Våga växa med rätt affärer

Kunder som inte betalar sina fakturor i tid kan lätt stjälpa en verksamhet och dess kreditrating, vilket kan vara ödesdigert för ett nystartat företag. En viktig del är att följa upp och inte agera bank åt sina kunder.
-När kunderna äntligen strömmar in är det viktigt att hålla koll på att du har fungerande rutiner. Även de mindre kunderna kan, om de är många, bidra till stora kreditförluster utan ordentlig uppföljning och kontroll. Samtidigt kan uppgiften att alltid ta en kreditupplysning och skicka påminnelser enligt konsekventa rutiner kännas övermäktig för en småföretagare med begränsade resurser, säger Pontus Sönnergren.
1. Ha koll på kundens kreditvärdighet
En kreditupplysning på en kund gör det enklare att se ifall man ska sälja på kredit till ett företag. Kanske är det bättre att i vissa fall begära förskottsbetalning från den nya kunden. Företag utvecklas och kan förändras snabbt vilket i vissa fall kan slå hårt på betalningsförmågan vilket kommer att synas i kreditbetyget.
-Det händer att man tar in en ny kund som betalar som den ska och allt rullar på men efter ett tag försämras kundens betalningsförmåga och du som företagare kanske inte märker det förrän fakturorna ligger obetalda. Det man saknar är en bevakning på sin kundportfölj som kan ge varningssignaler om förändrad rating eller konkurser. En bevakning som du kan ha oavsett om du har 2 eller 2000 kunder, säger Pontus.
Bevakningen ger dig verktyg att anpassa försäljningen när kundens förutsättningar förändras och ibland kan kundens kredittid och kreditlimit behöva justeras efter ändrad betalningsförmåga.
-80% av alla kundförluster sker hos befintliga kunder där arbetssituationen har förändrats. Din kund kommer inte att ringa dig och säga att affärerna går dåligt och att det är dags att hålla extra koll på kunden och deras betalningar, säger Pontus.
2. Arbeta proaktivt mot osäkra kunder
Känns en kund som en osäker betalare är det viktigt att våga agera. Ta gärna ett samtal med kunden och föreslå förändrade betalningsvillkor. En kund som tidigare haft 45 dagars kredittid kan då sänkas till 15 dagar eller att kunden betalar i förskott.
En viktig del är att följa upp sin kundreskontra och inte agera bank åt sina kunder. Skicka påminnelser och inkassokrav enligt uppsatt kreditpolicy. Hinner ni inte följa upp själva så kan ni enkelt lägga ut faktureringen, påminnelse samt inkassohanteringen.
En affär ska vara klar när ni har levererat era produkter och tjänster.
Att bevaka betalningar betalningar och skicka påminnelser tar tid som kunnat använda till annat. Med hjälp av Intrum Billify kan du lämna över fakturahanteringen till en expert och fokusera på dina affärer. Läs mer här!
3. Anpassa villkoren och ha en plan
Bestäm på förhand hur du ska arbeta med exempelvis påminnelser och kreditupplysningar. Genom att ha en tydlig plan underlättar du för dig själv samt företaget. Hur man som företagare arbetar med sina kreditrisker varierar beroende på vilken bransch du arbetar inom och om du vänder dig till konsumenter eller företag. Det är inte heller självklart att du ska tacka nej till affärer med kunder som har dålig kreditvärdighet.
-Arbetsprocessen kring betalningsvillkor, höjning eller sänkning av en kreditlimit när en kreditupplysning ska tas är exempel på punkter som bör regleras i en kreditpolicy. Då kommer ni arbeta konsekvent och minska risken för kreditförluster. Det är klokt att ha olika betalningsvillkor beroende på vilken kund man arbetar med. Du kan ha 10 dagar på en kund och 45 dagar på en annan, avslutar Pontus.