Öka försäljningen med nyhetsbrev – proffsens 9 bästa tips


Gör som Dagens Industri, K-Rauta och H&M – öka din försäljning med personliga nyhetsbrev. Vi avslöjar de bästa strategierna för att få fler läsare, ökad öppningsfrekvens och maximal försäljning.
Läs också fler anledningar till varför du ska skicka nyhetsbrev
Tips! Kom igång snabbt och enkelt med dina nyhetsbrev med den svenska tjänsten Minutemailer
(Just nu 22% rabatt med koden DRIVAEGET)
1. Välj ett tydligt huvudbudskap
Även om ditt företag är bra på flera saker – välj att fokusera på en sak, och var tydlig. Det gör det enklare för läsaren och ökar sannolikheten att han eller hon kan ta till sig informationen.
2. Bjud på kunskap eller information – inte bara sälj
Ingen tycker om försäljare vid dörren, detsamma gäller för nyhetsbrevsprenumeranter. Dela istället med dig av din unika kunskap eller bred information inom det ämne som du verkar inom. Du är experten, visa det och dina kunder kommer komma till dig nästa gång de behöver något inom ditt område.
3. Skriv för din målgrupp
Du känner dina kunder bäst. Anpassa innehållet så det är gjort för just din målgrupp. Ju mer du talar direkt till de som får nyhetsbrevet – desto mer intressant blir det att läsa.
4. Håll det kort, bryt upp innehållet och stava rätt
De flesta får väldigt många mail och har lite tid att läsa alla. Skriv kort, håll dig till ditt kärnbudskap och dela upp innehållet i olika delar eller underrubriker för att göra det mer tillgängligt. Se också till att gå igenom texten en extra gång och kontrollera stavningen innan du trycker på skicka.
5. Var noga med ämnesraden
Ämnesraden är det som oftast avgör om ditt mail öppnas eller inte. Lägg tid på att formulera ett bra budskap. Testa olika varianter och titta på hur andra gör. Dålig fantasi? Var tydlig och beskriv innehållet.
Undvik priser och säljiga budskap – annars riskerar du att hamna i skräpkorgen.
Tips! Läs fler tips om hur du skriver bättre ämnesrader på Minutemailer.com
6. Ha en tydlig call to action
Du har ett tydligt syfte med ditt utskick: Antagligen vill du att läsaren besöker din sajt, ditt konto på sociala medier eller kanske en specifik del av din sajt – var tydlig med det i din kommunikation. Placera tydliga knappar i toppen och botten av mejlet som leder vidare till mer läsning, en produkt eller något annat du vill att läsaren ska göra.
7. Var personlig
De flesta vill inte läsa företagsmejl, men däremot personligt innehåll. Om möjligt använd ditt egna namn som avsändare och skriv texten på ett mer personligt vis. Var inte rädd för att bjuda lite på dig själv!
8. Använd bra bilder
Använd bra bilder med hög kvalitet – det motsatta ger ett oprofessionellt intryck. Om du inte har egna bilder att använda kan du söka upp en gratissajt på nätet som delar med sig av bra bilder. Glöm inte att ange bildkälla!
9. Testa och lär dig
Viktigast av allt. Sätt igång och testa. Se hur det fungerar och behåll det som fungerar bra. Lär dig av dina utskick och pröva nya sätt att jobba med innehållet. Gör ett väldigt kort mejl. Skapa ett långt informationsrikt mejl. Gör ett bildtungt mejl eller ett med bara text utan layout.
Om Minutemailer
Minutemailer är en svensk tjänst där du kan skapa och skicka nyhetsbrev och epost till dina kontakter eller kunder. Med Minutemailers epostredigerare kan du enkelt skapa fantastiska nyhetsbrev på minuter.
Använd gratiskontot med obegränsat antal kontakter så länge du vill. Uppgradera ditt konto eller köp krediter om du behöver mer.
Enkel, klimatvänlig och prisvärd epostmarknadsföring och kontakthantering för dig, ditt företag, förening eller organisation.
Minutemailer är anpassat för mindre företag och har funktioner som:
- Färdiga epostmallar anpassade för mobilen
- Obegränsat antal kontakter även på gratiskontot
- Import av kontakter från Excel dokument
- Lättanvänd redigering av layout med din egen design
- Spara egna mallar och återanvänd
- Schemalägg dina nyhetsbrev
- Skicka även textbaserade nyhetsbrev utan layout
- Statistik över antal öppnade och klickade mejl
- Skicka förhandsvisning till en kollega
- Kontakthantering - CRM light
- Feedback funktion för att få kvalitativ feedback från dina kunder direkt från mailen
- GDPR anpassad svensk tjänst
- Klimatvänliga nyhetsbrev
- Svensk mycket uppskattad support
Testa skicka nyhetsbrev gratis på Minutemailer.com - skapa ditt första nyhetsbrev enkelt och smidigt på minuter inte timmar.