Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Ta tempen på din kundstock

Yasemin Bayramoglu 2 januari, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Kolla vilka kunder som är heta – och kalla. ILLUSTRATION GETTY IMAGES

Att tacka nej till kunder, sålla bland de du redan har kan låta som rena dödsstöten för firman. Men tvärtom kan det hjälpa dig att nå dina mål och bli mer lönsam.

Vill du något mer med ditt företag än att bara jobba på? Enda sättet att nå dina mål, såväl visionära som ekonomiska (i form av till exempel lön och pensionsavsättningar) är tillsammans med dina kunder.
– Många fastnar i att de inte törs tacka nej till uppdrag och så hamnar de i en ond cirkel som de aldrig kommer ur. De bara försörjer sig och drömmen glider dem ur händerna. Får du inte rätt typ av kunder och uppdrag kan du jobba hur mycket som helst men du kommer aldrig att ta dig dit du vill, säger Pia Anderson, varumärkesexpert och aktuell med boken Bygg det goda varumärket.

Fyra olika kundkategorier


Visst behöver du få in pengar, men tänk på att alla kunder faktiskt inte är lönsamma; vissa kostar väldigt mycket sett till den tid du lägger ner.

Ulla-Lisa Thordén är säljexpert, och författare till flera böcker, senast Möt kunden öga mot öga. Hennes råd är att ibland ”ta tempen på din kundstock” och se över vilken typ av uppdrag du har.
Hon räknar upp fyra olika kategorier. De som inte är intressanta men väldigt lönsamma kallar hon för Brödjobb. Där kan du fundera på om du kan tillföra något moment som gör dem roligare.

Se upp för Honungsfällan


Uppdrag som är intressanta men olönsamma kallar hon för Honungsfällan. Här gäller det att ta sig i kragen och förhandla. (Såvida du inte vill jobba ideellt, det är något annat.)
– Oj vad vi har roligt och joddlar och kommer susande och hoppas på belöning i framtiden, vilket vi ju aldrig kommer att få. Om de inte är villiga att se allt du har lagt ner extra är de inte värda att vara dina kunder. Varför ska du ge av din lönsamhet till deras företag? Det kommer inte att betala din pension! Tycker folk att man är dyr kan man svara: ”Jag har valt att inte vara billig för jag vill finnas kvar för dig även i fortsättningen.” De rätta kunderna förstår det, säger Ulla-Lisa.

LÄS OCKSÅ: LEASA ELLER KÖPA BIL?

Men sedan finns det ju uppdrag som är både intressanta och lönsamma, Gulduppdragen som Ulla-Lisa kallar dem. De här kunderna ska du lägga tid på att reda ut i detalj vilka de är. Var de befinner sig geografiskt, vilka intressen, egenskaper och behov de har – och sedan försöka hitta fler likadana.
– Under årens lopp har jag gjort mina bästa jobb när jag grävt bland Gulduppdragen. Bättre att hitta fem kunder som passar som handen i handsken och lägga tid på att få dem som kunder, än springa på alla puckar, säger Ulla-Lisa.

Sälj inte till vem som helst


Att reda ut vilka dina drömkunder är gör också att du kan sikta rätt med marknadsföringspengarna, påpekar Pia. Genom att tänka dig att du talar direkt till en drömkund och sedan skala upp det når du fram till rätt kundsegment.
– Sälj till rätt kunder, inte bara vem som helst. För att nå ut behöver man beröra och då behöver man prata till någon specifik, inte allmängiltigt. Det blir effektivare marknadsföring när man tar reda på vem man faktiskt i huvudsak vänder sig till. Så att inte massor av personer som man egentligen inte vill ha som kunder kommer och ringer på hela tiden, säger Pia.

Slutligen finns det uppdrag som varken är intressanta eller lönsamma, de kallar Ulla-Lisa Varfördådå?. Se om du ska lämna ifrån dig dem till andra företagare som nyss startar sin verksamhet. Kanske mot en förmedlingsprovision?
– I stället kan du ta ledigt, utbilda dig eller passa på att nätverka med dem som kan ge dig Gulduppdrag, råder Ulla-Lisa.

Vårda din egen profil


Tänk på att om rätt typ av kund är nöjd med ditt företag och rekommenderar dig vidare är det troligtvis till kunder som liknar denne. Och tvärtom. Att ta ut en riktning kan alltså vara avgörande.
– Du måste vårda din profil och kärnkompetens och sätta rätt ordentliga gränser. Du blir mer trovärdig själv om du säger nej till det du inte är klippt och skuren för, säger Ulla-Lisa.

Det här kan såklart kännas jobbigt av olika skäl, som viljan att vara till lags och vara omtyckt.
– Om man tar ansvar för sig själv och sin framtid blir man tvungen att ta ställning och göra det som krävs för att det ska bli som man vill ha det. Många vill en massa men är rädda för konsekvenserna. Det de inte tänker på är att om man är tydlig i sina egna konturer och sin egen unicitet är det kanske därför man blir vald och får ytterligare respekt, därför man får uppdraget. En sund och vänlig affärsmässighet skapar ett enormt förtroende, säger Ulla-Lisa.

Tacka nej snyggt


Hur tackar man då nej på ett snyggt sätt? Jo, genom att ha en tydlig vision för företaget. En riktning och ram, ett högre syfte än företaget självt, råder Pia.
– Backa in i affärsidén – vad vill du göra och varför? Då kan du säga att ”det känns inte som att vi är på väg åt samma håll tillsammans och då kan vi inte hjälpa dig, du får inte ut det bästa av oss”. Då behöver ingenting bli personligt, säger hon.

Ulla-Lisa är inne på samma spår, med en twist:
– Säg: ”Åh det här tillhör inte min kärnkompetens, men däremot känner jag till någon som är jättebra på det här som jag skulle vilja rekommendera så att ni kan få bättre utdelning på er satsning.” Och så kastar du dig på luren och ber det företaget du rekommenderat om anvisningsprovision!

AV EBBA ARNBORG


ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.