Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

5 vanliga starta eget-frågor – här är svaren

Hur svårt är det att starta eget företag? Hur får jag enklast nya kunder? Hur får jag ordning på företagets ekonomi? Det och mycket mer får du veta när vi går igenom 5 vanliga starta eget-frågor.

Visma Spcs 26 oktober, 2020 Uppdaterades 16 april, 2025 14 minuters läsning

Foto: Boo Gunnarson företagarexpert på Visma SPCS

När du ska starta eget företag har du massor med frågor. Allt i från själva registreringen till försäljning och ekonomi blir ny lärdomar, och det finns många fallgropar. Därför är det smart att titta på hur andra har gjort, och lära sig av dem som redan byggt företag.

Boo Gunnarson är Visma SPCS företagarexpert och har under decennier hjälpt tusentals företagare att starta eget. Här svarar han på fem vanliga starta eget-frågor med konkreta och enkla råd.

1. Hur svårt är det att starta eget företag?

En vanlig starta eget-fråga är när företaget egentligen startas. Är det när du är godkänd för F-skatt eller när du får din första kund?

- Jag föreslår att du sonderar marknaden tidigt i planeringen och pratar med möjliga kunder.

Boo Gunnarson

- Jag träffade en företagare som inledde sin verksamhet med att knacka dörr i närliggande samhällen. Lite av en levande marknadsundersökning, den enkla frågan som ställdes var – vilka tjänster saknar du och vad skulle du vilja ha hjälp med? Efter ett par dagar fanns det ett kundunderlag och företaget startade, berättar Boo.

Rent formellt är det enkelt att starta företag i Sverige. Vanligtvis väljer du mellan en enskild firma eller ett aktiebolag. Men vill du starta i mindre skala för att testa din affärsidé så är det enda du behöver en F-skattsedel och en momsregistrering.

Tips: Här kan du gå en kostnadsfri starta eget-kurs.

Aktiebolag behöver en stiftelseurkund

För att bli godkänd för F-skatt behöver du göra en preliminärdeklaration. Ett aktiebolag behöver en stiftelseurkund, det formella dokumentet som ligger till grund för registreringen. Du behöver också ett bankintyg som visar att aktiekapitalet är insatt på kontot. 

– Vill du ha råd och hjälp med detta och samtidigt få ett bollplank kring din affärsidé föreslår jag att du tar kontakt med NyföretagarCentrum på din ort, tipsar Boo.

Vad ska finnas med i stiftelseurkunden?

Stiftelseurkunden ska innehålla:

  • datum för stiftandet.
  • hur mycket som ska betalas för varje aktie.
  • hur många aktier varje stiftare tecknar sig för.
  • vilka som ska sitta i styrelsen, dvs. namn, adress och personnummer för styrelseledamöter och i förekommande fall styrelsesuppleanter, revisorer, revisorssuppleanter och lekmannarevisorer.
  • det först föreslagna företagsnamnet.
  • att aktierna kan betalas med apportegendom – om det är aktuellt (apportegendom innebär att en stiftare betalar sina aktier med egendom i stället för pengar).
  • Stiftelseurkunden ska vara i original eller bestyrkt kopia.

Tips:Starta aktiebolag? Läs denna checklistan.

Tips:Starta eget företag? Här finns en smart starta eget-checklista.

2. Hur får jag enklast nya kunder – en vanlig starta eget-fråga

- Jag brukar säga att du får inte kunder, du förtjänar dem, menar Boo.

Boo Gunnarson

Att skaffa kunder är en grundpelare i ditt företagande. Var därför öppen och berätta om ditt blivande företag redan innan du startar. Det är här du kommer att knyta kontakt med dina första kunder. Personer i din omgivning kan vara utmärkta första kunder.

– Titta dig omkring, har du några vänner eller bekanta som kan tänkas vilja köpa av dig? Se till att du får ärlig feedback och att även de du känner betalar, tipsar Boo. 

Läs mer: Så här får du dina första kunder – snabbt!

