<![CDATA[]]>

Googles jätteförändring – så tacklar du den

Ebba Arnborg

Publicerades: 22 september, 2016

Att synas rätt i sökresultatet på Google är oerhört viktigt för många småföretagare. Nu lanserar sökmotorjätten ett nytt annonsformat (ETA), och tar bort de gamla – och det är positiva nyheter för dig, menar experten. Så här använder du de nya annonserna rätt.

Sedan augusti i år har alla annonsörer i AdWords fått möjligheten att skapa en ny typ av större annonser, som Google kallar ETA (Expanded Text Ads).

– Positiva nyheter för dig som AdWords-annonsör, menar Michael Wahlgren.

Han är grundare av byrån Pineberry som hjälper företag med lönsam synlighet på Google och Facebook och författare till SEO-boken Guldläge på nätet.

Michael förklarar:
– Skillnaden mellan de gamla och de nya annonserna är att du nu får plats med 140 tecken i stället för 95 tecken, vilket är en ökning på hela 47 procent i annonsstorlek.

Efter den 31 januari 2017 kommer den gamla versionen av annonser inte längre gå att skapa. Befintliga annonserna av det slaget kommer att fungera ett tag till, med du kommer då inte längre kunna redigera dem.

Det är således hög tid att du som annonsör på AdWords börjar använda dig av de nya större annonserna, menar Michael, här följer några tips från honom på vägen.

Så maxar du de större annonserna på Google AdWords:

1. Börja i tid
Om du börjar skapa ETA-annonser i god tid hinner du se hur dina nya annonser presterar jämfört med de gamla innan de försvinner. Trots att Google ännu inte har gått ut med när de kommer gå ifrån den gamla versionen av annonser i AdWords helt, kan du utgå ifrån att det inte kommer dröja alltför länge innan det händer. När detta sker, finns risken att dina kvarvarande annonser av äldre version automatiskt kommer att omvandlas till annonser av det nya stora formatet.

2. Låt dina gamla vinnare vara kvar
Det finns inga garantier för att ETA-annonserna ger bättre resultat än dina gamla annonser. Ett tips är att inte ta bort dina gamla annonser förrän du måste.

Gå inte ifrån ett vinnande koncept, låt dina gamla framgångsrika annonser vara kvar tills dina nya ETA-annonser presterar minst lika bra som de gamla annonserna.

3. Mer utrymme för bra innehåll
De nya ETA-annonserna på AdWords erbjuder helt nya möjligheter, du får plötsligt 45 fler tecken än tidigare, ett utrymme som ger mer krut till att övertyga de som googlar att de ska klicka på just din annons.

Det är smart att utnyttja annonsernas teckenutrymme fullt ut och välja innehållet med omsorg. Fundera över fördelar med ditt företag som är viktiga för dina kunder och lyft fram dessa i annonserna.

4. Två rubriker gör skillnad
Rubriker i AdWords-annonser har alltid varit extra viktiga och så är även fallet med de större annonserna. Skillnaden med de nya ETA-annonserna är att du får två rubriker per annons istället för en.

Om du exempelvis driver e-handel med skoförsäljning och vill synas på sökordet ”skor på nätet” skulle rubrik ett kunna vara ”Köp skor på nätet idag” och lämpligt för rubrik två skulle kunna vara ”Fri frakt, retur & öppet köp”.

Tumregeln är att använda rubrik ett till sökordet och rubrik två till fördelar med ditt företag, din produkt eller tjänst.

5. Testa, testa, testa
En stor fördel med AdWords är att du enkelt kan testa vilka annonser och budskap som fungerar bra. I stället för att gå på magkänsla kan du låta resultatet styra över vilka annonser du använder.

Det nya större annonsformatet gör det extra viktigt att testa vilka av dina annonser som fungerar bäst.

Tänk på att utvärdera vilka annonser som leder till önskat slutresultat, alltså syftet med annonseringen. Om du till exempel driver en redovisningsbyrå och målet med annonseringen är att få in offertförfrågningar, så ska du titta efter annonser som leder till just detta, inte efter vilka annonser som får flest klick.