Till huvudinnehållet

❤️ Just nu: Testa Driva Eget Plus för 19 kr/mån i tre månader. Kolla in!

Bli medlem
Ekonomi & Skatt

30 viktigaste skattetipsen inför 2022 – så minskar du skatten

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 21 december, 2021 13 minuters läsning
Anton Ullenius Skattetipsen, minska skatten, Fra°gor och svar om korttidsarbete

Foto: Anton Ullenius Skattetipsen, minska skatten, Fra°gor och svar om korttidsarbete

Vad ska jag och mitt företag tänka på innan årsskiftet för att minska skatten? Tillsammans med Anton Ullenius från redovisningsbyrån Trimero går vi igenom de 30 viktigaste skattetipsen just nu.

Visst kan det vara bra med skatt, men du och ditt företag ska inte betala den i onödan. I dessa tider behöver du varje krona i företaget. Därför bad vi entreprenören och redovisningskonsulten Anton Ullenius på Trimero att dela de 30 bästa skattetipsen inför årsskiftet.

1. Jul- och Coronagåva

Under 2021 har det införts en tillfällig skattefrihet på 2 000 kr som en ”Coronagåva”. Denna kan kombineras med julgåvan på 500 kr, vilket betyder att arbetsgivaren kan köpa en skattefri gåva till anställda på 2500 kr inkl moms.

2. Julfest

Företaget får ha upp till två skattefria personalfester per år och det är vanligt att julbord är en av dessa. Utgifterna för mat och dryck är dock en ej avdragsgill kostnad för företaget, men du får däremot lyfta momsen på utgifterna för mat och dryck upp till 300 kronor exklusive moms per person. Eventuella kringkostnader såsom lokalhyra, musikunderhållning och andra uppträdanden får du dra av med upp till 180 kronor exklusive moms per person. Yippie!

3. Köp in inventarier under ett halvt prisbasbelopp innan årsskiftet

Inventarier som är av mindre värde, dvs under 23 800 kr (för 2021), kan dras av i sin helhet det år de köps in. Gör inköpet innan årsskiftet för att minska årets resultat och skatt.

4. 3,9% avdrag för inventarier inköpta under 2021

Riksdagen har tagit beslut om en tillfällig lag om skattereduktion för inventarieinköp som sker under 2021. För att kunna utnyttja skattereduktionen krävs att inventarierna är kvar i verksamheten vid utgången av 2022. Skattereduktionen kan räknas av mot skatt fram till år 2023. Om bolaget inte gör någon skattemässig vinst innan dess kan det alltså inte nyttja skattereduktionen. Ansökan om skattereduktion sker i inkomstdeklarationen för år 2022.

5. Avsättning till tjänstepension

Ett företag får avdrag för pensionsavsättning av upp till motsvarande 35% av den anställdes lön (eller max 476 000 kr). Avdraget kan göras även om inbetalningen sker efter bokslutsdatumet, så länge det sker innan inlämningen av inkomstdeklarationen.

6. Minnesgåva

Minnesgåva – är en gåva till dig som är varaktigt anställd (varit anställd minst 6 år) och som du får i samband med:
– att du uppnår en viss ålder (jämna födelsedagar från 50 år och uppåt)
– efter en längre tids anställning (minst 20 år) eller när anställningen upphör.
Minnesgåvan är skattefri om värdet inte överstiger 15 000 kr (inklusive moms) och du inte får den mer än vid ett tillfälle utöver när anställningen upphör.

7. Hyresersättning för lokal hemma

Arbetar du som företagare hemifrån kan du ta ut hyra från aktiebolaget. Du beskattas privat 30% på hyran (minskat med rimligt avdrag, ca 1 000-3 000 är vanligt för kontorsrum eller garage). Tänk på att hyran ska vara marknadsmässig, alltså vad det hade kostat dig att hyra motsvarande kontorsplats någon annanstans.

8. Friskvård & Naturaförmån

Företag kan bekosta anställdas friskvård för max 5000 kr per år. Tänk på att utlägg för friskvård måste betalas ut innan årsskiftet för att räknas på 2021. Naturaförmån är om bolaget tillhandahåller en lokal, t ex padel, idrottshall som inte är knuten till en viss person. Då räknas inte detta in i taket för friskvårsbidrag.

9. Nettolöneavdrag istället för förmån

Om du har förmåner i bolaget kan dessa ersättas av nettolöneavdrag. Det gör man genom att deklarera bruttolön istället för förmånsvärdet. För den anställde blir det ingen skillnad skattemässigt men det får följande fördelar:

  • Bruttolön är pensions-, sjuklöne- och föräldrapenninggrundande, vilket inte förmåner är.
  • Bruttolönen ökar utrymmet för lågbeskattad utdelning vid användandet av huvudregeln (mer om det i tips nr 18).

