Draknästet det hände sedan Foto: Ulrika Malm/SVT

Hur gick det för företagen efter Draknästet? Vi har svaren.

Josefin Wallin

Uppdaterades: 10 november, 2021
Publicerades: 11 november, 2021
Foto av: Foto: Ulrika Malm/SVT

Det är en hårfin gräns mellan succé och misslyckande efter Draknästet. Driva Eget har följt upp hur det gick för några av de mest hyllade pitcharna efter programmet, spana in listan här!

Draknästet hade premiär i SVT 2009 och kom tillbaka som koncept 2021. Och det är en lång rad bolag som faktiskt lyckats efter Draknästet. En del känner du till medan andra har gjort en framgångsrik resa i skymundan.

Nyfiken: Här är allt du behöver veta om Draknästet.

Storytel – Från investering till miljardomsättning

Lyssnar du på ljudböcker? Då känner du säkert till företaget Storytel som faktiskt var ett av de bolag som pitchade för drakarna 2009. Här var det affärsängeln och draken Richard Båge (tillsammans med fler drakar) som gjorde en vågad investering efter en övertygande presentation av Storytel-grundaren Jonas Tellander. Storytel är idag ett väletablerat miljardbolag och har dessutom expanderat långt utanför Sveriges gränser.

Fler bolag har gjort succé efter Draknästet

Och visst är det fler bolag än Storytel som lyckats efter Draknästet. Så här har det gått det för några av deltagarna.

Tips: Läs mer om Draknästet som sänds i SVT.

Rawstraw siktar på Europamarknaden

Med en hållbar produkt som ligger helt rätt i tiden lyckades Rawstraw fånga investerarnas intresse. Entreprenörerna bakom företaget, Josephine Daly Tempelaar och Elise Lindow, producerar klimatsmarta sugrör tillverkade av råghalm från Sverige. Med hjälp av investeringen vill de efter Draknästet effektivisera tillverkningen och har blicken inställd på Europamarknaden.

– Draknästet har öppnat upp flera nya dörrar för oss och vi har haft fullt upp ända sedan avsnittet sändes med nya kunder, beställningar och intervjuer, säger Josephine Daly Tempelaar till Driva Eget.

Vi är otroligt tacksamma för möjligheten att ha fått delta i programmet! Men ännu stoltare över det faktum att vi kunde få drakarna att tro på vår affärsidé lika mycket som vi själva gör.

Josephine Daly Tempelaar till Driva Eget.
Så gick det sen för bolagen i Draknästet
Rawstraw har växlat upp efter Draknästet

Red Locker fick 3 miljoner av drakarna

Liza Eriksson och Clara Lidmans lösning, en automat för mensskydd på offentliga toaletter, fick också drakarna på fall i Draknästet 2021. Pitchen genererade 3 miljoner kronor i investering. Enligt Expressen har de nu fem anställda och 250 automater spridda över hela landet. Högst troligt slutar heller inte framgångssagan där, då man redan sett ett intresse kring sin lösning även utanför Sveriges gränser.

Ren framgång för Dirty Issue.

Isabella Sääf ville göra städning mer miljövänligt. Detta genom att byta ut sina vanliga rengöringsprodukter till rengöringstabletter man löser upp i vatten och förvarar i glasflaskor. Idén gick hem hos drakarna och Isabella fick en halv miljon kronor i riskkapital för att utveckla sin idé efter serien.

När jag pitchade mitt bolag hade jag inte ens hundra kronor på företagskortet. Jag hade investerat alla mina privata besparingar och all min tid. Investeringen var delvis ett kvitto på att jag hade en idé som var värd att fortsätta kämpa för, och gjorde det möjligt för mig att göra just det.

Isabella Sääf till Driva Eget
Dirty Issue draknästet - så gick det sedan för bolagen i serien
Isabella Sääf och hennes bolag Dirty Issue fick en investering i Draknästet. Bild: Clara Mortensen

Elektrodress har gått utomlands efter Draknästet

Fredrik Lundqvists Elektrodress riktar sig till personer med exempelvis MS, Parkinson och stroke. Dräktens syfte är att få muskler att slappna av och att lindra värk. Drakarna valde att investera och därefter har produkten blivit godkänd för den europeiska marknaden genom en CE-märkning och testats som produkt för rehabiliteringsmedicin. Dessutom har man fått igenom avtal med flera distributörer utomlands.

Wellibites köptes upp av Humble Group efter Draknästet

Nyttigt godis? Tydligen! Sara Serray och hennes bolag Wellibites har utvecklat ett hälsosamt godis och gjorde succé framför drakarna. ”Dessvärre” hann andra investerare före och Wellibites köptes i stället upp av Humble Group för ett mångmiljonbelopp och hittas idag på hyllan i din lokala matbutik.