Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Vi granskar priset för bokföring – betalar du för mycket?

27 februari, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Företagets kostnader och bokföringskostnader

Foto: Företagets kostnader och bokföringskostnader

Vad kostar det att lägga ut bokföringen? Driva Eget testade marknaden och tog in offerter från tio olika bokföringsbyråer runt om i landet. Döm om vår förvåning när resultatet kom. För samma uppdrag kunde det skilja 112 000 i kostnad!

Fråga tio företagare vad de betalar för sin bokföring så får du troligen tio väldigt varierande svar. Det fick vi! Bokföringen är en djungel där många småföretagare går vilse och betalar alldeles för mycket.

Först och främst – olika företag har olika bokföringsbehov. Sysslar du till exempel med export och internationell handel, eller håller du på att expandera eller att ta in nya delägare i ditt företag?

Då kan du behöva redovisningskompetens och rådgivning som kostar extra. Men för de allra flesta småföretagare är bokföring och redovisning en okomplicerad historia.

Driva Eget skickade ut en offertförfrågan för ett påhittat företag för att se vilka prisförslag vi fick. Vi skickade ut förfrågan via en offerttjänst på nätet. Alla redovisningsbyråer som svarade visste alltså att deras pris skulle bli jämfört med andra byråers.

Resultat? Allt ifrån billigt till sexsiffrigt! Med ett spann på offerterna från 11 000 kronor till 123 000 kronor är den dyraste offerten vi får in alltså mer än 10 gånger dyrare än den billigaste.

I vårt test blir det också tydligt att ett lågt timpris inte innebär ett lågt totalpris.

(Klicka på bilden så får du upp den större)vigranskarbokforingVi bad Jan Jansson, som är rådgivare på Start Up Stockholm, en del av Stockholms Nyföretagarcentrum, att granska resultatet. Till och med han blev förvånad när han såg resultatet.
– Visst kostar erfarenhet och expertis, men de här skillnaderna är svåra att förklara bort, säger han och konstaterar att kompetens och tilläggstjänster kan förklara en del av skillnaderna, men knappast alla, säger han.

Men hur ska man egentligen tänka kring sin bokföring – och hur mycket ska man betala?
– Många företagare ser bokföring som något krångligt, som ett nödvändigt ont som man helst bara vill sopa under mattan. Men bokföring är inte av ondo, tvärtom är det ett jättebra sätt att få kontroll över sitt företag och göra det mer lönsamt, säger Jan.

Han har hjälpt tusentals företagare med rådgivning och tips, och bokföring är ett ständigt aktuellt ämne.

Skälet till att så många företagare ryggar tillbaka när de hör ordet bokföring är inte att det är så krångligt, säger han – utan för att alla andra säger att det är krångligt.
– Bokföring är egentligen inte så komplicerat. Men så länge alla fortsätter att säga att det är svårt förstärks myten. Får jag ge ett enda tips så är det att släppa det tankesättet.

När du slutar se bokföringen som en jobbig grej så kommer ditt företag att börja gå bättre.

Varför det? Jo, för att bokföringen är det bästa sättet att analysera hur företaget går, och framför allt var kostnaderna hamnar. Det är det enklaste sättet att se var ditt företag kan spara pengar och få bättre marginaler.

Jan säger att kunskapen är så pass låg i Sverige att många inte ens kan skilja på redovisning och revision. Och när kunskapen är låg är det lättare för de som säljer tjänsterna att ta riktigt bra betalt.