Samarbeta med liknande verksamheter

Ett annat sätt är att börja samarbeta med företagare som kompletterar din verksamhet. En snickare kan exempelvis samarbeta med en målare eller VVS-montör. Arbetar du på det sättet kan ni förmedla kunder till varandra samtidigt som du ger det lilla extra till din kund som slipper leta entreprenörer.

Se också till att snabbt komma igång med din webbplats och kommunikationen i sociala medier. På samma sätt som du själv söker efter produkter och tjänster söker dina blivande kunder efter det du kan göra för dem. Merparten av inköpen idag börjar med en sökning på Google. Se till att visa på din kunskap och formulera svar på vanliga frågor kopplat till din verksamhet. Google gillar relevanta svar!

Använd Google Trender

– Ett bra och gratis hjälpmedel är Google trender. Här kan du få en bra överblick över sökvolymen för olika ordval. Skriv dina tänkta tjänster eller produkter i Google trenders sökfält. Du ser direkt sökvolymerna och får en känsla över vad blivande kunder googlar, tipsar Boo.

Är du snickare och märker att fler googlar efter en elektriker? Berätta på din webbplats att du samarbetar med de bästa elektrikerna.

3. Hur får jag ordning och reda på företagets ekonomi och administration?

Att ha koll på företagets ekonomi från start är viktigt och här finns det många vanliga starta eget-frågor. Redan när du ansöker om din F-skattsedel gör du en preliminärdeklaration, där du uppskattar intäkter och kostnader. Detta ligger till grund för den F-skatt som du betalar varje månad. 

Märker du att utfallet skiljer sig från din preliminärdeklaration är det bra att göra en ny preliminärdeklaration så att du betalar rätt F-skatt. Det som från början var en uppskattning (eller gissning) kommer med tiden allt närmare sanningen. Men håll koll på din ekonomi så att du betalar rätt F-skatt.

Digitalisera ekonomi och administration

Det finns en rad olika områden som går att digitalisera för att få bättre kontroll. Det ger dig också smarta och smidiga rutiner. Börja med att skaffa dig ett bokföringsprogram, gärna ett som du kan sköta online. På så sätt har du koll på dina siffror var du än är. 

– Se också till att du har en bankkoppling till ditt företagskonto. Då förs uppgifterna från din bank automatiskt över till ditt bokföringsprogram. Så fungerar det om du exempelvis använder Visma eEkonomi och det här är så nära automatisk bokföring du kan komma, tipsar Boo.

Läs mer: Så här jobbar du smart, digitalt och effektivt i sju steg.

Fakturera snabbt och smidigt

När det gäller fakturering ska du först och främst se till att fakturera direkt efter leverans, för att slippa ligga ute med pengar. Har du längre uppdrag är det smart att fakturera varje månad. Det kallas att fakturera a conto. Efter utfört uppdrag görs en slutreglering. Se till att du fakturerar digital och alltså skickar e-fakturor.

- Med fakturor som skickas helt elektroniskt får inte bara dina kunder fakturorna snabbare, du kan dessutom vara säker på att det du skickar är det som faktiskt kommer fram.

Boo Gunnarson

- Du kopplar faktureringsprocessen till ditt bokföringsprogram och minimerar alla manuella moment, berättar Boo.

Läs mer:Så här kommer du igång med att digitalisera företaget.

Skaffa ett program för tidredovisning

Säljer du tid är det smidigt att ta hjälp av ett program för tidredovisning. Det gör det enklare att snabbt fakturera och du ser hur många timmar du lagt ner på uppdraget. Det ger dig samtidigt viktig kunskap inför kommande offerter. Självklart kopplar du även ihop ett tidredovisningsprogram med ditt bokföringsrogram.

Läs mer: Så här kommer du igång med tidrapportering.

Koppla webbshopen till bokföringsprogrammet

Säljer du produkter i webbshopen (till exempel med Visma Webshop) är det smart att koppla ihop även denna med programmet. Då bokförs allt automatiskt. Sätt igång alla genvägar direkt från start. Du kommer snart att tacka dig själv när du har koll på verksamheten och företagets ekonomi. Digital direkt lönar sig snabbt!

