Släng Jante i väggen! 4 vanliga misstag – så pitchar du dig själv rätt (och säljer mer!)

Ebba Arnborg

Uppdaterades: 24 juni, 2024
Publicerades: 1 augusti, 2024
Foto av: Unsplash

Händer det att du börjar svettas när någon frågar vad du gör? Eller vecklar in dig i för snåriga beskrivningar och aldrig slutar prata? Lär dig svara på ett sätt som ger dig fler affärer (och härligare mingel).

Det är en konst att berätta om sig själv på ett intresseväckande, konkret och tydligt sätt. Men det är viktigt att du lär dig. Att man har en bra produkt eller tjänst spelar nämligen ingen roll om du inte kan kommunicera det.

En dålig pitch kan göra att den du pratar med inte förstår dig eller inte orkar lyssna. Det är lika farligt i ett säljmöte som på ett mingel – eller hemma hos vänner som du aldrig tror kommer att handla av dig. Du vet ju inte vilka de känner.

Läs mer: 5 sätt att få kunden att köpa mer 

Vanliga säljmisstag – så pitchar du dig själv rätt

1. Du beskriver inte NYTTAN
En vanlig fälla är att fastna i att bara beskriva ditt företag, din produkt eller din tjänst. I stället ska du berätta om värdet och resultatet av det du gör för kunden.

Gör du hemsidor? Fokusera då på hur det kan höja ett företags försäljning eller ge fler nöjda kunder. Är du revisor? Fokusera på hur dina kunder kan sova gott om natten och slipper riva sig i huvudet över alla siffror i bokföringen.

2. Du glömmer din personlighet
Ofta är det den som gör dig unik, speciellt om du är konsult. Även om du har ett företag så är det dig som person man gör affärer med, menar hon.

3. Du glömmer beskriva vilka dina (dröm)kunder är
Genom att berätta vem du säljer till ökar troligheten att den som lyssnar kan tipsa om dig till andra – eller känna sig träffad själv.

4. Du lyssnar på Jante
I Sverige är det vanligt att ha Jantelagen inpräntad i sig och inte vilja skryta om det man gör. Men du måste våga berätta – ingen annan kommer att göra det åt dig. Så släng Jante i väggen – våga visa vem du är och var stolt över det!

Ett knep för att slippa skryta är att använda andras ord, som nöjda kunders och samarbetspartner, och att berätta om framgångsrika uppdrag du har haft. Fokusera också på ditt engagemang och varför du gillar att hjälpa dina kunder. Kan du beskriva det du gör med passion så framstår du som förtroendeingivande och framgångsrik.

Läs mer: 6 vanliga fällor som saboterar din lönsamhet – så undviker du dem