Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva eget företag

Knäck Amazonkoden (och bli rik?) – sälj på Amazon

Josefin Wallin 15 september, 2022 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Knäck Amazonkoden (och bli rik?) – sälj på Amazon

Amazon öppnar mängder av möjligheter för dig som företagare? Eller är det ett hot mot vår svenska marknad? Allt om Amazon – från sälj till succé.

Anna Nordlander och Margareta Boström är båda retailexperter och just nu aktuella med boken Amazonkoden. Där beskriver de hur du som företagare kan hämta inspiration från ett av världens mest framgångsrika företag – Amazon. Dessutom visar de hur just du blir en vinnare på framtidens marknadsplats. Amazon är ju också ett företag som intagit den svenska marknaden – och det är här vi vill göra succé (förstås!).

Sälj på Amazon – experternas bästa tips

  • Amazon är en produktfokuserad marknadsplats, allt börjar egentligen med att satsa på rätt produkter med bra kvalitet och tydliga produktfördelar.
  • Ni måste på ett enkelt sätt kunna visa för kunderna varför de ska köpa just er produkt i ett hav av andra liknande produkter.
  • Se till att investera i riktigt bra bilder och glöm inte bort annonseringen.
  • Recensioner är otroligt viktiga på här, vilket leder till att ni måste se till att skapa en fantastisk kundupplevelse i varje steg.
  • Det går inte längre att bara kasta upp produkter på Amazon och "se vad som säljer" utan det krävs ett ordentligt jobb för att få produkterna att sälja.
  • Men, när man gör ett ordentligt jobb har man en möjlighet att skala här som är svårslagen.
  • För att knäcka Amazonkoden på ett bredare plan, tror vi att man som företagare måste diversifiera sin verksamhet, hitta sina system för att jobba innovativt och alltid utgå från kunden. 

Läs också:Sälj dina produkter på Etsy – så här gör du!

5 nivåer till succé på Amazon

1. Se möjligheterna i Amazon

Det bästa med Amazon är att all infrastruktur finns på plats. Att man som företagare kan fokusera på att skapa riktigt bra produkter och värde för sina kunder medan man kan överlåta till Amazon att hantera t ex själva sidans funktionalitet, betalningar, frakt till slutkund. Och självklart att kunderna redan är där. Det är dessutom en väldigt bra kanal för att enklare ta sig ut internationellt, säger Anna Nordlander.

2. Häng på! En uppåtgående trend i Sverige

– Amazon har alltid ett långsiktigt perspektiv och har redan förbättrat sitt erbjudande till svenska kunder markant sedan starten. Vi ser redan att Amazon lockar miljoner besök varje månad och tror på en fortsatt uppåtgående trend. 

3. Kopiera Amazons pelare

– Amazon har ju ett grundtänk som vilar på en handfull pelare. Dessa pelare är möjliga att kopiera utifrån varje företags enskilda förutsättningar. Kopierar man dessa på ett anpassat sätt, så har man en tydligt utstakad väg för tillväxt. Det är ingen rocket science, men det kräver medvetenhet, principfasthet och uthållighet. Att inspireras av Amazon -  att ta till sig deras metodiska arbetssätt och "knäcka" hur de jobbar ger enligt oss företag på sin tillväxtresa en trygghet och kan ersätta att enbart driva sin business med pannben.

4. Lär känna vår svenska marknad

– Mycket av Amazons tillväxtresa kan inspirera svenska bolag, men vår marknad skiljer sig ändå åt från andra marknader, så Amazon behöver tolkas ur en svensk tradition, berättar Anna Nordlander.

Nu när Amazon har gjort intåg på den Svenska marknaden är det samtidigt många olika aspekter som påverkas. Dessa behöver man känna till för att kunna utnyttja sina egna möjligheter här. Så här säger Anna och Margareta om vad som nu kommer ske på vår svenska marknad.

– Ribban kommer att höjas. Företag som idag främst konkurrerar med utbud, pris och snabb frakt kommer att få det tuffare. De svenska marknadsplatserna har inte lyckats koppla ett grepp om den svenska marknaden, men med Amazon kommer det att bli en helt annan sak. Konsumenterna kommer att förändra sitt beteende och förvänta sig att kunna hitta fler saker på samma plats.

5. En ny säljkanal öppnar sig – fånga den

När ett bolag av denna storleken kliver in på en marknad är det naturligt att många ser det som ett hot. Marknaden påverkas förstås när en jätte kliver in, med alla de resurser som en sådan bär med sig. Men hur ska e-handlare tänka när giganten klivit in på den svenska marknaden?

– Vi ser Amazon som en inspirationskälla, oavsett om man vill sälja där eller inte. För e-handlare gäller såklart att man måste vässa sitt erbjudande ytterligare och verkligen bevisa sitt värde för kunderna. Men, Amazon är en säljkanal bland många. Det behöver inte vara allt eller inget utan ett av många medel att nå fler kunder. 

Vi frågar experterna mer om Amazon, sälj och e-handel

Sälj på Amazon – eller inte?

Så? Alla vi som säljer någonting digitalt. Ska vi skrota vår egen e-handel? Fortsätta som vanligt? Vad är egentligen de bästa tipsen om man vill sälja på här, eller ska man det överhuvudtaget?

– Vill man komma igång snabbt och nå dels många kunder och dels en internationell kundkrets, då är Amazon nästan oslagbart. Däremot behöver det kanske inte vara den enda kanalen, men det är en kanal där det går snabbt att komma igång med relativt låg risk. Eftersom att all infrastruktur redan finns på plats, är det ett väldigt billigt sätt att testa sina produkter online. 

Är Amazon framtiden?

– Amazon är nutiden, vi befinner oss i den amazonska eran. Vad framtiden håller, återstår att se. Men, företag som inspireras av Amazon kommer vara bättre rustade för vad framtiden än håller. Något som fascinerat oss med Amazon är deras diversifierade affärsmodell. Man har många ben att stå på och har vävt en affärsmässig väv som är både elastisk och hållbar. Vi tror att det är ett bygge för framtiden. Det vi vet är att framtiden är oviss, och få företag kommer vara "spot on" i all evighet. Ska du överleva långsiktigt i framtiden så måste du framtidssäkra din business typ så som Amazon gjort.

Hur menar ni att det är en "digital marknadsplats som kommer förändra alla traditionella branscher till oigenkännlighet?

– Amazon har en tendens att förändra beteenden – vi har länge pratat om att sätta kunden i fokus men nu när Amazon är här blir det verkligen på riktigt. Allt kommer att behöva ha ett riktigt kundfokus, där allt från investeringsbeslut till nya produkter och tjänster kommer att måsta utgå från kunden. Det perspektivet är helt annorlunda mot hur de allra flesta företag och investerare värderar sin verksamhet idag, där ökad omsättning ofta används som det ultimata måttet på framgång, menar Margareta Boström.



ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.