Att välja rätt bokföringsprogram

Bygger du din ekonomifunktion med Visma eEkonomi får du bra koll på företagets ekonomi. Lägg till de verktyg du behöver för din verksamhet. Du gör det på samma sätt som när du fyller verksamhetens verktygslåda. Rätt verktyg ger dig en smidigare arbetsdag och du kan lägga fokus på dina kunder istället för pappersarbete. 
Med Visma eEkonomi får du ett digitalt verktyg och med det som grund fokuserar du på rätt saker. Säljer du tid använder du ett verktyg för tidredovisning, säljer du varor är verktyget en webbshop. Titta på vilka branschsystem du kan koppla ihop med ditt ekonomiprogram. Det finns många smarta lösningar som ger dina kunder en kundupplevelse samtidigt som du får en bättre arbetsmiljö.

Läs också: Så här digitaliserar du företaget efter Corona.

4. Hur finansierar jag bäst mitt företag?

Var inte rädd för att prata med din bank. De flesta uppdaterade affärsbanker har fått upp ögonen för Sveriges många småföretagare. Det är värt att lägga ner lite tid på att hitta rätt bank och rätt kontaktperson. En bra kontakt kan ge dig goda råd både inför starten och följa med när ditt företag utvecklas.

Läs mer:Lån för att starta eget företag.

Fundera över checkkredit

Checkkredit är en av de klassiska finansieringsformerna för små företag. Checkkrediten kostar bara när den används (plus en lägre avgift för att ha den tillgänglig) och är ett kortsiktigt sätt att låna pengar. Den används ofta för att finansiera rörelsekapital. Sedan finns något som kallas för dynamisk checkkredit. Det innebär att du får låneförutsättningar baserade på din aktuella bokföring i företaget. Låneutrymmet växer med faktureringen.

Utöver de traditionella affärsbankerna finns det många nischbanker som har upptäckt denna målgrupp. Sedan har vi statliga Almi. Det är en annan lösning. De erbjuder i dagsläget fyra olika lån; företagslån, mikrolån, innovationslån och exportfinansiering. Tanken med dessa lån är att komplettera företagets befintliga lån.

- Undvik att låna pengar från vänner och bekanta, det kan bli fantastiskt bra men det kan också sluta i moll.

Boo Gunnarson

Läs mer: Så här får du en checkkredit.

Förhandla med dina leverantörer

Ett annat smart sätt är att göra en plan med dina leverantörer och försöka få till längre betaltid – i alla fall i uppstarten. Det påverkar din likviditet när du startar upp din verksamhet. Samma sak om du ska hyra lokal. Idag är förhandlingsläget hyfsat bra efter en tuff vår för många fastighetsägare. Ett kvartal med reducerad hyra betyder mycket.

– Redan från start är det också viktigt att du håller korta betalningstider på de fakturor du ställer ut, menar Boo.

Är det ett bra alternativ att sälja sina fakturor?

För att säkerställa likviditeten kan du överväga att sälja dina fakturor redan från start. Du får pengarna på kontot snabbt istället för att vänta på att din kund ska betala fakturan, och du slipper oroa dig för att på egen hand behöva driva in fakturor. Det finns en smart funktion i exempelvis Visma eEkonomi där du gör det med en knapptryckning, om du har ett aktiebolag.

– Det finns ett värde i att ha pengarna på kontot direkt, menar Boo.

Boo Gunnarson

Läs mer:Så här fungerar factoring.

Gör en likviditetsbudget

För att lyckas med att finansiera ditt företag bör du tidigt göra en likviditetsbudget. Här uppskattar du in- och utbetalningar på bankkontot månad för månad. Första likviditetsbudgeten är ju ett antagande samtidigt som du lär dig mycket om hur ditt kassaflöde ser ut. 

