Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Ekonomi & Skatt

Våga växa med rätt affärer

Andreas Marzo 13 januari, 2019 3 minuters läsning
Allt fler småföretagare börjar bli duktiga på att sälja och ta in nya kunder. Men hur vet man att man tar in rätt kunder och hur ska man hantera en kund med dålig kreditvärdighet? Pontus Sönnergren på Intrum träffar många företag som brottas med de här frågorna. Här är hans tre bästa tips.

Kunder som inte betalar sina fakturor i tid kan lätt stjälpa en verksamhet och dess kreditrating, vilket kan vara ödesdigert för ett nystartat företag. En viktig del är att följa upp och inte agera bank åt sina kunder.

-När kunderna äntligen strömmar in är det viktigt att hålla koll på att du har fungerande rutiner. Även de mindre kunderna kan, om de är många, bidra till stora kreditförluster utan ordentlig uppföljning och kontroll. Samtidigt kan uppgiften att alltid ta en kreditupplysning och skicka påminnelser enligt konsekventa rutiner kännas övermäktig för en småföretagare med begränsade resurser, säger Pontus Sönnergren.

1. Ha koll på kundens kreditvärdighet


En kreditupplysning på en kund gör det enklare att se ifall man ska sälja på kredit till ett företag. Kanske är det bättre att i vissa fall begära förskottsbetalning från den nya kunden. Företag utvecklas och kan förändras snabbt vilket i vissa fall kan slå hårt på betalningsförmågan vilket kommer att synas i kreditbetyget.
-Det händer att man tar in en ny kund som betalar som den ska och allt rullar på men efter ett tag försämras kundens betalningsförmåga och du som företagare kanske inte märker det förrän fakturorna ligger obetalda. Det man saknar är en bevakning på sin kundportfölj som kan ge varningssignaler om förändrad rating eller konkurser. En bevakning som du kan ha oavsett om du har 2 eller 2000 kunder, säger Pontus.

Bevakningen ger dig verktyg att anpassa försäljningen när kundens förutsättningar förändras och ibland kan kundens kredittid och kreditlimit behöva justeras efter ändrad betalningsförmåga.

-80% av alla kundförluster sker hos befintliga kunder där arbetssituationen har förändrats. Din kund kommer inte att ringa dig och säga att affärerna går dåligt och att det är dags att hålla extra koll på kunden och deras betalningar, säger Pontus.

2. Arbeta proaktivt mot osäkra kunder


Känns en kund som en osäker betalare är det viktigt att våga agera. Ta gärna ett samtal med kunden och föreslå förändrade betalningsvillkor. En kund som tidigare haft 45 dagars kredittid kan då sänkas till 15 dagar eller att kunden betalar i förskott.
En viktig del är att följa upp sin kundreskontra och inte agera bank åt sina kunder. Skicka påminnelser och inkassokrav enligt uppsatt kreditpolicy. Hinner ni inte följa upp själva så kan ni enkelt lägga ut faktureringen, påminnelse samt inkassohanteringen.
Fakturering med ett klick:
En affär ska vara klar när ni har levererat era produkter och tjänster.
Att bevaka betalningar betalningar och skicka påminnelser tar tid som kunnat använda till annat. Med hjälp av Intrum Billify kan du lämna över fakturahanteringen till en expert och fokusera på dina affärer. Läs mer här!

3. Anpassa villkoren och ha en plan


Bestäm på förhand hur du ska arbeta med exempelvis påminnelser och kreditupplysningar. Genom att ha en tydlig plan underlättar du för dig själv samt företaget. Hur man som företagare arbetar med sina kreditrisker varierar beroende på vilken bransch du arbetar inom och om du vänder dig till konsumenter eller företag. Det är inte heller självklart att du ska tacka nej till affärer med kunder som har dålig kreditvärdighet.
-Arbetsprocessen kring betalningsvillkor, höjning eller sänkning av en kreditlimit när en kreditupplysning ska tas är exempel på punkter som bör regleras i en kreditpolicy. Då kommer ni arbeta konsekvent och minska risken för kreditförluster. Det är klokt att ha olika betalningsvillkor beroende på vilken kund man arbetar med. Du kan ha 10 dagar på en kund och 45 dagar på en annan, avslutar Pontus.


ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Men orka…! Så här slipper du göra deklarationen själv

Deklarationen närmar sig och paniken kanske smyger sig på - men oroa dig inte, det finns hjälp att få! Här guidar vi dig genom processen och visar hur du enkelt kan låta experter ta hand om företagets deklaration. Så, luta dig tillbaka och fokusera på att driva din drömverksamhet, medan proffsen hanterar siffrorna.

Visma Spcs 10 april, 2025 5 minuters läsning
deklarationshjalp_native

Foto: deklarationshjalp_native

Tycker du att det här med bokföring och deklaration verkar lite svårt? Vi håller med – det kan verka krångligt (även om vi är övertygade om att du fixar det själv med ett superenkelt bokföringsprogram). Men det finns faktiskt ett gäng som vet precis hur det fungerar och som kan hjälpa dig – redovisningsbyråer! 

Så om du vill gå från “panik-jag-maste-fixa-foretagets-deklaration-men-vill/kan/orkar-inte” till “det där har min byrå fixat för länge sen” – då har du hamnat helt rätt.

I den här guiden hjälper vi dig att:

  1. Hitta en riktigt vass redovisningsbyrå som fixar företagets deklaration och bokföring i ett vips. Så nice! 
  2. Förstå vad redovisningsbyrån kan göra, och vad du (kanske) borde göra själv.
  3. Tänka rätt om du vill göra deklarationen själv 

Spoiler Alert! Kom ihåg, 2025 är det faktiskt rätt enkelt och smidigt att deklarera själv. Du skojar – när blev det så? Jo, när du kan deklarera direkt i ett superenkelt bokföringsprogram (som du dessutom kan prova gratis), som smidigt fixar deklarationen. Då finns alla siffror redan på plats och du kan i princip köra på enligt en checklista. Så enkelt kan det vara för dig som företagare att göra deklaration och årsredovisning (nu får du dessutom deklarationstillval för halva priset).

Men tillbaka till ämnet – du vill lägga ut dina problemas på en byrå. Bra tänkt – klart du ska slippa! Låt oss gå igenom hur det fungerar och vad du måste tänka på.

Psst! Innan vi kör igång, spana också in skatteexpertens bästa deklarationstips 2025 – som du hittar här.

Lägga ut deklaration och bokföring på en redovisningsbyrå – hur gör jag?

Många nystartade företagare väljer att sköta bokföringen själva – för att lära sig, för att få bättre koll och för att det ofta är billigare. När företaget sedan blir lönsamt kan man ta hjälp av en redovisningsbyrå för de svårare sakerna. Företagsdeklarationen kan vara en sådan sak.

Eftersom du läser den här guiden är du pepp på alternativ två. Kul! Du kommer att få mer tid till dina drömmar och business. Bra så långt!

Tips! Vill du lära dig mer om deklarationen? Nu kan du få en deklarationsguide helt kostnadsfritt här. 

Vad kan en redovisningsbyrå hjälpa till med?

Du kan få hjälp med hur mycket eller lite du vill! När du samarbetar med en redovisningsbyrå kan du välja hur mycket av företagets ekonomi du vill sköta själv och hur mycket du tar hjälp med.

Till exempel kan du sköta större delen av löpande bokföring själv, men få hjälp med lön och redovisningstjänster som årsredovisning, bokslut och deklaration. Eller så fakturerar du själv och lämnar bort redovisningen till redovisningsbyrån. 

Du kan även lämna bort i princip allt arbete kring din ekonomi, redovisning och deklaration. Och få löpande information om hur ditt företag mår från din byrå. En redovisningsbyrå fungerar också som en typ av rådgivare, ett bollplank kan vi säga. Allt är möjligt och du kan välja!

Tips! Här berättar vi lite mer om vad du har att vinna på att ta hjälp med deklarationen.

 Kan en redovisningsbyrå fixa företagets deklaration?

You bet! Och kanske hittar de smarta avdrag och smart skatteplanering som du inte hade någon aning om. Win-win!

 Tips! Här är de viktigaste avdragen för aktiebolag och enskild firma. Har du missat något?

