<![CDATA[]]>

Så får du allt jobb gjort – på bara fyra timmar i veckan

Martin Kreuger

Publicerades: 18 juni, 2010

Jobbar du dygnet runt med ditt företag? Då är du på fel spår. Här är fyra steg till att låta firman sköta sig själv, så att du kan jobba mindre – och tjäna mer, från superentreprenören som bara jobbar fyra timmar i veckan.

I sin bok Fyra timmars arbetsvecka (ja, fyra timmars!) visar produktivitetsgurun Timothy Ferriss hur du får firman att börja sköta sig själv.

Här är fyra steg från boken kring hur du kommer igång:

1. Välj rätt roll
Har du startat eget för att få jobba åt dig själv, vara din egen chef och slippa ta order av någon annan? Då har du lagt ribban för lågt.

Även chefer arbetar, nämligen. För det mesta jobbar de hårdare, längre dagar, mer hängivet och med mer ansvar än alla andra. Samma sak händer även dig när du blir din egen chef. Sikta i stället på att enbart ha rollen som ägare.

Storföretagsägare låter helt enkelt andra jobba åt dem. Om du själv är aktie- eller fondsparare så vet du ju redan hur man gör. Där du äger aktier är du ju i praktiken en delägare som låter dina anställda sköta sitt jobb!

Men merkostnaderna då? ”Det är absolut nödvändigt att du inser att du alltid kan göra saker billigare själv. Men det betyder inte att du vill lägga din tid på det. Det är viktigt att stegvis gå mot att betala andra för att utföra ditt arbete. Det är inte många som gör det, vilket också är anledningen till att så få människor lever sitt idealiska liv”, skriver Ferriss.

2. Skala bort
Se till att inte veta saker. Det du inte vet lider du inte av och du slipper frestelsen att lägga dig i. Information tar uppmärksamhet och sätter dig därmed i arbete.

Betyder det att du borde släppa ratten och strunta i allt från och med i dag? Nej. Du ska gradvis och systematiskt överföra verkligt ansvar och verklig makt till dina medarbetare. Prova dig fram.

I början kommer personalen på ditt inhyrda kundtjänstföretag att fråga efter ditt beslut varje gång de får en missnöjd kund i luren. Då måste du se till att varje svar du ger är en vägledning för nästa gång.

Efter ett tag ger du medarbetarna skriftligt tillstånd att helt efter eget huvud lösa varje problem som inte kostar ditt företag mer än 500 kronor.

Tänk efter en stund vad detta innebär. Just det – du måste själv vara övertygad om att vinsten med detta är större än de eventuella 500-lappar du riskerar att förlora om medarbetarna fattar andra beslut än du själv hade gjort. När ni alla har vant er höjer du gränsen till 1 000 kronor. Och sedan till 5 000 kronor. Och så vidare.

Fortsätt sedan med e-posten. Tim Ferriss hyr in personliga assistenter i Indien som besvarar alla mejl till hans företagsadress. Han ber assistenterna om en sammanfattning en gång i veckan på alla problem som kräver beslut från honom själv.

”Det handlar inte bara om att jobba smartare. Det gäller att bygga upp ett system för att ersätta sig själv”, påpekar Tim Ferriss.

3. Skala upp
När ditt företaget är nytt tvingas du antagligen göra allting så billigt som möjligt. Systemen kanske är hemsnickrade och allt bygger på att du gör jobbet, har kontakt med alla kunder och hanterar alla leveranser.

Men för att lyckas på mästarnivån behöver du en plan för hur du ska ersätta dig själv och skala upp verksamheten. Att en affärsmodell är skalbar betyder att den kan hantera 10 000 kunder lika lätt som den tidigare kunde hantera 10 kunder.

Det innebär också att företaget är möjligt att sälja utan att ditt eget slavarbete ingår i inventarierna. Men de flesta entreprenörer vet inte när och hur de ska fasa ut sin egen arbetsinsats, enligt Tim Ferriss.

När är det dags att lägga ut standardsvar på vanliga frågor på webbplatsen i stället för att besvara alla frågor manuellt? När är det dags att anlita en logistikfirma i stället för att skicka alla försändelser själv? När är det dags att hyra in ett callcenter? När är det dags att anställa en assistent eller en vd?

Skalbarheten ska vara planerad redan från början, tillämpas så tidigt som möjligt och ske i ständigt nya steg. Annars sitter du snart fast i ditt eget jobbande och blir företagets bromskloss.

4. Automatisera
I webbutiken klickar kunderna på en köpknapp, fabriken får ett mejl, varan skickas med posten och betalningen dras från ett konto. Det är förstås lättare att automatisera processerna i ett sådant företag än om du sysslar med till exempel avancerad juridisk rådgivning. Tim Ferriss har två svar:

  1. Driv bara företag som är lätta att automatisera.
  2. Du kan automatisera även din advokatbyrå mer än du gör i dag.

Det första steget är att eliminera arbetsuppgifter som inte är produktiva. Det som inte är tydligt definierat och viktigt ska inte göras alls, varken av dig eller någon annan.

Alltså:

  • Gör aldrig något som kan delegeras.
  • Delegera aldrig något som kan automatiseras.
  • Automatisera aldrig något som kan elimineras.

Läs också: 

Nu jobbar de bara 15 timmar i veckan – men tjänar lika mycket

 

Artikel uppdaterad 150421