Det skiljer sig mellan tjänste- och handelsföretag. Genom att arbeta med en likviditetsbudget kan du förutsäga lånebehov vid större inköp. Och banken älskar en förberedd kund!

Glöm inte heller din privatekonomi i uppstarten. Du ska ju betala mat, hyra och andra saker. Se till att du har en buffert till dina levnadsomkostnader under de månader du befinner dig i uppstartsfasen.

RUTA: Läs mer om olika typer av företagslån.

5. Hur marknadsför jag företaget i digitala kanaler?

Hur gör du själv när du ska köpa något? Oavsett om du säljer tjänster eller produkter så inleds snudd på alla inköpsresor med en sökning på Google. Tänk på att det första steget för dig som vill komma igång med digital marknadsföring är att skaffa en hemsida och att sökmotoroptimera den. Då kan Google enkelt hittar relevanta sökningar kopplade mot din verksamhet.

Läs mer: Så här gör du en plan för företagets marknadsföring.

- Dela din kunskap, praktiska tips och filmsnuttar så kan ditt företag bli svaret när någon gör en sökning på Google, tipsar Boo.

Boo Gunnarson

Läs mer: Så här skapar du företagets hemsida.

Börja med att direkt inventera vilka kanaler/medier du själv behärskar och var din målgrupp befinner sig. Fråga samtidigt ”alla” du möter hur de gör när de ska köpa något. Ju fler du frågar, desto närmare sanningen kommer du. Men tänk på att denna kunskap är färskvara. Undersökningen Svenskarna och internet visar att fler än 80 % använder sociala medier och 65 % gör det dagligen.

Facebook är populäraste sociala mediet

  1. I topp ligger Facebook med 74 % användare och av dem är det 50 % som använder det dagligen. 
  2. Instagram och Snapchat kommer tvåa och trea. 
  3. Men det finns ju många fler, som LinkedIn till exempel.

Gör en plan för marknadsföring i sociala medier

Om vi fortsätter med just sociala medier så är det viktigt att göra en plan för kommunikationen. Dina blivande kunder kommer att uppskatta att du bjuder på tips och kunskap. Lyft bra kundcase och visa upp nöjda kunder – de är bra referenskunder. 

Sociala medier är framför allt kommunikationskanaler, inte säljkanaler, men ur marknadsföringssynpunkt finns det en skillnad mellan de så kallade organiska och sponsrade inläggen på sociala medier. 

– Organiska inlägg är kostnadsfria och sprids genom att besökare gillar, delar och kommenterar inlägget. Sponsrade inlägg sprids istället genom att du betalar för att nå ut, berättar Boo.

Läs mer: Så här lyckas du i sociala medier.

Jobba med sökmotoroptimering

Ett annat sätt att nå ut på den digitala marknaden är att använda sig av SEM (Search Engine Marketing,) som vi på svenska kallar för sökmotormarknadsföring, och så kallad sökmotoroptimering (SEO). Sedan finns ju också den klassiska display- eller bannermarknadsföringen. Det är kanske den typ av digital marknadsföring som varit med längst och går ut på att visa upp annonser på särskilda ytor på webbsidor. Ett exempel är Google Adsense. 

- Långsiktighet i arbetet lönar sig. Gör en plan för kommunikationen och håll den levande! En kommunikationsplan hjälper dig att hålla den röda tråden, menar Boo.

Boo Gunnarson

Du får bättre timing i tiden och håller kunderna uppdaterade om du har en plan. Utifrån din kunskap om kundernas mediavanor använder du relevanta kanaler till dina kunder. Det ökar träffsäkerheten.

Läs mer: Så här kommer du igång med sökmotoroptimering.

I orostider är det extra viktigt att stötta varandra och vi är starkare tillsammans! Varje dag hjälper Visma Spcs Sveriges företagare och blivande entreprenörer att starta, driva och utveckla sina företag. Med hjälp av kunskap, digitala lösningar och smarta ekonomiprogram vill Visma Spcs ge dig möjlighet att göra det du gör bäst – driva ditt företag framåt. I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering.

