<![CDATA[]]>

Nu satsas miljoner på turistföretag

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 22 mars, 2013

Tillväxtverket ska satsa tio miljoner kronor under 2013 på svenska turistföretag. Den nya satsningen heter Swedish Welcome.
– Vi har märkt av en stor efterfrågan från turistföretag runt om i landet, säger Christina Rådelius på Tillväxtverket.

Satsningen som de nu lanserar innebär att turistföretag ska kunna få hjälp av professionella rådgivare att utveckla både sina gästupplevelser och verksamheter.

Redan 2009 startade en pilotsatsning som 160 svenska turistföretag deltagit i. Nu blir satsningen nationell.
– Vi utvecklar ett rådgivningssystem som vi vill att så många företag som möjligt ska få ta del av, säger Christina Rådelius.

Hur gör man som turistföretag för att få del av hjälpen?
– Man kommer att kunna kontakta Swedish Welcome och de regionala turistorganisationer som samarbetar kommer också att sprida det. Hemsidan är en nyckelkälla – där kommer allt läggas ut, berättar Christina Rådelius.

Det är Västsvenska turistrådet och turistorganisationer i Jämtland/Härjedalen, Västmanland och Småland som tillsammans bildar nya Swedish Welcome. Sju rådgivare i landet ska kvalitetssäkra småskaliga boende- och upplevelseföretag i Sverige och ge råd.

Under 2013 ska rådgivarna anställas och sätta igång sitt arbete. Och under nästa år kommer ungefär 600 turistföretag att få besök av rådgivarna.
Målet är att nå minst 4 000 turistföretag i landet till år 2020.

Läs mer på www.tillvaxtverket.se/turism