Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

"Vi skulle slå ut blocket"

16 oktober, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Charlotta Wågert och Katarina Bergegård startade Loppi.

De startade stort. Alldeles för stort. – Efter några år la vi om kurs, dödade våra darlings och nischade oss ännu hårdare, säger Charlotta Wågert och Katarina Bergegård, som startade den nu framgångsrika föräldrasajten loppi.se.

BERÄTTAT FÖR caroline engvall

”När vi startade sajten loppi.se 2009 hade vi flera mål. Vi skulle slå ut Blocket och skapa en nischad köp och sälj-sajt med föräldrar som målgrupp. Vi ville ta in pengar i bolaget direkt, helst snabbt och mycket. Vi skulle dessutom synas och höras överallt. Inget var omöjligt för oss!

Vi inledde starkt med att trycka upp före-tagskepsar med texten Loppi på, packade in oss i Charlottas lilla Fiat 500 och åkte runt till privatpersoner för att köpa begagnade barnprylar och kläder. Vi lyckades fylla ett helt lager i Bromma med massor av lego, barnkläder, barnstolar, leksaker … Säg något som inte fanns där.

LÄS OCKSÅ: Elly Pistol gör succéEtt tag trodde våra barn att vi hade öppnat en leksaksaffär. Artisten Martin Stenmarck såg minst sagt skeptisk ut när vi knölade ner hans gamla rutschkana genom bilens taklucka, men vårt svar var alltid detsamma: ”inga problem, det här blir kanon!”

På lanseringsdagen satt vi i morgonsoffan hos TV4 och berättade stolt om vår sajt. Vi tänkte att allt skulle vara klart i och med det. Två veckor senare träffade vi dessutom en miljardär som vi fick för oss skulle vara intresserad av att investera i Loppi. Hur skulle han kunna motstå denna briljanta affärsidé, för att inte tala om kvinnorna bakom den?

Katarina hade gjort en snygg power point som vi med stolthet visade upp, varpå hans första fråga var: ”hur uthålliga är ni egentligen?”. Vi tittade på varandra. Vad menade han egentligen? Var det nu det var läge på att börja flexa våra biceps eller vad skulle nästa smarta steg vara i förhandlingen?

Vi behöver väl knappast säga att det inte blev någon investering. I stället lämnade vi slokörade hans enorma Trump-liknande kontor med döda blickar.

LÄS OCKSÅ: Bygg ditt drömföretagDet misslyckade mötet med investeraren bäddade i alla fall för att vi lärde oss fler ord i entreprenörspråket. Vi var tvungna att göra en pivotering, vilket betyder att man tar en affärsidé, gör om den och utvecklar den till något nytt och förhoppningsvis framgångsrikt. För det var inte så enkelt att tävla mot Blocket som vi trodde. ”Det är som att konkurrera ut Coca-Cola” sa folk till oss.

Det sporrade oss, två synnerligen envisa, målinriktade och väldigt naiva, entreprenörer, ännu mer. Efter tre år kunde vi krasst konstatera att vi hade lyckats reta upp Blocket rejält, medan vår dåvarande slogan ”Loppi – gör en insats för såväl miljön som för plånboken” inte riktigt stämde med verkligheten. Våra privata plånböcker gapade tomma, för att inte tala om företagskassan. Att få ekonomisk bäring i vår affärsidé var inte så lätt.

Vi började backa. Original-Loppi bestod av flera olika koncept för att vårt bolag skulle synas.

LÄS OCKSÅ: Han skapade sitt drömföretag på InstagramVi tog bland annat fram en egen tidning, en samlingspåse som delades ut till hundratusentals barnfamiljer och efter bara ett år hade vi titeln ”arrangörer av Sveriges största bloggevent”.

När vi tittade över vårt fokus och kassaflöde stod det klart att det var dessa delar som omsatte pengar och som kunderna efterfrågade, mer än ursprungsidén om en nischad köp-och-sälj-sajt för barnfamiljer. Våra kringkoncept runt originalidén la grunden till det som i dag är ett av Sveriges största mediehus för vår målgrupp.

Vi la om kurs, dödade våra darlings och nischade oss ännu hårdare. Även om vi ännu inte talar ”entreprenörspråket” helt flytande än, förstår vi att vår pivotering har varit framgångsrik och idag har vi rejält flyt på affärsverksamheten.

Vi älskar den där ”inget är omöjligt--auran”. Vi skulle till och med vilja gå så långt som att deklarera att det är en nödvändighet att denna, av alla egenskaper man måste ha för att lyckas som entreprenör, är med.

LÄS OCKSÅ: Hennes trädgårdsslang blev en exportsuccéAtt vara totalt orädd, naiv och envis som synden lärde oss att fokusera på rätt grejer, göra det vi är riktigt bra på, förvalta det väl och att ständigt utvecklas.

Att ingenting är omöjligt är fortfarande vårt mantra och alla våra många misstag placerar vi med kärlek – om än stundtals tillsammans även med förlorad tid och intäkter – på det vi kallar för erfarenhetskontot. Och allt som hände la grunden till det som är Loppi i dag: ett av Sveriges störta nischade mediehus för målgruppen mammor, med en halv miljon unika besökare i veckan.”

 

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



AI

Varför jag inte använder AI!

Wow, wow, wow.. Lugn! Andas. Läs nu hela inlägget innan du kastar dig på prompt-knappen och lämnar en opersonlig men välformulerad kommentar!

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 12 november, 2025 Uppdaterades 21 oktober, 2025 2 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att AI är en del av ett teknologiskt skifte som vi högst troligen inte ens har har börjat förstå än. Och jag uppmuntrar alla mina kollegor att nyttja olika sätt att förstärka och effektivisera sitt jobb. 

Men, jag är personligen emot att använda det i kommunikation.

Jag tror att när jag kollar på mina barnbarn i framtiden så kommer jag anse att dom har ett kommunikationshandikapp. Att deras känsla för att vara lugna i konflikter är starkt begränsad. Att deras sätt att inspirera, förklara och motivera i egna ord känns lite tomt.

Och eftersom dom och alla andra troligen kommer spöa mig i det mesta, så är kommunikation ett av få områden jag tror att jag verkligen behöver behärska.

Lär dig prata med människor – en superskill!

Om jag vill bygga någonting riktigt stort så behöver jag lära mig att prata med människor, att formulera mig på rätt sätt. Jag behöver känna in ett rum, och jag behöver kunna hitta var gränserna går. Dels för att driva uppmärksamhet, men framförallt för att få kollegor, kunder och leverantörer runtomkring mig med på samma resa som jag tror på.

(Min i särklass finaste komplimang någonsin är en gammal kollega som tog in mig som extern VD under en period med motiveringen 'När du går in i ett rum och ger dåliga nyheter så är alla glada, när jag går in och ger bra nyheter så slutar det ändå med att alla blir sura)

Att skriva här på Linkedin är ett sätt att lära sig. Att spela in podd ett annat. Att skriva mail är ett tredje. Att berätta sagor för mina barn och deras vänner ett fjärde. Att stå på scen ett femte. Skriva, skriva, skriva, prata, prata, prata. 

Det är så lätt att låta AI ta över tänkandet, känslan och oron. Och jag tror att det är fel väg. AI kan bli mycket, men det ska inte vara vårt språk.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.


Dela artikeln

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.