Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Driva Eget

Nu startar vi om Företagarsverige tillsammans!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 21 december, 2020 4 minuters läsning

Småföretagare är Sveriges hjältar. 99 % av alla företag är småföretag och de står tillsammans för 40 procent av BNP. Det är här idéerna kläcks och drömmarna besannas. Och det är du och andra företagare som leder utvecklingen av det svenska samhället.

Corona har satt käppar i hjulet för många av oss. Företagare över hela landet har behövt ställa om till mer digitala affärer, när kunder varken ska eller vill besöka fysiska handelsplatser. Nu är det hög tid att vi växlar upp och skapar förutsättningar för att bygga framtidens företag i en digital värld.

Om inte små svenska företag lyckas, lyckas inte Sverige. Därför måste vi tillsammans se till att du får all hjälp du kan få för att fortsätta kämpa. För att fortsätta uppfylla dina drömmar. Och för att fortsätta bygga Sverige. Utan dig och andra starka småföretagare stannar hela vårt samhället upp.

Gustaf Oscarson, vd Driva Eget och Mitt Företag

Därför drar vi igång kampanjen #växatillsammans. Under två månader lägger vi 100% fokus på att hjälpa dig att bygga framtidens företag i en allt mer digitaliserad värld. Vi gör det genom inspiration, kunskap och verktyg som verkligen gör skillnad – och genom att dela historierna från Sveriges företagarhjältar.

Det är du som företagare som bygger Sverige, och vi vill ta ansvar för att ge dig förutsättningarna för att växa. Tillsammans är vi starka. Och vi vill göra skillnad tillsammans med dig.

Visa möjliggör #växatillsammans

Vi är otroligt stolta och glada över att vår partner Visa – världens största nätverk för betalningar – möjliggör vår satsning på #växatillsammans.

Varför är det viktigt för Visa att hjälpa företagare just nu?

– Vi har under lång tid sett hur konsumentbeteendet skiftar och inköp digitaliseras allt mer. Det skiftet har accelererats enormt under coronapandemin, på ett sätt som påverkat många småföretagare. De drabbas hårt ekonomiskt av att inte stå redo för en digital verklighet, och det påverkar vårt samhälle enormt när småföretagare lider ekonomiskt, säger Riikka Salminen, Sverigechef på Visa.

– Små företag är den ekonomiska ryggraden i vårt samhälle och står för hela 40 procent av BNP och sysselsättningen. För att kunna få ekonomin på fötter igen måste alla ta ansvar för att stötta våra småföretagare i en digital omställning, och vi ser att vi som världens största betalningsnätverk kan stötta med kunskap och verktyg från oss och våra partners.

Hur kan Visa hjälpa företagare att växa?

– Just nu erbjuder Visa en plattform, Företagshjälpen, till alla Sveriges småföretagare. Där finns guider, inspiration och konkreta verktyg för att kunna bygga upp en närvaro i sociala medier, starta en e-handel eller ta fram en marknadsplan. Vi har expertis som gör att du kan komma igång snabbt. Vi vill vara småföretagarens partner i alla steg av företagandet.

Vad är det viktigaste för småföretagare att tänka på nu?

– Det är väldigt speciella tider, och vi måste alla vara inställda på att coronapandemin kommer att påverka oss under lång tid framöver. Därför är det viktigt att som småföretagare ta tag i att accelerera sin digitala närvaro.

– Oavsett om det är att starta en e-handel från början, utveckla en befintlig lösning eller förstärka sin synlighet i sociala medier. Det är inte så krångligt som man kan tro, och på Visa vill vi hjälpa till med verktyg och inspiration, avslutar hon.

Här är allt vi gör tillsammans för att hjälpa dig och ditt företag att växa

Vår partner Visa hjälper dig

visa.se/foretagshjalpen får du tips och råd om hur du digitaliserar ditt företag och ställer om för en ny framtid. Du får också verktyg och tips för att nå fler kunder.

Driva-eget.se och mittföretag.com

– Varje dag under två månader får du guider, verktyg och artiklar som hjälper dig och ditt företag att möta framtidens i en allt mer digitaliserad värld.

– Du får insikter och strategier som hjälper dig att bygga framtidens företag.

– Varje vecka presenterar vi en riktig företagarhjälte som lyckats förändra sin verksamhet under corona.

– I samarbete med Visa tar vi fram guider som hjälper dig att digitalisera företaget.

I poddarna Starta eget-podden, Business Hacks och Ordinary People who do Badass Things

– I Starta Eget-podden ger vi dig åtta avsnitt som hjälper dig att bygga upp dig själv som företagare.

– I Business Hacks tar vi experterna till hjälp. Här får du insikterna från Sveriges främsta experter om hur du bygger ett framgångsrikt företag.

– I Ordinary People who do Badass Things inspireras vi av hur några av Sveriges främsta entreprenörer har gjort för att lyckas.

För att få första parkett direkt i din favoritkanal – följ Driva Eget på Instagram, Facebook eller LinkedIn, Mitt Företag på Facebook eller tipsbrevet som 100 000-tals företagareredan får varje vecka.



ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Allt om löner och lönehantering i ditt företag 2025 (ladda ned gratis guide)

Att hantera löner är en av de mest kritiska och tidskrävande uppgifterna för företagare. Det handlar inte bara om att säkerställa att anställda får rätt lön i tid, utan också om att följa lagar, skatteregler och kollektivavtal. Här reder vi ut vad du måste ha koll på – och hur du enkelt kan outsourca jobbet.

Talenom Talenom 28 maj, 2025 4 minuters läsning
Lönehantering

Foto: talenom-huvu

Psst, innan vi startar. Här kan du ladda ned en kostnadsfri Löneguide – som lär dig allt om löner och lönehantering. Ett måste för företag med anställda!

Vad innebär lönehantering?

Lönehantering omfattar flera moment:

  • Beräkning av bruttolön, skatter och arbetsgivaravgifter
  • Rapportering till Skatteverket och andra myndigheter
  • Hantering av förmåner, frånvaro och semester
  • Koll på nya lagar, avtal och ibland också kollektivavtal

Tips! Visst har du sett att vi har fler kostnadsfria guider?

1. Här finns en nedladdningsbar, kostnadsfri guide om hur du sänker skatten 2025

2. Här kan du ladda hem K10-checklistan för företagare, där du får alla tips, finesser och smarta K10-tips på en plats.

Utmaningar med att sköta lönerna själv

I mindre företag kan det vara lite lurigt att sköta lönerna själv. Oftast finns ingen löneavdelning eller expert på löner, kanske är det till och med grundaren själv som sköter jobbet.

  • Det finns en sårbarhet vid sjukfrånvaro eller personalförändringar
  • Det kan vara tidskrävande manuella processer
  • Det finns risk för fel vid lagändringar
  • Och det kan vara svårt att hitta rätt kompetens inom företaget – vem ska sköta lönerna?

När en enda person hanterar lönerna blir verksamheten extra känslig vid frånvaro eller personalomsättning. Visst kan det fungera – men är det inte bättre att fokusera på företaget och…

…outsourca lönehanteringen (skönt!)

Att outsourca lönehanteringen innebär att en extern expert tar över ansvaret, vilket ger flera fördelar:

  • Trygghet och precision – specialister hanterar lönerna enligt gällande lagar och kollektivavtal.
  • Tidsbesparing – du frigör tid för affärsutveckling, sälj och annat kul!
  • Skalbarhet – lösningen anpassas efter företagets behov. Är det bara en eller två löner som ska betalas ut, blir det ingen större kostnad
  • Kostnadseffektivitet – du slipper underhålla egna system eller utbilda personal.

Outsourcing av lönehanteringen kan också minska risken för fel och säkerställa att företaget följer aktuella lagar och regler. Bättre nattsömn – med andra ord!

Tips! Spana in den här checklistan om hur du optimerar ditt företag 2025. Viktiga tips! 

När är det dags att överväga outsourcing av lönerna?

Det finns tydliga tecken på att det är dags att se över din lönehantering när:

  • Företaget växer snabbt
  • Ni har gamla system som skapar flaskhalsar
  • Lönehanteringen tar för mycket tid (och energi!)
  • Ni behöver specialistkunskap (inte alltid så roligt att ha koll på alla löneregler själv!)

I dessa situationer kan outsourcing av lönerna vara den mest hållbara lösningen – både ur ett ekonomiskt och verksamhetsmässigt perspektiv.

Tips! Här kan du ladda ned en kostnadsfri Löneguide – som lär dig allt om löner och lönehantering. Ett måste för företag med anställda!

Så kan Talenom hjälpa dig med med lönerna

Talenom erbjuder en trygg och effektiv lönehantering anpassad för små och medelstora företag.

  • Kartläggning och uppstart
  • Integration av system och rutiner
  • Löpande lönehantering och rapportering
  • Rådgivning och lagbevakning

Med våra smarta, digitala lösningar får du full insyn, automatiserade processer och personlig rådgivning – allt i ett och samma paket. Nice va!

Vill du veta mer?

Just nu får Driva Egets läsare ett gratis rådgivningssamtal med löneexperterna Helena Stark och Cecillia Gasslander hos Talenom (en av de ledande redovisningsbyråerna för små och medelstora företag). I samtalet pratar ni igenom om outsourcing av löner är rätt för just ditt företag. Inga förpliktelser. Boka din tid med Helena här och Cecillia här.

Driva Egets läsare får kostnadsfri rådgivning med löneexperterna Helena Stark och Cecillia Gasslander hos Talenom.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag
Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis: Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag.

Personlig service: Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.

Användarvänlig plattform: Talenom Online är utvecklat för att underlätta småföretagares vardag. Den ger dig full kontroll och överblick över din ekonomi – något som blir särskilt viktigt med de nya krav som träder i kraft. Just nu får Driva Egets läsare 25 % rabatt på hela arvodet de tre första månaderna, när de väljer Talenom Online. Läs mer här.



Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.