Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Pengar

Vi granskar priset för bokföring – betalar du för mycket?

27 februari, 2017 6 minuters läsning
Företagets kostnader och bokföringskostnader

Foto: Företagets kostnader och bokföringskostnader

Vad kostar det att lägga ut bokföringen? Driva Eget testade marknaden och tog in offerter från tio olika bokföringsbyråer runt om i landet. Döm om vår förvåning när resultatet kom. För samma uppdrag kunde det skilja 112 000 i kostnad!

Fråga tio företagare vad de betalar för sin bokföring så får du troligen tio väldigt varierande svar. Det fick vi! Bokföringen är en djungel där många småföretagare går vilse och betalar alldeles för mycket.

Först och främst – olika företag har olika bokföringsbehov. Sysslar du till exempel med export och internationell handel, eller håller du på att expandera eller att ta in nya delägare i ditt företag?

Då kan du behöva redovisningskompetens och rådgivning som kostar extra. Men för de allra flesta småföretagare är bokföring och redovisning en okomplicerad historia.

Driva Eget skickade ut en offertförfrågan för ett påhittat företag för att se vilka prisförslag vi fick. Vi skickade ut förfrågan via en offerttjänst på nätet. Alla redovisningsbyråer som svarade visste alltså att deras pris skulle bli jämfört med andra byråers.

Resultat? Allt ifrån billigt till sexsiffrigt! Med ett spann på offerterna från 11 000 kronor till 123 000 kronor är den dyraste offerten vi får in alltså mer än 10 gånger dyrare än den billigaste.

I vårt test blir det också tydligt att ett lågt timpris inte innebär ett lågt totalpris.

(Klicka på bilden så får du upp den större)vigranskarbokforingVi bad Jan Jansson, som är rådgivare på Start Up Stockholm, en del av Stockholms Nyföretagarcentrum, att granska resultatet. Till och med han blev förvånad när han såg resultatet.
– Visst kostar erfarenhet och expertis, men de här skillnaderna är svåra att förklara bort, säger han och konstaterar att kompetens och tilläggstjänster kan förklara en del av skillnaderna, men knappast alla, säger han.

Men hur ska man egentligen tänka kring sin bokföring – och hur mycket ska man betala?
– Många företagare ser bokföring som något krångligt, som ett nödvändigt ont som man helst bara vill sopa under mattan. Men bokföring är inte av ondo, tvärtom är det ett jättebra sätt att få kontroll över sitt företag och göra det mer lönsamt, säger Jan.

Han har hjälpt tusentals företagare med rådgivning och tips, och bokföring är ett ständigt aktuellt ämne.

Skälet till att så många företagare ryggar tillbaka när de hör ordet bokföring är inte att det är så krångligt, säger han – utan för att alla andra säger att det är krångligt.
– Bokföring är egentligen inte så komplicerat. Men så länge alla fortsätter att säga att det är svårt förstärks myten. Får jag ge ett enda tips så är det att släppa det tankesättet.

När du slutar se bokföringen som en jobbig grej så kommer ditt företag att börja gå bättre.

Varför det? Jo, för att bokföringen är det bästa sättet att analysera hur företaget går, och framför allt var kostnaderna hamnar. Det är det enklaste sättet att se var ditt företag kan spara pengar och få bättre marginaler.

Jan säger att kunskapen är så pass låg i Sverige att många inte ens kan skilja på redovisning och revision. Och när kunskapen är låg är det lättare för de som säljer tjänsterna att ta riktigt bra betalt.

