Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från VISMA

Ekonomi & Skatt

Vanliga fel i deklarationen – detta får du inte göra

Sponsrad artikel 26 april, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 7 minuters läsning
Misstag och fel i deklarationen

Rädd att göra fel i deklarationen? Vi går igenom vanliga misstag i deklarationen, vilka branscher som granskas extra hårt i år och vad som händer om du gör fel.

Många företagare är rädda för att göra fel, och visst finns det misstag och fel i deklarationen som du definitivt ska undvika. Tillsammans med Visma Spcs skatteexpert Jan-Åke Jernhem går vi i den här guiden igenom:

  • Vanliga misstag och fel i deklarationen
  • Avdragen som inte brukar godkännas
  • Avdragen du faktiskt får göra
  • Branscherna som granskas extra mycket i år
  • Vad som händer om du gör fel i deklarationen

Innan vi kör igång, vill vi också rekommendera dig att läsa Deklarationssguiden på Vismaspcs.se, som lotsar dig rätt med goda råd och ovärderliga tips. Allt för att du ska lyckas med deklarationen.

Jan-Åke Jernhem, skatteexpert på Visma Spcs

Vanliga misstag och fel i deklarationen

Fel i deklarationen handlar ofta om felaktiga avdrag, och för att ett avdrag skall vara giltigt ska det gå att styrka.

– Det gäller inte minst bilavdrag i tjänsten som skall kunna styrkas med en körjournal, berättar Jan-Åke.

Och för att få avdrag för fördyrade levnadskostnader så krävs nästan alltid att arbetsgivaren har betalat ut en ersättning först. Annars har Skatteverket ofta svårt att acceptera nödvändigheten för avdraget.

Det finns många exempel på spännande försök att få igenom mer eller mindre relevanta avdrag. Här är exempel på fem avdrag som definitivt inte godkänts som avdragsgilla kostnader.

  • Flygcertifikatet
  • Plastikoperationen
  • Sportbilen
  • “Utbildningsresan”
  • Den personliga andelen av försvarsskatten

Läs mer: Dessa kostnader får du inte dra av.

Dölj inte avdrag i klumpsummor

Var tydlig och specificera dina avdrag. Gör det hellre en gång extra och var detaljerad. Om du använder dig av en klumpsumma kan avdrag upplevas som dolda och en otydlig deklaration kan väcka misstankar hos en jurist som granskar den. Då kan du hamna i en onödig korrespondens med Skatteverket.

I år bör du också ha koll på vilka bidrag du har rätt till. Även som ny företagare kan du ha rätt till statliga krisstöd som följd av pandemin. Det kan till exempel handla om hyresstöd, näringsbidrag eller anställa med reducerad socialavgift.

Avdragen för enskild firma som inte brukar godkännas

Många företagare med enskild firma yrkar på avdrag för lokalkostnader man inte har rätt till.

– Det krävs ett avskilt utrymme som inte används av familjen i övrigt, berättar Jan-Åke.

Här är några andra saker du behöver tänka på om du har enskild firma (och inte vill göra fel i deklarationen)

  • Du får inte förvärva privata egendomar som du sedan använder privat (om du vill ha avdrag för dem).
  • Kvitton som skall användas i verksamheten måste innehålla momsuppgifter och innehålla rätt namn på fakturan.
  • Ju mer privata inslag egendomen har, desto mer sannolikt att avdraget inte är korrekt.
  • Yrkar du avdrag – se till att ange så mycket information som möjligt för att Skatteverket ska få en klar bild över nödvändigheten med avdraget.

RUTA: Tips! Fixa företagets deklarationen själv – direkt från bokföringsprogrammet
I ett smart bokföringsprogram med deklarationstillval sköter du enkelt, snabbt och säkert företagets deklaration själv – online. Det behöver inte vara svårt. Med rätt förutsättningar kan det till och med gå under timmen – till exempel med deklarationsprogrammet Visma eEkonomi som just nu finns till ett extra bra erbjudande.

Avdragen du faktiskt får göra i enskild firma

Fel i deklarationen ska vi såklart undvika, men vi ska också göra rätt. Här är exempel på avdrag du som har enskild firma faktiskt får göra.

1. Avdrag för lokaler

Bor du i villa kan du göra ett schablonavdrag om 2 000 kronor per år för värme, vatten och el. Bor du i hyresrätt eller bostadsrätt är schablonavdraget 4000 kronor per år. Förutsättningen är att du jobbar minst 800 timmar per år i bostaden.