10. Traktamente & Milersättning

18,50 kr/ mil är skattefri ersättning för tjänsteresor med egen bil. Glöm inte att sammanställa och lämna in körjournalen för att ta med kostnaden i bokslutet. Samma påminnelse gällande traktamenten! De flesta utläggsappar hjälper dig att räkna ut beloppen för traktamenten. Annars kan du räkna ut manuellt hos Skatteverket.

11. Ränta på inlåning

Har du lånat in pengar till bolaget? Då kan du få ränta från företaget på detta belopp. Räntan behöver vara marknadsmässig, motsvarande vad bolaget hade betalat för att låna från ett kreditinstitut. En annan tumregel kan vara statslåneräntan + 1 till 3 procent. Tänk på att företaget måste ha haft ett behov av ditt lån i sin verksamhet. Räntekostnaden är avdragsgill i företaget och du ska ta upp ränteinkomsten i din privata deklaration och beskattas med 30%.

12. Periodiseringsfond

Periodiseringsfond innebär att du kan skjuta upp en del av beskattningen av inkomsten i bolaget till ett senare år. Det är alltså ett lån från Skatteverket med en icke avdragsgill ränta på 0,5%. Periodiseringsfonden kan även kvittas bort om du skulle gå med förlust i framtiden. I aktiebolag får du minska det skattemässiga resultatet med 25% och det måste tas upp till beskattning senast efter 6 år.

13. Semesterskuld & tantiem

För att minska det skattemässiga resultatet kan man se till att bokföra upp företagsledarens semesterskuld. Det går även att skjuta fram skatt genom tantiem till företagsledare. Detta är en rörlig lön som reserveras som kostnad i årsbokslutet men som betalas ut under nya året. Tantiemen bör vara avtalad, även i ägarledda bolag.

14. Koncernbidrag

Med koncernbidrag menas överföringar av pengar mellan bolag inom samma koncern för att utjämna resultatskillnader. På detta sätt kan man minska koncernens totala skatt. Det finns några förutsättningar för att koncernbidrag ska tillåtas som kan läsas hos Skatteverket, eller fråga oss!

15. Aktivering av utvecklingskostnader – övergång till K3

Håller du på att utveckla en produkt eller tjänst som ännu inte är färdig för marknaden ännu? Då kan företaget bokföra utgifterna kopplade till utvecklingen som en tillgång istället för kostnad. Dessa kostnader tas istället genom avskrivningar när den utvecklade produkten eller tjänsten är färdig att säljas på marknaden. Detta kan göras under följande grundförutsättningar (samt några fler som går att läsa här):

  • att företaget kan förutse att utvecklingsutgifterna kommer att generera intäkter för företaget under kommande år.
  • att tillgångens anskaffningsvärde eller värde kan mätas på ett tillförlitligt sätt.

För detta kan du exempelvis ha en kalkyl för prissättning av den färdiga produkten och visa på att det
finns potentiella köpare.

Överkurs: Om du ska aktivera utvecklingskostnader kan den som gör bokslutet inte längre använda det förenklade K2-regelverket utan måste gå över till K3-regelverket. Detta är något vi redovisningsekonomer har koll på.

Varför är det bra att aktivera då? Om är lånefinansierat från ägaren eller andra finansiärer är det lätt att det egna kapitalet förbrukas när bolaget gör förlust. Genom att aktivera utgifterna förbättrar du företagets resultat och tar kostnaderna i framtiden när du har intäkter för det du utvecklat.

16. Realisera värdepappersinnehav

Har bolaget noterade innehav? Se över om dessa ska säljas av innan årsskiftet. Kanske ska det ske
ägarförändring i ditt bolag nästa år och då bör vinsten tillfalla nuvarande ägare. Eller så kanske du har
kapitalförluster du vill passa på att kvitta vinsterna mot?

17. Ta ut rätt lön (brytpunkterna)

Vi människor beskattas utifrån den lön vi tagit ut under perioden januari-december även om vårt bolag har brutet räkenskapsår. Se därför över din sammanlagda lön under denna period. Vanliga brytpunkter år 2021 att ta hänsyn till:

  • 537 200 kr för dig under 65 år (596 800 över 65 år) innan statlig inkomstskatt börjar tas ut. Alltså att lön utöver detta belopp beskattas med ytterligare 20% skatt.
  • 550 374 kr är gränsen för den pensionsgrundande inkomsten. Upp till detta belopp går sammanlagt 18,5 % av lönen automatiskt till statligt pensionssparande.

