Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Bokföringshjälp för 345 kr/mån – kan det vara möjligt?

Ska jag bokföra själv eller anlita en bokföringsbyrå? Här går vi igenom fördelar och nackdelar, och berättar hur bokföringshjälp kan bli riktigt prisvärt.

Talenom 6 februari, 2025 Uppdaterades 16 april, 2025 6 minuters läsning
Talenom-One

Foto: Talenom

Psst! Innan vi startar – här kan du ladda hem vår fullständiga checklista för att starta aktiebolag 2025, helt kostnadsfritt.

Okej, let´s get down to business. Att ha koll på bokföringen är en av de mest grundläggande uppgifterna för varje företag, oavsett storlek. Samtidigt är det ofta just bokföringen som nedprioriteras i vardagsstressen – speciellt om du ska sköta den själv.

I den här guiden får du veta varför det är smart att anlita en bokföringsbyrå, och hur tjänsten Talenom One kan ge dig proffshjälp till ett förvånansvärt överkomligt pris (Spoiler Alert! Det kan vara så prisvärt som 345 kr/mån).Läs mer här.

Varför är det smart att anlita en bokföringsbyrå?

  1. Det blir rätt från början
    Att bokföringen blir korrekt är avgörande för att undvika problem längre fram. Skatteverket ställer höga krav på redovisning, och minsta misstag kan bli kostsamt – både i tid och pengar. En bokföringsfirma har kompetensen och verktygen för att se till att allt sköts enligt gällande regler.
  2. Det frigör tid för det viktiga – din business!
    Som företagare är tid en bristvara. När du låter proffsen ta hand om redovisningen kan du istället fokusera på att utveckla din business eller hitta nya kunder. En kunnig ekonomipartner tar hand om det administrativa och ger dig lugn och ro att göra det du gör bäst.
  3. Proaktiva beslut och affärsrådgivning
    En bra bokföringsfirma är mer än bara en “kvitto-och-faktura”-hanterare. De kan hjälpa dig att tolka siffrorna, ta smarta beslut och arbeta proaktivt för att optimera din ekonomi. Det kan handla om allt från skatteplanering till hur du bäst kan anpassa kostnadsstrukturen i företaget.
  4. Det behöver inte kosta skjortan
    Många drar sig för att anlita en bokföringsfirma i tron att det blir dyrt. Sanningen är att det kan bli dyrare att låta bli. Felaktig bokföring kan snabbt leda till böter och felaktigt betald moms eller skatt. Dessutom finns det i dag smarta och kostnadseffektiva digitala tjänster – som Talenom One – som erbjuder professionell hjälp även för de allra minsta företagen.

Tips! Spana också in den här guiden om hur du optimerar ditt företag 2025. Viktiga tips!

Bokföringshjälp från 345 kr/mån med Talenom One

Trots att det finns många skäl att anlita en bokföringsfirma är det inte alltid lätt att hitta en tjänst som både är prisvärd och ger tillräckligt med stöd. Här kommer Talenom One in i bilden – en helhetslösning anpassad för enmansföretagare.

Så varför är Talenom One bra för just enmansbolag? 

  • Det är prisvärt och lättillgänglig
    Talenom One är utformat för att passa företag med begränsade resurser. Du får tillgång till professionell bokföringshjälp och rådgivning, men till en kostnad som är anpassad för mindre företag (från 345 kr/mån, som sagt). Det betyder att du slipper kompromissa med kvaliteten för att hålla i plånboken.
  • Digital plattform som förenklar vardagen
    Med Talenom One får du en helt digital plattform där du enkelt kan skanna in eller ladda upp kvitton, fakturor och andra ekonomiska underlag. Talenoms automatiserade system ser till att mycket av pappersarbetet sker automatiskt, vilket sparar dig värdefull tid och ger en tydlig översikt över företagets ekonomi.
  • Personlig rådgivning och support
    Bakom den smarta digitala lösningen står erfarna redovisningskonsulter som finns tillgängliga för att hjälpa dig när frågor uppstår. Oavsett om du behöver råd om skattefrågor, undrar hur du kan optimera kostnader eller vill bolla idéer om tillväxtstrategier, kan du få stöd av Talenoms experter.
  • Proaktiv uppföljning
    Talenom One tar inte bara emot dina kvitton och fakturor, utan hjälper dig också att fatta bra beslut för framtiden. Genom att du får tillgång till professionell rådgivning kan du agera i tid när siffrorna signalerar att något behöver justeras – vare sig det gäller att se över intäkterna eller minimera onödiga utgifter.