Vanliga frågor om att starta och driva företag (FAQ tillagd i efterhand av redaktionen)

Vad kostar det att starta ett aktiebolag?

För att starta ett aktiebolag behöver du ett aktiekapital på minst 25 000 kronor. Utöver detta tillkommer registreringsavgifter hos Bolagsverket på cirka 2 000 kronor vid digital registrering. Räkna också med kostnader för bokföringsprogram, eventuell revisor och grundläggande administration. Ett tips är att gå en kostnadsfri starta eget-kurs för att få bättre koll på ekonomin från början.

Hur får man enklast tillgång till startkapital som ny företagare?

Det finns flera vägar till finansiering för nya företag. Checkkredit från banken är en vanlig lösning - särskilt dynamisk checkkredit som växer med företagets omsättning. Almi erbjuder speciella företagslån för nystartade företag. Ett annat alternativ är att förhandla om längre betaltider med leverantörer eller använda factoring där du säljer dina fakturor för att förbättra likviditeten.

Vilka digitala verktyg är viktigast när man startar företag?

De mest grundläggande verktygen är ett bokföringsprogram och ett faktureringssystem. För tjänsteföretag är ett tidredovisningsprogram också viktigt. Se till att välja system som kan integreras med varandra för att automatisera administrativa uppgifter. För marknadsföring behövs en professionell hemsida och verktyg för att hantera sociala medier.

Hur får man sina första kunder som ny företagare?

Börja med att berätta om ditt företag för ditt befintliga nätverk. Skapa en professionell webbplats och var aktiv på sociala medier. Samarbeta med kompletterande verksamheter för att nå fler kunder. Använd Google Trender för att se vad potentiella kunder söker efter och anpassa din marknadsföring därefter. Var öppen för feedback från dina första kunder - de kan bli viktiga referenskunder.

Hur mycket tid bör man lägga på administration i ett nystartat företag?

I början går ofta 30-40% av tiden åt till administration. För att effektivisera arbetet bör du digitalisera så mycket som möjligt genom att använda moderna ekonomisystem med automatiska bankkopplingar och e-fakturering. Ha som tumregel att fakturera direkt efter leverans och hålla löpande koll på likviditeten genom en enkel likviditetsbudget.

Vad är viktigast att tänka på när man ska starta eget företag?

Det allra viktigaste är att ha en tydlig affärsidé och att undersöka marknaden innan start. Gör en grundlig ekonomisk plan och se till att ha en buffert för både företaget och privatekonomin. Digitalisera administrativa rutiner från början och skaffa rätt verktyg för din bransch. Var också beredd på att marknadsföring tar tid - börja bygga din närvaro i sociala medier och på webben redan innan företagsstarten.



ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Är lön eller utdelning bäst 2025 och 2026? Så här får du lägst skatt…

När du driver aktiebolag finns två huvudsakliga sätt att ta ut pengar från företaget: lön och utdelning. Men vad är mest fördelaktigt 2025 och 2026? Vad ger lägst skatt och flest förmåner? Och vad bör jag göra innan årsskiftet? Det ska vi reda ut nu – häng på!

Spiris_SoMe_IG avatar 180x180px
Spiris 14 november, 2025 Uppdaterades 8 december, 2025 7 minuters läsning
Lön eller utdelning

Foto: Spiris

Smart tips innan vi kör igång: Undrar du vad utdelning egentligen är och hur det funkar i förhållande till lön för dig som företagare? Se det inspelade webbinariet där du lär dig om utdelning och lön och hur dina val påverkar dig i olika situationer. 

  • Vad är skillnaden mellan lön och utdelning?
  • När ska man välja lön eller utdelning?
  • Hur påverkar dina val olika situationer?
  • De nya förslagen kring 3:12-reglerna. Vad kan de innebära?

Se webbinariet gratis här. Rekommenderas varmt!

Så till saken – är lön eller utdelning bäst? Som (nästan) alltid beror det på flera faktorer, som dina inkomstbehov, företagets resultat och hur du bäst planerar din ekonomi på lång sikt.

