Till huvudinnehållet

❤️ Just nu: Testa Driva Eget Plus för 19 kr/mån i tre månader. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Bli medlem
ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Ekonomi & Skatt

Hur väljer jag rätt bokföringsprogram (eller får jag bokföra i Excel)?

Visma Spcs 1 augusti, 2022 6 minuters läsning
Hur väljer jag rätt bokföringsprogram

Vilka funktioner ska ett bra bokföringsprogram innehålla? Vad händer om jag bokför i excel? Och hur väljer jag ett program som håller för framtiden? Det och mycket annat reder vi ut i den här guiden.

Navet i ett företag är ekonomin. Och särskilt i det mindre företaget är det avgörande att ha koll på varje krona, speciellt i tuffa ekonomiska tider. Därför har vi tagit fram den här guiden, där vi hjälper dig att välja ett smart bokföringsprogram (till exempel Visma eEkonomi) som ger dig stenkoll och spar tid genom smarta automatiseringar.

Innan vi går på djupet, vill vi sammanfatta tre viktiga insikter från guiden.

  1. Välj ett bokförings- och faktureringsprogram som ligger i ett svenskt moln (det säger lagen).
  2. Välj ett bokföringsprogram som hela tiden uppdateras med de senaste lagarna och reglerna (utan att du behöver göra något).
  3. Välj ett smart bokföringsprogram som automatiserar och hjälper dig att göra rätt, och som säger till när du gör fel. Dessutom bör det ha påbyggnadsfunktioner för exempelvis tidrapportering, lön och bokslut.

Låt oss nu gå igenom de viktigaste punkterna när det gäller att välja rätt program för bokföring och fakturering. (Ps. Innan du börjar läsa – rekommenderar vi dig att spana in Bokföringskursen hos Visma Spcs som är helt kostnadsfri.)

Får jag bokföra i Excel?

Bokföring i Excel (läs mer om det här) är inte tillåtet enligt Bokföringslagen. I programmet går det nämligen att ändra siffror i efterhand. Och det är inte tillåtet om du ska följa lagen. Dessutom blir du helt utlämnad till din egen kunskap om du skulle använda Excel, medan ett modernt och digitalt bokföringsprogram (som exempelvis Visma eEkonomi) hjälper dig att göra rätt.

Ett digitalt bokföringsprogram som uppfyller kraven för bokföringsskyldigheten är en smart och trygg investering för dig som företagare. Då kan du vara säker på att lagar och regler följs, samtidigt som själva administrationen av bokföringen tar mindre tid.

För att hänga med och framtidssäkra ditt företag behöver du fokusera på digitalisering, automatisering och effektivisering. Då skapar du utrymme för kontroll, nya affärer och nöjdare medarbetare. I den tuffa konkurrensen krävs både idag och i framtiden ett hållbart digitalt företagande.

Psst! Är du nystartad? För att du ska få bästa starten får du halva priset när du väljer Visma Spcs mest köpta program för bokföring och fakturering.
Se erbjudandet här!

Vilka funktioner ska ett bokföringsprogram innehålla?

Valet av bokföringsprogram kan avgöra hur mycket av företagets ekonomi du kan automatisera. Det är fullt möjligt att skapa en självkörande ekonomiprocess där du som användare bara behöver göra minimal handpåläggning och hantera avvikelser.

Tänk så här när du väljer bokföringsprogram.

  • Det ska vara molnbaserat och ha en smart app som gör att du kommer åt uppgifterna direkt i mobilen. Smarta företagare har direkt tillgång till företagets ekonomi i fickan.
  • Det ska hela tiden uppdateras med de senaste reglerna och lagarna
  • Det ska finnas många smarta funktioner som du lätt kan lägga till när företaget växer
  • Det ska finnas inbyggda funktioner för automatisering av betalning av leverantörsfakturor och kundfakturor
  • Det ska finnas kopplingar med alla de vanliga bankerna
  • Det ska finnas appar för exempelvis kvittohantering och tidrapportering

Programleverantörer måste också kunna säkerställa att din data lagras på ett säkert sätt.