Så här skiljer du på bokföring, redovisning och revision:
  • Bokföring
    Bokföringen är det som du eller din redovisningsbyrå gör när ni hanterar affärshändelser, det vill säga in- eller utbetalningar till företaget. Den löpande bokföringen handlar alltså enkelt uttryckt om att samla och sammanställa företagets intäkter och utgifter.
  • Redovisning
    Den löpande bokföringen är en del av redovisningen, men inte den enda delen. Här ingår nämligen också att göra bokslut över företagets resultat samt att upprätta en årsredovisning.
  • Revision
    Många pratar om sin ”revisor” när de egentligen menar sin redovisningskonsult. Men en revisor är i själva verket en oberoende part som granskar företaget – och bland annat undersöker om redovisningen och bokföringen är korrekt.Tidigare var alla företag tvungna att anlita en revisor, men de reglerna har förändrats.Sedan några år har revisorskravet tagits bort för små företag. Det finns undantag men för de flesta gäller följande regler från Bolagsverket: ”Ett befintligt aktiebolag kan välja bort revisorn om det inte når upp till minst två av dessa värden för vart och ett av de två senaste räkenskapsåren:
  • Fler än 3 anställda (i medeltal)
  • Mer än 1,5 miljoner kronor i balansomslutning
  • Mer än 3 miljoner kronor i netto-omsättningDet finns dock vissa skäl till att ha en revisor, en objektiv part som granskar ditt företag, även om du inte måste. Det gäller framför allt om det är viktigt att andra parter kan få en trovärdig bild av ditt företag – om du till exempel planerar att ta in investerare eller delägare eller behöver låna pengar inför en expansion.
Ett annat sätt att skilja dessa delar från varandra handlar om vad du kan göra själv och inte, säger Jan.
– Bokföringen kan du göra själv om du vill. Det kan till och med vara bra eftersom det kommer att ge dig en bättre förståelse kring ekonomin i ditt företag.

Redovisningen, den som görs en gång om året, tycker jag att man ska lämna bort till proffsen. Det handlar om att köpa in kompetens, och ofta gör deras kunskap att du går plus på att lämna bort den. En revision görs alltid av en extern part.

Även om du väljer att låta någon annan göra din löpande bokföring säger Jan att det är oerhört viktigt att kunna förstå sammanställningarna som bokföringsbyrån skickar till dig – och att faktiskt läsa dem.
– Det är lätt att tro att du kan sluta fundera på bokföringen i samma sekund som du lägger ut den på någon annan. Men du måste ju ändå veta vad som sker, för företagets skull och för din egen skull.

Du är nämligen 100 procent ansvarig för att bokföringen och redovisningen är korrekt, även om det inte är du som har gjort den.

Experten tipsar: Så väljer du rätt hjälp


Här är bästa tipsen från Jan Jansson på Nyföretagarcentrum:

1. Utgå från dina behov
Vissa företag behöver specialistkompetens och särskild rådgivning, och då kan det vara värt att betala lite mer. Men om du inte behöver tjänsterna ska du så klart inte betala för dem.

2. Lär dig grunderna
För att kunna välja byrå måste du ha en del grundkunskaper om vilka tjänster du behöver. Så lär dig grunderna i bokföring – det kommer att spara dig pengar på flera sätt.

3. Konkurrensutsätt
Ta in offerter från flera olika byråer och använd samma förfrågnings­underlag.

4. Välj inte bara på priset
Din redovisningskonsult kommer att spela en viktig roll för ditt företag och du kommer att ha tät kontakt med personen i fråga  kanske under många år.
Du måste därför känna tillit för hans eller hennes kompetens och dessutom måste ni klaffa personlighetsmässigt.

5. Tänk långsiktigt
Återigen, din redovisningskonsult ska du ha länge, så välj en som kan ta hand om ditt företag i dag och i morgon.
webbkurser-peter

Webbkurs bokföring lättare än du tror– med Peter Reivall


Kursen för dig som tycker att debet och kredit låter krångligt. Läraren och civilekonomen Peter Reivall på Saldosystem använder en ny enkel pedagogisk metod för att lära dig bokföring.

– Kursen är till nytta och glädje för dig själv och för att uppfylla myndigheternas krav på korrekt bokföring, säger Peter Reivall.
beställ_knapp

Dela artikeln

Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.