Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

”Vi köpte oss ett jobb”

Yasemin Bayramoglu 27 januari, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Att börja sitt liv som egen företagare måste inte nödvändigtvis betyda att man startar ett företag. Man kan köpa sig ett jobb också!  Ingrid Kindahl och maken Steve köpte en delikatessbutik. Nu har de skrivit en bok om sin företagsresa.

Rönninge Centrum är ingen vacker syn. Det vore en överdrift att påstå. Men det finns ett hus som genast drar blickarna till sig. En gammal gul träbyggnad med vita knutar. Här ryms bland annat Rönninge Delikatessbutik, som för åtta år sedan blev Steves och Ingrids.
– Jag hade jobbat på SAS i 23 år och efter det som konsult i ledarskapsfrågor och gruppdynamik, när jag började känna ’vad ska jag göra nu’? Köp en kiosk, sa Ingrid. Så började det, säger Steve.

Då var de själva stammisar i butiken. När Steve bad ägaren om företagsråd fick han motfrågan om han inte skulle köpa delin i stället för att starta något eget.

Nu har Steve och Ingrid sina egna stamkunder. (Nåja, det är Steve som gör lejonparten i butiken.) Och det som från början framstod som ett så tvärt kast – från konsultbranschen till livsmedel – visade sig inte vara det i alla fall.
– Mitt första jobb var faktiskt som trainee på KF, på dåvarande Gomans styckmästarkurs. Fast det hade jag glömt bort! skrattar Steve.

– Dolda kunskaper är något som behövs när man startar eget, säger Ingrid som svar på frågan ”vad vill ni berätta om i boken?”.

– Jag hade också dolda kunskaper, sådant som man inte tänker på i första hand. Jag är uppvuxen i Frankrike och kommer från en matfamilj, så jag kunde massor om ost, korv och lufttorkad skinka. Det viktigaste budskapet i boken är egentligen att man måste kunna så mycket. Det räcker inte att bara ha ett intresse.

Som journalist har Ingrid en trygghet i språket och vet att hantera alla vändor med myndigheter. Också detta är något som ibland underskattas menar hon. Myndighetsspråket är ett alldeles eget – om man ska nå fram.

Steve är utbildad på Handels. Så tillsammans har de en bred bas att stå på. Ändå har det varit tufft.

Fast när Steve själv funderar på sina förmågor tänker han på något helt annat.
– Jag har det naturligt i mig att jag skapar relationer, säger han.

Och det är trots allt relationerna som står i centrum i delin.
– Vi har ett motto: ”där främlingar blir vänner”. Det är syftet med det här. Att man ska kunna mötas och umgås, säger han.

Sedan man fick serveringstillstånd kan gästerna kan ta ett glas vin till delikatesstallriken på kvällen. Men TV:n på väggen visar ingen sport. Sport och nyheter blir folk ovänner om. Det får vara.
– Nej, jag tänker att vi ska ha operakvällar här, säger Steve entusiastiskt och berättar att de arrangerar klassiska konserter ibland. Intimt och väldigt uppskattat.

Och så fixar de matresor till Italien då och då. Man måste lyssna på sina kunder och vilja hänga med dem menar de. Och få dem att gilla att hänga med varandra.
– Man kan inte bara sälja till sina kunder, som en kompis sa till mig för länge sedan, säger Steve.

De bygger relationer med kunderna. Men inte bara i butiken, utan även genom bloggen. Det var den som gav upphov till första boken. Den andra bad kunderna om.
– Grundidén med bloggen var att folk skulle ha något att prata om medan de stod i kön och väntade, säger Ingrid.

Så glider samtalet över till Skatteverket. Rädslan för att göra fel.
– Låter det för tråkigt?, undrar Ingrid oroligt. Det är ju kul att driva företag också!

– Jag ser butiken som en möjliggörare, säger Steve. Genom den kan vi arrangera resor och konserter. Dessutom kunde vi genom butiken se till att få slut på Salemmarschen som hölls här varje år. Vi föreslog för kommunen att vi skulle göra en stor julmarknad på torget där det brukade bli bråk. Vi ville låta medborgarna ockupera torget i stället. Och efter två år var det slut på marschen, säger Steve nöjt.

Nu har det gått åtta år sedan köpet av delin. Steve och Ingrid börjar tänka att det räcker. Men event är något som gett Steve blodad tand. För de ju vill inte sluta hänga med sina kunder.


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.