Här reder vi ut skillnaderna, fördelarna och vad du bör tänka på för att göra det smartaste valet mellan lön och utdelning.

Psst! Vill du prova Spiris (och att bokföra) - gratis? Spiris är ekonomiplattformen för dig som vill driva eget utan att fastna i krånglig administration. Och självklart finns flera funktioner att testa. Välj mellan bokföring,  fakturering och lönehantering. Eller prova hela rubbet! Läs mer här.

Lön – tryggt och viktigt för framtiden

Månadslön för “vanliga anställda” är självklart, men det är inte lika solklart för alla företagare. Men visst, att ta ut lön från ditt aktiebolag är ofta det enklaste och mest direkta sättet att betala ut pengar till dig själv. 

Fördelar med att ta ut lön:

  • Ger pensionsgrundande inkomst: Din lön påverkar din allmänna pension och eventuella sjukpenninggrundande inkomst (SGI*).
  • Rätt till ersättning från socialförsäkringen: Sjukpenning, föräldrapenning och a-kassa baseras på den lön du tar ut.
  • Underlag för framtida lån: Många banker ser en regelbunden lön som tryggare än utdelning när de bedömer din kreditvärdighet.
  • Lön är dessutom en viktig faktor för både din personliga ekonomi och sociala trygghet.

Att tänka på:

  • Lön belastas med inkomstskatt och arbetsgivaravgifter (vilket ofta gör det till ett “dyrare” alternativ för både mottagaren och företaget jämfört med utdelning.)

Maxbelopp för SGI och pensionsgrundande inkomst
För att få den högsta sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) och pensionsgrundande inkomsten (PGI) behöver din årsinkomst uppgå till maximalt 7,5 gånger inkomstbasbeloppet. För 2025 är detta tak 588 000 kronor före skatt och för 2026 blir det 592 000 kronor. Inkomster över dessa belopp påverkar varken din SGI eller din allmänna pension, så det är viktigt att planera löneuttaget därefter.

*SGI står för sjukpenninggrundande inkomst och är det belopp som ligger till grund för beräkningen av din ersättning vid sjukdom eller föräldraledighet. Din SGI baseras på din årliga arbetsinkomst upp till ett visst tak. Om du inte har någon arbetsinkomst eller om du har en mycket låg inkomst, kan din SGI bli noll, vilket innebär att du inte har rätt till ersättning vid sjukdom eller föräldraledighet. Därför är det sällan smart att bara ta utdelning.

Utdelning – skattefördelaktigt, men med krav

Utdelning* från ditt aktiebolag beskattas (till en viss nivå) med en lägre skattesats (20 procent) jämfört med lön. Utdelning är därför ett bra komplement till löneuttaget om du vill optimera din ekonomi.

*Utdelning är ett alternativ till lön, när företaget gör vinst och du vill få ut kapital från ditt företag.

Fördelar med utdelning:

  • Lägre beskattning: Skatten på utdelning är generellt sett lägre än inkomstskatten på lön.
  • Kostnadseffektivt för företaget: Utdelning belastas inte av arbetsgivaravgifter (men tänk på att bolaget måste betala bolagsskatt på vinsten, innan du kan ta ut utdelning).
  • Bygger på företagets vinst: Utdelning baseras på företagets överskott, vilket ger en möjlighet att ta ut pengar när det går bra för företaget.

Att tänka på:

  • För att kunna ta utdelning måste bolaget gå med vinst.
  • Din sjukpenning, pension och andra förmåner ökar inte av utdelning. Därför är det viktigt att kombinera utdelning med viss lön.

Det finns särskilda regler för hur stor del av vinsten som kan tas ut som utdelning till en lägre skattesats (läs mer om schablonregeln och huvudregeln här).

Schablonregeln, även kallad förenklingsregeln, är ett enkelt sätt att räkna ut gränsbeloppet för utdelning i ett aktiebolag. Varje år får du som delägare ta ut utdelning till en lägre skattesats (20 procent) upp till ett schablonbelopp som är baserat på 2,75 gånger inkomstbasbeloppet för året.

