Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Varning för falska mejl från Handelsbanken

28 april, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Mejlet påstås komma från Handelsbanken. Men om du lämnar dina uppgifter eller klickar på länken kan bedragarna stjäla dina uppgifter och länsa ditt konto.

Nu går Handelsbanken ut och varnar för bedragare som sänder mejl i bankens namn.
– Tyvärr måste vi återigen varna för falsk e-post som påstås komma från Handelsbanken, så kallad phishing, skriver Handelsbanken på sin Facebooksida.

Phishing, nätfiske, innebär att någon skickar ut e-post som ser ut att komma från din bank, din leverantör eller någon annan som du normalt gör affärer med för att få tag på ditt användarnamn, lösenord, kontonummer eller kreditkortsnummer.

Antingen ombeds du fylla i uppgifter direkt i mejlet eller på en sida du når via en länk i mejlet.
– Även om adressen ser ut att vara korrekt leder den till bedragarnas kopia av sajten, säger Anders Nyman, Driva Egets expert på bluffakturor.

Men se upp! Varken Handelsbanken eller några andra banker kommer att be dig att fylla i eller ändra några uppgifter via e-post eller länkar i e-post.

Istället får bedragare dem, och kan använda dem för att använda ditt kort vid köp eller logga in på ditt konto och tömma det.
– Alla banker har ju bankdosor eller motsvarande för att öka säkerheten. Men tror man att man är på bankens hemsida så lämnar man ju ut just dessa uppgifter, säger Anders Nyman.

Syftet kan också vara att få din dator att lämna ut dina personliga uppgifter och koder. Då infekteras din dator med en så kallad trojan, när du klickar på länken i mejlet.
– Det finns säkerhetshål i webbläsare som går att utnyttja. Trojaner kan till exempel börja avlyssna vad du skriver på tangentbordet. De kan också kryptera dina filer och kräva en lösensumma för att avkryptera dem, säger Anders Nyman.

Var uppmärksam på om till exempel inloggningssidan till Handelsbankens Internettjänst ser annorlunda ut, uppmanar Johan Wadmark chef för Internetsäkerhet på Handelsbanken.
– Det kan vara ett tecken på att din dator är angripen och att du i själva verket hamnat på en annan sida än Handelsbankens, säger han.

Johan Wallqvist, presschef på Handelsbanken, menar att phishing-attacker pågår ständigt, men att banken har kontroll över situationen och att inga kunder har lidit någon skada.

– Det pågår hela tiden sådant här nätfiske. Om man skulle få ett sådant här mejl ska man inte öppna det utan man ska radera det, säger han.

Handelsbanken uppger också att de har märkt en kraftig ökning av samtal från bedragare som utger sig för att vara support som vill hjälpa dig att rensa datorn på virus. Här gäller samma sak som för mejl – lämna aldrig ut dina lösenord, koder, engångskoder eller kortnummer till någon över telefon och låt aldrig någon fjärrstyra din dator.


Så skyddar du dig:
  • Ha ett bra virusskydd med brandvägg, håll det uppdaterat och låt det söka igenom datorn efter virus och trojaner regelbundet.
  • Ser ett mejl märkligt ut, och till exempel är felstavat, så klicka inte på länken i det.
  • Om du märker att något ser annorlunda ut efter att du fått ett märkligt mejl från Handelsbanken bör du stänga av din dator och direkt kontakta Handelsbankens kundsupport.
  • Om du skulle få e-post i Handelsbankens namn med frågor om dina uppgifter ska du inte svara på dem eller klicka på några länkar som kan finnas i mejlet. Vidarebefordra dem istället till reportphish@handelsbanken.se.


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.