Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Vem är Anna Kinberg Batra för småföretagarna?

17 december, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Det blir alltså Anna Kinberg Batra som efterträder Reinfeldt som ny partiledare för Moderaterna, vilket stod klart i förra veckan. Hur stort hennes inflytande blir efter nyvalet vet vi inte idag. Men klart är att som partiledare för Sveriges näst största parti lär Kinberg Batra ha inflytande på småföretagarfrågorna på ett eller annat sätt.

Frågan är då: vem är hon för småföretagarna? Och vad vill hon?

Låt oss börja med hennes debattinlägg på driva-eget.se i september inför valet.

”Vi vill att 350 000 fler ska ha ett jobb att gå till år 2020. Det ställer krav på en ambitiös reformpolitik för fler företag som startar, växer och anställer”, skrev hon då och gav följande tre förslag:

1. Lättare att starta upp nya företag. Handläggningstiden för att registrera ett aktiebolag är idag 16 dagar – målet är fem. Ytterligare sänkt aktiekapital – mindre än de 50 000 kronor som krävs idag.

2. Enklare att växa och anställa. Se över hur regelverket för personaloptioner kan förbättras. Nytt högkostnadsskydd som träder in när anställda blir sjuka (redan spikat).

3. Unga under 20 ska få starta eget-bidrag. Anslagen till Ung Företagsamhet och Drivhuset ska höjas och permanentas.

När hon skrev detta som Moderaternas talesperson för företagande och tillväxt var hon relativt okänd bland småföretagarna. Det är hon även idag, vilket måste sägas vara hennes svaga kort. Än är det svårt att få ett grepp om vem hon är och vad hon vill i företagarfrågor. Jämför med till exempel Annie Lööf som gjort företagarna till sin största profilfråga.

Hon verkar dock ödmjuk inför att Sverige kan bli bättre för småföretagarna. I en artikel i somras i DI kommenterar hon Världsbankens mätning ”Doing business index”, där Sverige senast hamnade på fjortonde plats i världen.

– Vi är inte nöjda med det, trots att vi slår väldigt många länder. Så vi har bett Världsbanken att undersöka och återkomma med förslag på hur vi kan få ett ännu bättre företagsklimat, sa hon då något luddigt.

En återkommande analys i andra medier är att Kinberg Batra skulle vara mer liberal än Reinfeldt. Några exempel är hennes tidigare motioner om att slopa regler för arbetstider och affärers öppettider.

För åtta år sedan motionerade hon också om att ta bort källskatten. I stället för att arbetsgivaren betalar in skatt skulle även den dras från de anställda för att påminna dem om hur mycket som går bort i skatt.

Men när det gäller Las (lagen om anställningsskydd) är hon inte lika liberal. Medan Annie Lööf vill ge arbetsgivaren mer frihet att bestämma vilka som ska behålla jobbet vid uppsägningar vill Kinberg Batra ha det som det är idag:

– Jag tycker det är viktigt med trygghet och den svenska modellen. Jag vill inte skapa oro hos dem som har jobb, utan skapa möjligheter hos dem som inte har jobb. Vi behöver hitta fler vägar in för dem som inte fått in den där första foten, sa hon nyligen i SVTs Agenda.

Hon är, föga förvånande, kritisk till Socialdemokraternas linje om höga skatter, som hon menar uteslutande drabbar jobb och företagande.

”Där Mona Sahlins valmanifest talade om löften såsom sänkt restaurangmoms och lättnader för småföretag bygger i praktiken hela Stefan Löfvens politik på skattehöjningar för dem som skapar jobb och dem som arbetar”, skrev hon före valet i ett debattinlägg på Nyheter24.

Kinberg Batra är utbildad ekonom och har gått på Handelshögskolan. Det märks att hon kan sina siffror, även om hon i intervjuer är mindre rapp och slagkraftig i jämförelse med Reinfeldt.

Utöver en rad politiska tjänster, sedan 2010 Moderaternas gruppledare i riksdagen, har hon också drivit eget företag som kommunikationskonsult. Ett udda inslag bland alla anställda politiker som inte vet vad försäljning, regelkrångel och risker innebär.

Nu får vi se vilken linje Kinberg Batra väljer att ta i den nya valrörelsen. Låt oss bara hoppas att den är för småföretagarnas, och därmed Sveriges, bästa.


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.