För 2025 är detta belopp 209 550 kronor. Regeln gäller oavsett bolagets löner eller vinst, vilket gör den särskilt fördelaktig för mindre bolag och företagare som inte har så höga löneuttag. (Låter det krångligt? Vi håller med, men vi ska göra vårt bästa för att sammanfatta i några enkla ord nu…)

Hur ska du tänka – lön eller utdelning?

Det bästa alternativet för dig är ofta en kombination av lön och utdelning. En vanlig strategi är att ta ut lön upp till brytpunkten för statlig inkomstskatt (643 100 kr/år för 2025 och 660 000 kr/år för 2026). Det ger dig fulla pensionsrätter, sjukpenning och föräldrapenning, vilket är viktigt för din långsiktiga trygghet.

När du tagit ut tillräcklig lön kan du ta resten som utdelning, som beskattas lägre än lön – ofta bara runt 20 procent. Det gör att du kan ta ut mer pengar från bolaget till en lägre total skatt. Låt oss sammanfatta:

  • Lön ger social trygghet (pension, sjukpenning, föräldrapenning).
  • Utdelning ger lägre skatt på vinsten i bolaget.
  • Kombinationen gör att du både maxar tryggheten och minimerar skatten.

Därför är det smart att starta aktiebolag innan årsskiftet (skattefördelar!)

Det finns flera anledningar att starta aktiebolag innan årsskiftet. Här är de viktigaste:

  1. Bättre skatteplanering: Som ägare av ett aktiebolag har du möjlighet att ta ut utdelning till en lägre skattesats, men för att kunna tillgodoräkna dig utdelningsutrymme (dvs. beloppet som en företagare får ta ut som lågbeskattad utdelning från sitt aktiebolag), måste du äga bolaget redan den 1 januari. 

    Den som är registrerad som ägare av aktierna vid årets början, den 1 januari, får rätten att använda detta schablonbelopp för lågbeskattad utdelning. Om du däremot väntar till efter årsskiftet går du miste om möjligheten att utnyttja beloppet för 2025. Läs mer om hur det fungerar här.
  2. Slipp rusningen i januari: Många vill starta företag i början av året, och då kan det vara långa handläggningstider hos myndigheterna. Genom att starta nu slipper du vänta. Såklart är det allra enklast att välja ett lagerbolag (ett lagerbolag är ett färdigregistrerat aktiebolag som du kan köpa för att snabbt komma igång med ditt företag.)

Tips! Vill du också starta aktiebolag innan årsskiftet? Då ska du skaffa ett startklart aktiebolag, ett så kallat Lagerbolag. Det är ett snabbt och enkelt sätt att komma igång med sitt företag på. Och som ny kund hos Spiris får du ett lagerbolag på köpet – läs mer här.

Låt smarta verktyg hjälpa dig att ta beslut

Oavsett om du är nystartad eller har drivit ditt företag ett tag är det viktigt att ha koll på företagets ekonomi – rätt koll gör beslutet om utdelning eller lön väldigt enkelt. Så se till att ha en riktigt bra lösning där bokföringen och faktureringen skapas nästan av sig själv - till exempel Spiris. Prova kostnadsfritt här.

Så låt oss ta denna trevliga stund tillsammans i mål. Genom att förstå skillnaden mellan lön och utdelning kan du både minska skatten och få maximala förmåner. 

Och det absolut smartaste sättet att förstå strategierna – är att se det kostnadsfria webbinaret om lön och utdelning.

Lycka till!

Om Spiris
Att driva företag med Spiris är enkelt. Spiris är den flexibla ekonomiplattformen. Allt finns samlat och automatiserat med smarta funktioner – från bokföring till fakturering och lön. Det ger dig tid till att fokusera på rätt saker. Det vill säga att starta, driva och utveckla din företagsdröm utan krånglig administration. Läs mer på Spiris.se.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.