2. Avdrag för mobiltelefon

Om du har en privat mobiltelefon och börjar använda den i din enskilda firma så kan du göra avdrag med den del av kostnaden som rör företaget.

3. Avdrag för dator

En nyinköpt dator till företaget, som kostar mindre än 23 650 kronor (år 2020), kan du normalt dra av direkt som korttidsinventarie.

4. Avdrag för fiber och internet

Du börjar med att räkna ut de extrakostnader som uppkommer när du börjar använda din hemmasurf i näringsverksamheten. Sedan kan du göra avdrag baserat på uträkningen.

5. Avdrag för kontorsutrustning

Möbler som skrivbordsstol och höj- och sänkbart skrivbord ses normalt som korttidsinventarier och kan dras av genom direktavdrag.

6. Avdrag för bil

Du kan använda din privata bil i näringsverksamheten och göra avdrag för resor motsvarande 18,50 kronor milen.

Läs mer: Vanliga avdrag i enskild firma som du får göra.

Branscher som granskas extra noga i deklarationen 2021

Olika branscher granskas olika hårt olika år.

– Webbshoppar och näthandeln kommer Skatteverket att kika extra på under detta år, berättar Jan-Åke.

– Även alla som fått någon form av pandemistöd kommer att granskas så att de inte samtidigt gjort någon form av värdeöverföring, till exempel utdelningar. Har man gjort det blir man återbetalningsskyldig för bidraget eller stödet, fortsätter han.

Vad händer om man gör fel i deklarationen?

Många företagare är oroliga för att göra fel i deklarationen och därigenom bli extra granskade kommande år eller få böter.

– Den enklaste påföljden är skattetillägget. Antingen 20 eller 40 procent av ett skatteunderlag som Skatteverket bestämmer. Det kan bli enorma belopp. För denna avgift krävs inte att man gjort det medvetet, utan det räcker att det är en oriktig uppgift för att kunna få avgiften, berättar Jan-Åke.

Därför är det viktigt att ta hjälp av en professionell programvara för att sköta deklarationen och skatten. Vill du ha stöd i din skatteplanering kan du också ta hjälp av en redovisningsbyrå.

För mindre företag med lite enklare förhållanden räcker det oftast gott med den deklarationshjälp som finns inbyggd i ekonomiprogrammet, till exempel Visma eEkonomi.

Tänk på detta i deklarationen 2021

Idag är det svårt att hitta nya och spännande avdrag i deklarationen.

– Nu för tiden finns nästan inga avdrag som man missar. Deklarationen är så schabloniserad att speciella kostnader sällan blir aktuella att yrka och bli accepterade av Skatteverket, menar Jan-Åke.

– Glöm dock inte att om du har resekostnader med bil måste du kunna styrka dem med en körjournal. Skatteverket menar att bilens registreringsnummer skall finnas med. Äger företaget flera bilar ska varje ha en egen körjournal. Datum för körningen, det vill säga när du kört bilen, skall anges, fortsätter han.

H3: Detta bör du också ha med i körjournalen

  • Mätarställning, både vid start och ankomst.
  • Reslängd i kilometer.
  • Resans start- och slutadress.
  • Ärende för resan.
  • Här ska du även ange hur mycket av resan som är privat eller i tjänstesyfte.

Detta gäller för lokalkostnader i villa eller lägenhet

Anser du att du nyttjar lokal i din villa eller lägenhet för rörelsen, måste du kunna styrka hur stor del av driftkostnaderna du har som belöper på företaget. Den delen kan du yrka avdrag för öppet och tydligt i deklarationen. Detta gäller enskilda firmor.

– Från aktiebolag kan man ta en hyra så länge som hyran är marknadsmässig, och då kommer denna hyran att beskattas i inkomstslaget kapital med 30 procent skatt. Är hyran för hög blir den beskattad i inkomstslaget tjänst som lön, avslutar Jan-Åke.

Tips! Läs mer detaljerat om avdrag i både enskild firma och aktiebolag här. Ovan har vi kortfattat gått igenom viktiga råd för både enskild firma och aktiebolag. Om du vill läsa mer detaljerat om dem och få de exakta beloppen och instruktionerna gör du det här.

Viktiga råd i deklarationen för både enskild firma och aktiebolag.

Om Visma Spcs
Det ska inte vara svårt att deklarera. Det är utgångspunkten för Visma Spcs. Med bokföring på autopilot kan du fokusera på det som är viktigt och enkelt rusta dig inför deklarationen. I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering.



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.