Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Ge ut en bok och skapa affärer för miljoner- utan att skriva själv

7 mars, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Antonia Stackelberg på Entreprenörsförlaget.

Har du vad som krävs för att lyckas med en bokutgivning? Nystartade Entreprenörsförlaget vill hjälpa företagare att bli framgångsrika författare. Och samtidigt skapa nya affärer.

Förlagsbranschen har genomgått en omvälvande förändring. Tidigare lämnade författaren in ett manus för utvärdering innan det eventuellt blev antaget och utgivet av ett förlag. Men på senare år har möjligheten till print on demand och egenutgivning förändrat förutsättningarna radikalt.

Marknaden har öppnats upp för alla som vill ge ut sin egen bok. Idag kan du välja på att göra allt själv eller anlita ett hybridförlag som hjälper till med paketering och marknadsföring, men du måste fortfarande stå för skrivandet själv.

Nu vill grundarna bakom Entreprenörsförlaget vända på hela tillvägagångsättet. De erbjuder ett koncept där även den som inte vill eller kan skriva själv kan ge ut en bok.

– I den traditionella förlagsmodellen är det viktigt att du är duktig på dramaturgi och har ett bra språk för att du skulle kunna ge ut en bok. Men till oss kan du komma om du har en bra idé men inte vet hur du ska få den på pränt, säger Antonia Stackelberg på Entreprenörsförlaget.

För att lyckas som entreprenör krävs det ofta att man har nya tankar och idéer. Det gäller inte minst mindre snabbväxande företag. För att de ska bli framgångsrika måste de ligga i framkant och erbjuda något som saknas på marknaden, enligt Antonia.

– Det är ofta ganska speciella personer bakom de här företagen. De har tankar och idéer som passar att publicera i en bok. Men de har kanske inte tid eller kunskap att förverkliga sina bokdrömmar. De vill bli författare och ge ut en publicistisk produkt men man behöver hjälp med verkshöjden för att nå ut, fortsätter hon.

Innan man ger sig in i ett bokprojekt är det viktigt att först formulera vad man vill uppnå. Vill man skapa nya affärer, bygga sitt varumärke och kapa åt sig ett ämne i den offentliga debatten, skapa en plattform för föreläsningar eller är man ute efter PR-värdet som en bok kan bidra till?

Ett framgångsrikt exempel är boken ”Tänk som en turk och lyckas i Sverige” som Antonia Stackelberg skrivit i samarbete med Kadim Akca. I det projektet var det Kadim som stod för idéerna men Antonia formulerade texten. Efter lanseringen har den genererat intäkter för 20 miljoner kronor i form av nya affärer, PR-värde, föreläsningar och bokförsäljning.

– Den här boken hade aldrig kommit till om Kadim försökt skriva manuset själv. Han besitter helt enkelt inte tillräckligt kunskap i svenska och hade fått svårt att bli antagen på ett traditionellt förlag. Nu gjorde vi allt kring bokproduktionen men det kan se olika ut från fall till fall, säger Antonia.

När Kadim kom med sin bokidé till förlaget så visste han vad han ville åstadkomma. Han ville etablera sig som en affärsängel som hjälper outsiders att komma igång med sin verksamhet. Inte bara på lokal nivå i Jönköpings län där han varit verksam tidigare utan i hela landet. En avgörande pusselbit för att boken skulle få det genomslag som den fick var titeln.

– Vi hade kunnat sätta en titel som ”Affärsängeln i Jönköping” men då hade boken inte alls fått samma genomslagskraft. Titeln är oerhört viktig för att man ska nå ut genom det brus som råder idag, säger Antonia.

Entreprenörsförlaget erbjuder olika lösningar för den som vill ge ut sin egen bok. Allt från hjälp med planering, struktur, skrivcoach eller spökskrivare samt korrläsning av ett manus till att ta hand om hela produktionen. Även efter att boken blivit publicerad.

– Många författare tror att de är klara när manuset är skrivet. Men den riktiga processen för att nå ut med det man vill säga börjar inte när du sätter dig och ska skriva. Den börjar när du skrivit färdigt och boken är utgiven, säger hon

 5 tips för att lyckas med din egen karriärsbok 
  1. Var tydlig med att formulera ett exakt svar på frågan: Vad vill jag ska hända när min bok kommer ut?
  2. Skriv hellre kort och snärtigt istället för långt och förklarande.
  3. Planera för olika vinklar på bok och föreläsning så du inte skriver och föreläser om exakt samma sak.
  4. Luta dig inte tillbaka när skrivprocessen är över. Det är då det börjar.
  5. Jobba med titeln. Undvik att sätta en informativ titel som liknar många andra.

Har du vad som krävs för att bli författare? Testa här!

Mer tips på Entreprenörsförlagets V-logg

Avsnitt 1: Introduktion till bokprojektet:

https://www.youtube.com/watch?v=gNG2HYdIqdg

Avsnitt 2 Definiera mål:

https://www.youtube.com/watch?v=2_toSeQPVgo&t=19s

 


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.