18. Ta ut rätt lön (huvudregeln)

Skatt på utdelning i fåmansföretag beskattas med 20% - upp till en viss nivå, ”utdelningsutrymmet”. Utdelningsutrymmet ökar varje år och minskar när du använder det för utdelning. Beräkningen av årets ökning av utdelningsutrymmet sker antingen via förenklingsregeln (schablonbelopp, se nedan) eller via huvudregeln.

Med huvudregeln kan du tillgodoräkna dig ett utdelningsutrymme om din ägarandel multiplicerat med 50 % av föregående års totala löner i bolaget (plus 9% av anskaffningskostnaden för dina aktier (ja, komplicerat (vi vet – det blir ännu värre, se fortsättning)

För att kunna räkna huvudregeln måste du som aktieägare uppnå lönekravet. Lönekravet för 2021 är att din lön ska uppgå till 409 200 + 5% av bolagets totala löner, eller max 654 720 kr. Är det så att du driver bolaget med en närstående så räcker det med att en av er uppfyller kravet. Så se till att räkna att du uppfyller lönekravet under 2021 och betala ut ev. extralön innan årsskiftet! Slut på det krångliga, puh.

19. Starta aktiebolag för förenklingsregeln

Om du startar aktiebolag innan årsskiftet kan du räkna utdelningsutrymme enligt förenklingsregeln (schablonbelopp). Om du äger 100% av aktierna vid ingången av 2022 får du 187 550 kr i utdelningsutrymme. Äger du hälften av bolaget får du hälften av 187 550 kr i utrymme. Startar du bolaget i januari 2022 – tough luck, du får vänta till 2023 för att tjäna in utdelningsutrymme.

20. Se över ägarstrukturen med holdingbolag & sälj över innan första löneutbetalning i januari

Några fördelar med holdingbolag:

  • Delta upp vinst från verksamhetsbolaget och skydda från ev. konkurs, stämningsansökan osv.
  • Investera i andra företag med obeskattad utdelning
  • Vid flera ägare kanske inte alla har samma utdelningsutrymme. Med utdelningsutrymmet i ett holdingbolag kan du själv välja hur mycket utdelning du ska ta i förhållande till ditt utdelningsutrymme

Om du äger över 50% av aktierna och ska sälja över dina aktier i verksamhetsbolaget till holdingbolaget, gör det innan första löneutbetalningen i januari! Detta eftersom du bara kan räkna med lönerna i verksamhetsbolaget i beräkningen av utdelningsutrymme (huvudregeln) under den tiden det ägts av holdingbolaget. Du vill alltså kunna räkna med alla löner under jan-dec.

Äger du 4-50% av aktierna i verksamhetsbolaget kan det vara värt att behålla ett privat ägande eller ha ett gemensamt holdingbolag med andra ägare så att ni kommer över 50% i ägande.

21. Holdingbolag med bokslutsdatum under våren

Om du i ditt holdingbolag investerar i andra företag som lämnar utdelning behöver utdelningen ha beslutats innan ditt holdingbolags bokslut för att du ska kunna dela ut till dig själv. Exempelvis, om ditt holdingbolag ex har bokslut vid årsskiftet och investerat i ett bolag som lämnar utdelning i februari måste du alltså vänta till nästa bokslut för att kunna dela ut detta till dig själv.

Vanligt är att registrera sitt holdingbolag med bokslutsdatum 30 juni. Då kommer alla bolag som har räkenskapsår ha hunnit ha sin årsstämma under våren.

22. Anteciperad utdelning

Om du däremot äger fler än 50% av rösterna i det bolag du investerat i kan du i ditt holdingbolag bokföra en anteciperad (förutsedd) utdelning i ditt bolag, alltså tillgodoräkna dig i bokföringen trots att stämman inte har varit innan bokslutsdatumet. Lämnar bolaget t ex utdelning i februari 2022 kan du i 2021:s bokslut bokföra upp en anteciperad utdelning och dela ut detta till dig själv under våren 2022.

23. Ge bort utdelningen till välgörenhet

Att ge bort utdelningen till ideella föreningar har flera fördelar (förutom att det bidrar till cancerforskning, klimatet, ungdomsfrågor eller vad du nu väljer). Eftersom det är skattefritt går ett större belopp till välgörenhet om du skänker utdelningen jämfört med om du först tar ut beloppet från bolaget och sen ger bort det skattade beloppet.

Det är dock viktigt att du går tillväga på rätt sätt. Bl a måste avsäga dig rätten till utdelningen genom ett gåvobrev. Detta behöver ske innan bolagsstämman. Utdelningen måste dessutom gå direkt till organisationen. Vid bolagsstämman ska styrelsen föra in i bolagsstämmo-protokollet vilken organisation som har fått utdelningen. Du behöver också säkerställa att organisationen inte är skattepliktig.

