturor och fördelarna med e-fakturor; visste du att Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange? Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Risk 1: Dina fakturor fastnar i spamfilter eller försvinner

Fakturor som skickas via e-post riskerar att:

  • fastna i spamfilter
  • hamna i fel inkorg
  • glömmas bort, eller skrivas ut och förloras

Varför är e-fakturor bättre? Jo, e-fakturor levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Risk 2: Du riskerar att utsättas för bluffakturor och bedrägerier

PDF-fakturor och pappersfakturor kan manipuleras på vägen eller till och med skapas av bedragare. Någon kan lägga in sina egna betalningsuppgifter i en faktura som ser äkta ut.

Fakturor som skickas ut som erbjudanden, men ser ut som betalningskrav, är en växande fälla för småföretag.

Varför är e-fakturor bättre? Med e-faktura (till exempel via Inexchange, som 60 000 företag har valt) minskar du risken för att ta emot falska fakturor.

Informationen är digital, strukturerad och skickas på ett säkert sätt direkt från avsändarens system till mottagarens fakturahantering. Fakturan passerar ingen inkorg eller skrivbord där bluffversioner ofta smyger sig in. Det är också lättare att verifiera avsändaren via till exempel Peppol-id (Läs mer om vad Peppol är här).

Risk 3: Du tappar tid och kontroll

PDF-fakturor kräver ofta manuell hantering, registrering och bokföring. Det ökar risken för fel, tar tid och blir därmed kostsamt. Dessutom försvårar det spårbarheten om du behöver gå tillbaka och kontrollera en betalning.

Varför är e-fakturor bättre?

  • du slipper pappersarkiv
  • du får automatiska påminnelser och matchning mot inköpsorder
  • du får bättre statistik över utgifter och intäkter

Många sparar 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura. Och här kan du testa att skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt.

Vad är en e-faktura egentligen?

En e-faktura är en faktura som skickas i ett strukturerat digitalt format, och inte som en PDF eller bild. Den går att läsa av automatiskt av mottagarens system. E-fakturan möter även framtidens krav. Det blir allt viktigare att skicka och ta emot fakturaformat som uppfyller rekommenderad europeisk standard. Exempelvis Peppol BIS. Det är ett format skapat i EU:s regi och som också börjat breda ut sig i andra världsdelar.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Mindre papper, mindre utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på
  • Besparingar: Lägre pris, inget slöseri med tid.

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än  60 000 företag effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.

60 000 anslutna företag
Många användare är en kvalitetsgaranti. För det betyder att förtroendet är högt. Alla uppskattar tjänster man kan lita på.

Miljontals fakturor varje vecka
Fakturaleveranser behöver löpa via tillförlitliga system. Inexchange handskas varje vecka med miljonvolymer. Säkert och tryggt.

Hållbart och miljövänligt
Genom att skicka och ta emot fakturor och andra affärsdokument elektroniskt hjälps vi åt att minska miljöpåverkan.



Digitalisering

4 timmars arbetsvecka – är det möjligt?

Tim Ferriss storsäljare menar att 4 timmars arbetsvecka kan bli verklighet för oss företagare. Är det sant? Vi har läst boken och testat principerna. Läs här!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 10 juli, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 3 minuters läsning
4 timmars arbetsvecka

Foto: 4 timmars arbetsvecka



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.