Hur hittar jag rätt redovisningsbyrå?

Du kan googla. Du kan leta med ficklampa. Du kan ringa en vän.

Eller så använder du dig av tjänsten Bokföringshjälp från Visma Spcs. Tjänsten är liksom som ett paket för dig som vill ha hjälp med löpande bokföring, moms, deklaration och bokslut. Det bästa av allt är att du och din nya redovisningsbyrå jobbar i smarta verktyg tillsammans. 

Exempelvis kan du shoppa, fota av kvittot och få in allt underlag (direkt) i Visma Spcs bokföringsprogram. Här sköter redovisningsbyrån resten och ser till att allt blir rätt, riktigt och inlämnat i tid. Till och med deklarationen. Så smidigt kan det funka att samarbeta med en byrå!

Tips! Här kan du matchas med en redovisningsbyrå och få prisförslag på vad det kostar när du behöver hjälp med din bokföring och deklaration.

Jag vill nog sköta deklarationen själv ändå – är det svårt?

Nope! Idag är det faktiskt väldigt enkelt, så länge du gör rätt från början med smarta verktyg och program. Din uppgift är att fokusera på avdragen (och företaget förstås). Det bokföringstekniska ska programmet sköta (så var noga med att välja rätt program för att spara tid – och framförallt energi!). 

Det du börjar med är att välja ett superenkelt bokföringsprogram där du även kan fixa deklarationen. Sen när det är tid för deklaration och årsredovisning är det bara att köra följande: 

När deklarationsdagen närmar sig har programmet redan förberett en massa arbete åt dig. Då kan du lätt som en plätt bara hämta alla siffror. Du kan dessutom prova dig fram och se din skatteuträkning innan du skickar in din deklaration – och få stenkoll!

Sen är det dags att klicka runt och ta den där sista kollen. Det är bara att följa checklistan så är du hemma (i alla fall i Visma Spcs bokföringsprogram). 

Nu är det snart dags för den stora inlämningen. Dags att godkänna att allt ser tipp topp ut!

Ladda upp och skicka till Skatteverket direkt från programmet. Grattis! Du är klar och nu är det ett helt år tills det är dags igen.

Visst låter det härligt – och det kan bli din verklighet också. Du ska fokusera på din passion och såklart lite på att hitta rätt avdrag – inte krångliga blanketter och avancerade uträkningar.

Tell me more! Hur hittar jag ett superenkelt bokföringsprogram som gör allt detta?
Visma Spcs har ett bokföringsprogram som redan från början innehåller bokföring, fakturering, deklaration och årsredovisning. Och vi fattar. Många har deklarationsångest! Men det behöver inte vara så svårt. Programmet guidar dig steg för steg. Läs mer om Visma Spcs superenkla bokföringsprogram där du också kan deklarera här. Lycka till! Fokusera på drömmen, gör det som är roligt själv och lägg ut det krångliga/tråkiga/energislukande. 



ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Ladda ner kostnadsfri och interaktiv fakturamall här

Vem sa att fakturering måste vara tråkigt? Ladda ner Visma Spcs fakturamall gratis så fixar du en stilren faktura lika smidigt som en kopp kaffe – oavsett om du säljer blommor på torget eller driver konsultbolag! Mallen fungerar bäst i Adobe Acrobat men andra program funkar också.

Fyll i din e-postadress nedan så kan du ladda ner fakturamallen direkt.

Visma Spcs 11 februari, 2025 1 minuts läsning
vismakalkyl

Boom! Tryck på knappen nedan för att ladda ner fakturamallen direkt.

Ladda ner fakturamallen här. Yeah!


Snyggt! Här hittar du kostnadsfri mall, checklista och ett skönt erbjudande

Vad kul att du också laddat ned Visma Spcs fakturamall. Bäst av allt – det finns mer kostnadsfri hjälp att få, till exempel:

- Kostnadsfri starta-eget-checklista (du hittar den här hos Visma Spcs)
- Kostnadsfri mall för affärsplan (du kan ladda ned den här)

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, är ditt företag nystartat får du halva priset när du väljer Visma Spcs mest köpta program för bokföring och fakturering – Visma eEkonomi. Se erbjudandet här! 

Lycka till!



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.