– Datasäkerheten är A och O. Som mjukvaruleverantörer har vi enorma krav på oss att hålla din data och dina uppgifter säkra från intrång och att de behandlas enligt lagar och regler. En bra leverantör ska självklart arbeta aktivt med säkerhet och ha muskler att prioritera den – dygnet runt, berättar Helene Struthers på Visma Spcs, som är expert inom digitala ekonomiprocesser.

Hur byter jag bokföringsprogram om jag redan har ett?

Det finns några saker som är viktiga att tänka på om du ska byta från ett bokföringsprogram till ett annat, till exempel:

  • Undersök olika alternativ. Hitta ett program som fungerar nu och även om företaget växer.
  • Fungerar programmet med andra system som du behöver i ditt företag? Det kan vara CRM-system, kassaregister, lager, webbshop och liknande. Flera leverantörer – som Visma Spcs – har alla dessa system.
  • Är supporten tillgänglig på de tider som passar mig? Om du sköter bokföringen på kvällar och helger, är det bra om supporten är tillgänglig då eller att det finns andra kontaktvägar, som exempelvis ett forum där du kan få hjälp av andra användare.
  • Gör programmet du ska byta till automatiska säkerhetskopieringar?
  • I Sverige används ett standardiserat bokföringsformat vilket gör att det är hyggligt enkelt att byta bokföringsprogram. Datan förs över från ett system till ett annat genom en s k SIE-fil. Du kan också exportera ut register och övrig information och föra över det till det nya systemet.

Tips! Exempelvis Visma Spcs har en flytthjälp om du vill få hjälp att välja program och också få hjälp med själva flytten. Boka en gratis rådgivning med en av Visma Spcs rådgivare här – och få hjälp att både välja och byta program.

Vilka regler måste jag ha koll på kopplat till bokföringen och val av bokföringsprogram?

Var noga med att programmet följer de lagar och regler som finns, och att det tryggt sparar dina bokföringsunderlag så länge lagen kräver. Det känns skönt att veta att ett bra program automatiskt uppdateras med de senaste reglerna.

Tänk på att du måste välja ett svenskt moln för dina underlag, vilket Visma Spcs program (till exempel Visma eEkonomi) gör automatiskt.

Bokföra själv eller lägga ut redovisningen?

Många företagare börjar med att bokföra själva, för att lära sig grunderna och spara pengar. När företaget sedan går bättre kan det vara läge att lägga ut bokföringen på en redovisningsbyrå – och självklart kan ni då jobba vidare i samma bokföringsprogram.

Tips! Om du funderar på att bokföra själv kan det vara bra att läsa Visma Spcs stora bokföringsguide innan du kör igång.

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Du får kontroll över ekonomin i ditt företag.
  • Det blir enklare att följa upp och styra företaget mot målen.
  • Du sparar pengar jämfört med att anlita en redovisningsbyrå.

Fördelar med att anlita en redovisningsbyrå

  • Du sparar tid som du kan använda till exempelvis försäljning eller affärsutveckling.
  • Du får kompetens som du kanske inte har själv, och det kan mycket väl gå snabbare och bli bättre.
  • Det känns tryggt att slippa ansvaret, och chansen ökar att det blir rätt.

Om du väljer att lägga ut bokföringen på en redovisningsbyrå – se till att ni jobbar i ett program med smarta flöden och automatiserade funktioner i ett svensk moln. Det finns också några frågor du alltid ska ställa till redovisningsbyrån.

Psst! Är du nystartad? För att du ska få bästa starten får du halva priset när du väljer Visma Spcs mest köpta program för bokföring och fakturering.
Se erbjudandet här!

Om Visma Spcs
Vardagen ska vara enkel och trygg. Med digitala lösningar och smidiga program får du hjälp, så att ditt företags bokföring blir både säker, automatisk och mer lönsam. Visma Spcs gör allt för att du ska kunna fokusera på det du gör bäst – driva företaget framåt. I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering.



Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.