Vill du ha 12 råd för framgång? Del 1
Du får dom 4 i taget här på bloggen den kommande veckan. Läs, lär och börja använda råden direkt:
1. Besvara alltid en fråga från en kund inom 48 timmar
Det kan låta självklart. Om du ger kunden snabb återkoppling håller du en hög servicenivå. Då kan kunden tänka sig att göra affärer med dig.
2. Boka in tidiga (8:00) och sena (16:00) kundbesök
Den stora fördelen med ett tidigt morgonmöte är att kunden inte har hunnit fylla huvudet med stress eller besvärliga frågor. Han eller hon är avslappnad och har tid att både lyssna och tänka på det du säger. För din del är det bra att komma igång direkt. Börjar du 8:00 får du in två möten till före lunch.
Om du bokar ett sent möte, som är det sista som händer på kundens arbetsdag, kan du få till ett avspänt och koncentrerat möte. Börja alltid med att kontrollera hur mycket tid kunden har, så att det inte blir stressigt.
För dig som är egen företagare är det bra att få in många möten dom dagarna du är ute och säljer. Då är detta tipset bra att följa.
3. Skicka Tackbrev, överenskommelser och offerter så fort du kan
Låt kunden märka att han eller hon är viktig för dig. Visa respekt genom att alltid vara snabb i ALL kundkommunikation. Är du snabb med detta kan det leda till att kunden bestämmer sig snabbare.
4. Boka 2 nya kundmöten varje dag
Vill du undvika bokningspanik på måndagarna för att fylla veckans möteskvot? Fyll då istället almanackan varje dag med ett par nya möten. Om du bokar två möten varje dag slipper du dessutom stressen att alltid ligga efter och drabbas aldrig av säljdippar på grund av en tom almanacka.
Det här var del 1. Håll utkik de närmsta dagarna efter del 2.
Ha en bra säljdag!
Max
Fler säljtips hittar du på min hemsida www.soderpalm.se