Just nu får Driva Egets läsare ett gratis rådgivningssamtal med experten Tobias Ryberg hos Talenom. I samtalet går vi igenom hur Talenom One skulle kunna fungera för just ditt företag, och vad det skulle kosta per månad. Boka din tid här.

Tänk på det här när du väljer bokföringshjälp

Har du också kommit fram till att det vore nice med bokföringshjälp? Toppen. Tänk på det här när du väljer vilken firma som ska hjälpa just ditt företag.

  1. Utbildade och erfarna redovisningskonsulter
    Se till att du anlitar en firma med god kompetens och relevant erfarenhet – särskilt om du är ny som företagare.
  2. Digitala verktyg och plattformar
    Välj en leverantör som erbjuder moderna, automatiserade lösningar. Då sparar du tid och får lättare att hantera pappersarbetet.
  3. Transparens kring kostnader
    Transparens är A och O. Du vill veta vad du betalar för och när eventuella tilläggstjänster kan kosta extra.
  4. Personlig rådgivning
    Se till att du har möjlighet att få kontinuerlig kontakt med en redovisningskonsult för att diskutera företagets utveckling och framtidsplaner.

Nyfiken på att testa Talenom One?

Just nu får Driva Egets läsare ett gratis rådgivningssamtal med experten Tobias Ryberg hos Talenom. I samtalet går vi igenom hur Talenom One skulle kunna fungera för just ditt företag, och vad det skulle kosta per månad. Boka din tid här.

Varför är det smart att anlita en bokföringsbyrå?

Just nu får Driva Egets läsare ett gratis rådgivningssamtal med experten Tobias Ryberg hos Talenom. I samtalet går vi igenom hur Talenom One skulle kunna fungera för just ditt företag, och vad det skulle kosta per månad. Boka din tid här.

Driva Egets läsare får kostnadsfri rådgivning med ekonomi- och företagarexperten Tobias Ryberg hos Talenom. Tobias har drivit eget aktiebolag i över 25 år och startat företag inom flera olika branscher. Sedan 2020 har han varit med och byggt upp Talenoms verksamhet i Sverige. I rollen som affärsområdesansvarig för Talenom One har han som mål att skapa marknadens bästa redovisningstjänst för soloföretagare.

Sammanfattning – bokföra själv eller anlita bokföringsfirma?

Bokföring är kärnan i din business, men det betyder inte att du måste ta hand om den själv. Genom att anlita en bokföringsfirma minskar du risken för dyra misstag, frigör tid för andra uppgifter och kan få värdefulla råd om hur du växer med lönsamhet.

För många enmansföretagare kan Talenom One vara en optimal lösning – en prisvärd och digitalt anpassad tjänst med proaktiv rådgivning och personlig support. Ta chansen att spara både tid och pengar genom att lämna bokföringen i trygga händer. Du förtjänar att fokusera på det du gör bäst – driva ditt företag framåt.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag

Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis: Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag.

Personlig service: Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller skatterelaterade frågor.

Användarvänlig plattform: För dig som driver företag med anställda finns Talenom Online, som är utvecklat för att underlätta småföretagares vardag. Den ger dig full kontroll och överblick över din ekonomi – något som blir särskilt viktigt med de nya krav som träder i kraft.

Just nu får Driva Egets läsare 25 % rabatt på hela arvodet de tre första månaderna, när de väljer Talenom Online. Läs mer här.



ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.