Så här skiljer du på bokföring, redovisning och revision:
  • Bokföring
    Bokföringen är det som du eller din redovisningsbyrå gör när ni hanterar affärshändelser, det vill säga in- eller utbetalningar till företaget. Den löpande bokföringen handlar alltså enkelt uttryckt om att samla och sammanställa företagets intäkter och utgifter.
  • Redovisning
    Den löpande bokföringen är en del av redovisningen, men inte den enda delen. Här ingår nämligen också att göra bokslut över företagets resultat samt att upprätta en årsredovisning.
  • Revision
    Många pratar om sin ”revisor” när de egentligen menar sin redovisningskonsult. Men en revisor är i själva verket en oberoende part som granskar företaget – och bland annat undersöker om redovisningen och bokföringen är korrekt.Tidigare var alla företag tvungna att anlita en revisor, men de reglerna har förändrats.Sedan några år har revisorskravet tagits bort för små företag. Det finns undantag men för de flesta gäller följande regler från Bolagsverket: ”Ett befintligt aktiebolag kan välja bort revisorn om det inte når upp till minst två av dessa värden för vart och ett av de två senaste räkenskapsåren:
  • Fler än 3 anställda (i medeltal)
  • Mer än 1,5 miljoner kronor i balansomslutning
  • Mer än 3 miljoner kronor i netto-omsättningDet finns dock vissa skäl till att ha en revisor, en objektiv part som granskar ditt företag, även om du inte måste. Det gäller framför allt om det är viktigt att andra parter kan få en trovärdig bild av ditt företag – om du till exempel planerar att ta in investerare eller delägare eller behöver låna pengar inför en expansion.
Ett annat sätt att skilja dessa delar från varandra handlar om vad du kan göra själv och inte, säger Jan.
– Bokföringen kan du göra själv om du vill. Det kan till och med vara bra eftersom det kommer att ge dig en bättre förståelse kring ekonomin i ditt företag.

Redovisningen, den som görs en gång om året, tycker jag att man ska lämna bort till proffsen. Det handlar om att köpa in kompetens, och ofta gör deras kunskap att du går plus på att lämna bort den. En revision görs alltid av en extern part.

Även om du väljer att låta någon annan göra din löpande bokföring säger Jan att det är oerhört viktigt att kunna förstå sammanställningarna som bokföringsbyrån skickar till dig – och att faktiskt läsa dem.
– Det är lätt att tro att du kan sluta fundera på bokföringen i samma sekund som du lägger ut den på någon annan. Men du måste ju ändå veta vad som sker, för företagets skull och för din egen skull.

Du är nämligen 100 procent ansvarig för att bokföringen och redovisningen är korrekt, även om det inte är du som har gjort den.

Experten tipsar: Så väljer du rätt hjälp


Här är bästa tipsen från Jan Jansson på Nyföretagarcentrum:

1. Utgå från dina behov
Vissa företag behöver specialistkompetens och särskild rådgivning, och då kan det vara värt att betala lite mer. Men om du inte behöver tjänsterna ska du så klart inte betala för dem.

2. Lär dig grunderna
För att kunna välja byrå måste du ha en del grundkunskaper om vilka tjänster du behöver. Så lär dig grunderna i bokföring – det kommer att spara dig pengar på flera sätt.

3. Konkurrensutsätt
Ta in offerter från flera olika byråer och använd samma förfrågnings­underlag.

4. Välj inte bara på priset
Din redovisningskonsult kommer att spela en viktig roll för ditt företag och du kommer att ha tät kontakt med personen i fråga  kanske under många år.
Du måste därför känna tillit för hans eller hennes kompetens och dessutom måste ni klaffa personlighetsmässigt.

5. Tänk långsiktigt
Återigen, din redovisningskonsult ska du ha länge, så välj en som kan ta hand om ditt företag i dag och i morgon.
webbkurser-peter

Webbkurs bokföring lättare än du tror– med Peter Reivall


Kursen för dig som tycker att debet och kredit låter krångligt. Läraren och civilekonomen Peter Reivall på Saldosystem använder en ny enkel pedagogisk metod för att lära dig bokföring.

– Kursen är till nytta och glädje för dig själv och för att uppfylla myndigheternas krav på korrekt bokföring, säger Peter Reivall.
beställ_knapp

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.