Välja rätt företagsnamn – så här gör du
Är det viktigt att välja rätt företagsnamn? Svaret är att det beror på. En viktig del av företagsnamnet är att ni som jobbar i företaget ska gilla det. Det bör också skapa förtroende hos kunderna och framförallt – vara ledigt och fungera som domännamn. Vi hjälper dig att tänka rätt!


Foto: Unsplash
För att underlätta ditt val av namn på företaget har vi skapat den här välj rätt företagsnamn-guiden där vi går igenom:
- Varför det är viktigt att välja rätt företagsnamn
- Vanliga sätt att hitta rätt företagsnamn
- Stegen för att hitta rätt företagsnamn
- Reglerna för hur vi får välja företagsnamn
Låt oss börja med varför det är viktigt att välja rätt företagsnamn.
Varför är rätt namn på företaget viktigt?
Det finns flera olika anledningar till att rätt företagsnamn är viktigt. De kanske vikigaste är följande:
1. Företagsnamnet ska fungera som webbadress och på en hemsida
Finns företagsnamnet tillgängligt som domänadress, eller finns en förkortning som fungerar som domän? Det blir inte trovärdigt om webbsidan har en domän och företaget heter något helt annat. Tänk på att det är smart att skydda både .se, .com och .nu.
Testa här! Kontrollera om domänen du önskar är ledig här
2. Företagsnamnet bör inge förtroende
Om du lyckas skapa förtroende hos kunderna genom ditt namn underlättar det rejält. Detta är extra viktigt om du driver företag på nätet, då förtroende är a och o. Men vad menas med att vara förtroendeingivande i just din bransch? Se på dina konkurrenter och undersök vad de heter. Och titta på andra företag du har förtroende för – hur har de valt sina företagsnamn?
3. Välj ett namn som är lätt att komma ihåg
Du bör fundera över tre saker.
- Är namnet är lätt att komma ihåg?
- Är namnet är lätt att identifiera sig med som kund? Dvs. känner kunden en dragningskraft till ditt företagsnamn.
- Visar företagsnamnet tydligt vad ditt företag sysslar med?
4. Välj ett namn som fungerar geografiskt
Var ska ditt företag vara verksamt? Om ni ska finnas över hela världen bör företagsnamnet ta höjd för det. Om ni däremot vill vara experter på en begränsad marknad, kan företagsnamnet mycket väl innehålla namnet på en stad eller region. Det kan skapa förtroende lokalt.
5. Är namnet ledigt?
Egentligen borde du förstås börja här – är det ens möjligt att registrera det namn du önskar? Här finns några smarta sätt att ta reda på det.
Läs mer: Här kan du söka företagsnamn
Hur konstruerar jag ett bra namn på mitt företag?
Det finns flera sätt att konstruera ett företagsnamn. Börja med att läsa igenom de fem tipsen ovan. Här går vi igenom exempel på hur du kan hitta rätt företagsnamn för just ditt företag.
Alternativ 1: Välj geografiska namn och verksamhetsord
- Linköping IT AB
- Investerarbolaget i Sverige AB.
Alternativ 2: Välj personnamn och verksamhetsord
- Johanssons Motorverkstad AB
- Mia Lagessons fastigheter AB
Alternativ 3: Välj initialer eller bokstavskombinationer och verksamhetsord
- S.T. Revision AB
- JS Konsulter AB
Alternativ 4: Välj fantasiord
- Rizzle AB
- Hambuktu HB
Alternativ 5: Välj fantasiord och verksamhetsord eller geografiska namn
- Rizzle Kommunikation AB
- Hambuktu Sweden AB
3 steg till rätt företagsnamn
Här är tre steg som hjälper dig att hitta rätt namn till ditt företag.
- Fundera över vad du vill säga med namnet. Hur kommer kunden att reagera? Berättar namnet den historia du vill berätta?
- Ta in människor du litar på och börja brainstorma över namnet. Skriv ned så många namn och associationer ni kan komma på. Prioritera bort det som inte känns rätt. Till slut har ni företagsnamnet ni väntat på!
- Gör en ordentlig research för att få svar på om du vågar satsa på just detta namn på ditt företag. Är det ledigt? Finns domänadressen? Känns det rätt i magen?
Regler för företagsnamn
Här är några av Bolagsverkets regler för företagsnamn. Gå igenom dessa innan du väljer.
- Namnet får inte bestå av diskriminerande eller förolämpande ord
- Namnet får inte bestå av något som kränker någons upphovsrätt
- Uppgifterna i namnet ska stämma med verkligheten och företagets verksamhet.
- Namnet får inte innehålla något som kan uppfattas som någon annans egenartade efternamn om användningen av det kan vara till nackdel för den som har det namnet.
- Namnet måste kunna urskiljas från andra företag
- Namnet får inte förväxlas med andra företagsnamn
Läs mer om Bolagsverkets regler för företagsnamn här