24. Extra bolagsstämma i januari om man har bråttom med utdelning (baserat på föregående års eget kapital)

Eftersom du som privatperson beskattas för utdelning under januari – december kan du skjuta på skatten ett år genom att dela ut den under januari istället för slutet av året. Har du bråttom med att få ut pengar och årsredovisningen/ revisionen inte är färdig? Kanske har du sparad vinst från tidigare år och behöver mer utdelningsutrymme. Då kan du hålla en extra bolagsstämma i januari.

25. Gränsvärden vid e-handel OSS-registrering

Se över hur du mycket du tror att du kommer sälja för till privatpersoner under nästa år. Om du har distansförsäljning till privatpersoner inom EU för över 10 000 EUR måste bolaget ta ut utländsk moms på försäljningen. Genom att ansluta dig till OSS-systemet kan du deklarera försäljningen via svenska Skatteverket.

Tips: Vid lägre försäljning än detta kan du ändå välja att ansluta dig till OSS-systemet och lägga på utländsk moms istället för svensk. Det kan vara värt om du säljer till länder med lägre än 25% moms (bara Ungern har högre).

26. Preliminär inkomstdeklaration

Varje år får företag ett beslut att betala månadsvis preliminärskatt utifrån ett prognostiserat resultat. När vi närmar oss slutet på året kan bättre se hur det gått. Om det visat sig gå sämre än prognosen kan du lämna in en preliminär deklaration och få tillbaka det du betalat för mycket. Om det går bättre än prognosen bör du också lämna in en preliminär inkomstdeklaration för att betala in extrabelopp. Då slipper du också kostnadsräntan.

27. Se över om du behöver revisor eller välj bort revisor

För att uppnå kraven för att ha en revisor ska bolaget uppfylla två av tre av följande

  • Över 1,5 mkr i tillgångar
  • Över 3 mkr i omsättning
  • Fler än 3 anställda i genomsnitt

    ...under två senaste räkenskapsåren.

Om du inte uppfyller kraven kan du välja bort kravet på revisor i bolagsordningen via verksamt.se och välja bort revisorn. Detta måste ha blivit registrerat hos Bolagsverket innan årsskiftet för att slippa revision. Bolagsverket brukar ha 2-3 veckor handläggningstid. Om du uppfyller kraven två senaste åren kan det vara värt att ta kontakt med revisor och planera in när revisionen ska ske. Hör av er till Trimero om ni vill ha tips!

28. Likvidera bolag

Äger du ett bolag som inte ska användas längre? Genom att likvidera det innan årsskiftet slipper du kostnader för årsredovisning och inkomstdeklaration. Det enklaste, snabbaste och förmodligen billigaste är att sälja bolaget till en snabblikvidator som likviderar bolaget åt dig. Se till att välja någon trovärdig som faktiskt lägger ned bolaget och inte säljer det vidare.

Att själv göra likvidationen tar cirka 7-8 månader att genomföra, ibland längre, och troligtvis en mer kostsam process än att sälja bolaget till en likvidator.

29. Förbättra soliditet, betala skulder

Genom att betala av skulder innan årsskiftet ökar du bolagets soliditet. Ett litet tips för att få bättre nyckeltal, om du bryr dig om det.

30. Aktieägartillskott för att stärka eget kapital i årsredovisningen

Har ditt företag gått med förlust under året och har svagt eget kapital? Skjut till pengar i bolaget som aktieägartillskott innan årsskiftet så ser det bättre ut i årsredovisningen. Kan också vara värt att lägga nyemissionen innan årsskiftet av samma anledning. Nackdelen är att många investerar har bättre likviditet i början av året pga aktieutdelningar från andra bolag.

Läs fler av de bästa skattetipsen inför 2022

Rekommenderad läsning! Mindre skatt och mer i plånboken – det här kan du göra innan årsskiftet

Tipsen kommer från Anton Ullenius, grundare av redovisningsbyrån Trimero
Anton Ullenius är medgrundare till Trimero, en snabbväxande redovisningsbyrå som tror på kombinationen av digital redovisning och analog kärlek. Trimero är en ung, lättrörlig redovisningsbyrå som anpassar sina tjänster efter kundernas behov. Detta genom att dra nytta av digitaliseringens fulla kraft samtidigt som de agerar mänskligt bollplank för företagare inom alla möjliga frågor som kan dyka upp. 

Om du har fler frågor om skatter och redovisning får du gärna kontakta Trimero. Du hittar kontaktuppgifter på trimero.se och kan följa deras blogg som de uppdaterar löpande med nyheter, tips och guider.



Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.