Satsa på att bli ett content brand och äg ditt ämne. Foto: Getty images

Därför ska du vara ett content brand!

Emilia Arvidsson

Publicerades: 6 mars, 2017

Content marketing är old school. Nu är det content brand som är det nya svarta. Vi tipsar dig om hur ditt företag blir framgångsrikt med innehåll som utgångspunkt.

Content marketing är ett väl etablerat koncept för innehåll som en del av företagets marknadsföring. Men nu händer det nya saker – där framgång kan nås om du börjar agera som ett content brand. Vad är då detta? Olle Lindholm, Marketing Project Manager på Spoon tipsar om hur du gör ditt företag till ett framgångsrikt content brand.

Vad är content brand? Och hur hänger det samman med content marketing?

– Content brands är företag som tänker och agerar som ett medieföretag. Man har fokus på innehåll – redan i sin kärnverksamhet. Det betyder att man bygger sin publik och skapar och publicerar sådant som målgruppen vill ha. Content brand handlar om att våga testa nya saker, och att tänka nytt. Content marketing är den metoden som man använder sig av.

Det finns ett bra exempel: företaget Riverpools and Spas. Det gick inte särskilt bra för företaget efter finanskrisen 2008. Deras affärsidé? Pooler. Men efter att ägaren Marcus Sheridan fått inspiration till content marketing så samlade han alla frågor kring just pooler och publicerade svar på sin webb.

Numera äger de frågan kring pooler, och de ligger också högst upp i Google när man söker svar kring pooler. Genom att ta innehåll till kärnverksamheten så har också mentaliteten förändrats – man är inte längre ett produktföretag, man är ett kunskapsföretag.

På vilket sätt blir publiken det viktiga?

– Med principen ”content först” så blir content den drivande delen i verksamheten. Nummer ett blir att bygga publik, och sen kan du testa olika idéer på din följarskara: funkar det eller inte? Vad efterfrågas? Vilka är behoven? Publiken blir också din tillgång.

När man sedan tittar på konkreta tjänster/produkter så kan du skapa innehåll som relaterar till var någonstans kunden befinner sig i köpresan. Det är mottagaren som har kontroll, så det handlar om att bygga relationer och en feedbacksvänlig miljö. Det öppnar upp för nya möjligheter, titta till exempel på annonser på nätet.

Tack vare adblockers och kräsna publiker så kommer inte budskapen fram. Ett engagerande och relevant innehåll premieras inte bara av din publik, utan även av Google. Det blir enklare att hitta dig och dessutom: din trovärdighet ökar om du har det som efterfrågas.

Hur kan jag som företagare börja?

– Tid och resurser är förstås viktiga komponeneter. Fördelen när man är i startfas eller enmansföretagare är att du snabbt kan anpassa dig. Ha med innehåll och din publik på företagsagendan. Det kan vara att du skriver guider, håller e-kurser eller engagerar genom schysta nyhetsbrev. Innehållet hjälper till i affären.

Du kan satsa på mindre, men bättre innehåll. Och se content brand-arbetet som en långsiktig satsning med planering av dina insatser. Genom att du blir expert på din nisch, likt Marcus Sheridan och hans poolföretag, kommer du äga frågan och vara ett content brand.

Det är inget som sker över en natt, men är en hållbar och långsiktig lösning för framgång i din verksamhet.

Här är fler exempel på content brand.

Lästips från Olle Lindholm:

Det här är content marketing.

3 avgörande steg: Så lyckas du med content marketing