Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Nyheter

Då kommer din skatteåterbäring 2024 – kan fås redan i april

Josefin Wallin 5 mars, 2024 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Då kommer din skatteåterbäring 2024 – kan fås redan i april

Vem är inte nyfiken, kvarskatt – eller skatteåterbäring? Då får du din skatteåterbäring, så får du den snabbast och så undviker du en onödigt dyr kvarskatt. Här är datumen och tipsen du INTE vill missa!

Det är alltid spännande att se om det blir kvarskatt eller glädjande skatteåterbäring. För vissa mer överraskande nyheter än för andra. 2024 så ska du ha lämnat in din inkomstdeklaration innan 2 maj. Det är detta datum som den ska vara klar och inlämnad hos Skatteverket. Det kanske viktigaste tipset av alla? Det är självklart att du ser till att vara ute i god tid. Det här för att allting ska bli rätt men också för att det ger dig möjlighet att i god tid se om du får kvarskatt. Det här är bra att veta då det för belopp över 30 000 kronor börjar ticka en kostnadsränta som räknas från och med 12 februari.

Skatteåterbäring i april? Ja tack!

  • 12 februari 2024: Här börjar kostnadsräntan att räknas om du får kvarskatt. Så då behöver eventuell restskatt vara inbetalad till ditt skattekonto för att undvika kostnadsränta (vilket du givetvis vill).
  • 3 mars: Sista dagen för att ha skaffat digital brevlåda – annars får du den med post (långsammare).
  • 4-8 mars: Digital brevlåda? Då kan du börja hålla koll för nu kommer din deklaration som pdf när som helst.
  • 19 mars: Nu kan du börja deklarera och det kan du också göra via e-tjänst. Smidigt! Detta även om du har e-legitimation och även om du inte fått inkomstdeklarationen i brevlådan ännu.
  • 2 april: Vill du ha pengar i april? Då är 3 april sista dagen att godkänna deklarationen (utan att ändra) för att få slutskattebesked och förhoppningsvis återbäring redan i april.

Psst.. Du kan godkänna deklarationen i app, e-tjänst eller via sms eller telefon

  • 8-12 april: Slutskattebesked ut till dig som godkänt deklaration digitalt (utan ändringar likt ovan).
  • Mitten av april: Ungefär nu kommer du som inte har digital inkomstdeklaration få slutskattebesked med post.
  • 9-12 april: Första utbetalningarna betalas ut för dig som ska få skatteåterbäring – och har godkänt din deklaration utan att ändra som vi beskriver ovan. Ni andra? Ni får vänta lite till.
  • 2 maj: Sista dagen att deklarera om du exempelvis inte har företag och sökt om anstånd (längre tid på dig).
  • 3 maj: Sista dagen för att betala in extra till skattekontot om du räknar med att få en kvarskatt på högst 30 000 kronor. Detta för att undvika kostnadsränta (om det är mer än 30 000 gäller andra regler du kan läsa om ovan).
18 nya affärsidéer där AI gör jobbet (och du kan tjäna pengar)
  • 16 maj: Sista dagen att deklarera för dig med anstånd.
  • I början av juni: Nu kommer slutskattebesked till dig som deklarerat senast 2 maj (och fått din deklaration godkänd) och har digital brevlåda. Har du inte det så kommer det i pappersform men dröjer då ytterligare några veckor jämfört med det digitala.
  • 4-7 juni: Nu kommer skatteåterbäringen till dig som deklarerade enligt ovan.
  • 17 juni: Företagare eller annan anledning till att du lämnar deklaration via redovisningsbyrå? Idag är sista dagen för anstånd sökta via redovisningsbyrå – via deras särskilda byråtillstånd.
  • 12 juli: Slutskattebesked i april? Skatt att betala? Då är det senast idag du ska ha betalat in den.

Det kanske viktigaste tipset av alla? Det är självklart att du ser till att vara ute i god tid. Det här för att allting ska bli rätt men också för att det ger dig möjlighet att i god tid se om du får kvarskatt.

  • Början av augusti: Slutskattebesked till dig som deklarerade senast 2 mej men inte fått ditt slutskattebesked i april eller juni. Inte digital brevlåda? Då dröjer det ett par veckor ytterligare.
  • 6-9 augusti: Skatteåterbäringen betalas ut till dig som inte fått slutskattebesked. Kan exempelvis vara du som deklarerat med någon form av anstånd. Som till exempel om du fått anstånd via din redovisningsbyrå.
  • 12 september: Slutskattebesked i juni? Då ska du ha gjort din inbetalning till Skatteverket senast idag om du har skatt att betala in. Alla datum som gäller dig får du också till dig i ditt slutskattebesked.
  • 12 november: Slutskattebesked i augusti? Skatt att betala? Sista dagen idag.
  • 2-6 december: Slutgitigt skattebesked kommer nu att gå ut till dig som av någon anledning inte fått ett slutgiltigt skattebesked eller kanske saknar skatteregistrering här i Sverige. Pappersbesked tar några veckor extra. (Kvarskatt? Skall in senast 12 maj 2025.)

Mer pengatips?Så kan du tjäna extra pengar hemifrån – 14 enkla ideér



ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. LånAlmi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi InvestRiskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. VerifieringsmedelHar du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.