Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Hitta nya kunder på Instagram

12 januari, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Fler följare och kunder på Instagram

Foto: Fler följare och kunder på Instagram

Tre miljoner svenskar finns på Instagram, så det är en utmärkt kanal för att nå kunder. Nu kan du som företag även köpa annonsplats där. Så här lyckas du.

Instagram är ett av våra mest använda sociala medier just nu. Fyra av tio av alla svenskar har ett konto på bilddelningsplattformen. Så det är en utmärkt kanal för att visa upp ditt företag för kunder. Numera kan du som företag förutom att posta bilder på ditt eget konto även köpa annonsplats bland personer som inte följer dig.

Hittills är det mest stora företag som utnyttjat den nya annonsformen. Bland de första var modehuset Michael Kors som snabbt fick fyra gånger fler följare tack vare sin annonsering. Flygbolaget SAS har fått positiv uppmärksamhet för sina kortfilmer om hur du reser och packar smartare. Även mobiloperatören Fello har uppgett att de upplever en högre interaktion på sina annonser på Instagram än på andra plattformar.

Så, är det även en bra kanal för småföretagare att nå ut? Absolut, menar Michael Wahlgren, vd och grundare av Pineberry som hjälper företag öka sin synlighet på webben.

[caption id="attachment_22731" align="alignright" width="150"]Michael Wahlgren, VD och grundare av Pineberry. Michael Wahlgren, VD och grundare av Pineberry.[/caption]

– Självklart är Instagram även ett intressant annonsalternativ för småföretagare. Det krävs inga stora belopp för att komma igång, säger han.

Eftersom Instagram ägs av Facebook är det samma annonsverktyg som används för båda plattformarna och du annonserar från samma konto. Detta skapar flera synergier, till exempel kan du återanvända de målgrupper som har fungerat bra på Facebook när du annonserar på Instagram.
– En annan viktig fördel är att Instagram genom sin koppling till Facebook har väldigt mycket information om sina användare, information som du kan använda för att göra din annonsering otroligt träffsäker, säger Michael.

Ett bra första steg för att komma igång med din annonsering är att koppla ihop ditt Instagram-konto med ditt Facebook Business Manager-konto. Därefter kan du börja välja målgrupper och skapa annonser. Michael menar att annonsering på Instagram i dag främst handlar om att bygga varumärke snarare än att skapa direktförsäljning. Tänk på att vi ännu inte är vana vid annonser där.
– Det kan leda till att användarna kommenterar negativt på annonserna, någonting som du behöver ha koll på och bemöta. Ett effektivt sätt att minimera detta missnöje är att välja målgrupper med omsorg och att satsa på ett bra annonsmaterial.

När du bygger din annons finns det flera olika format att välja på. Du kan välja att ha en bild, en film eller ett carousel-format där du kan visa både flera bilder och video i en enda annons. Michael påpekar att bildannonser är bättre än video om målet är att driva klick – eftersom det inte går att klicka på videoannonserna.
– Video är mer lämpat för att driva engagemang, det vill säga kommentarer och likes, från användarna.

Nyckeln till framgång menar Michael ligger i att satsa på snygga och skarpa bilder – det är värt att lägga ner tid och pengar på dem. Utgå gärna från de av dina organiska inlägg som har fungerat bäst, eller scrolla runt och se vad andra företag gör som blir succé.
– När du ska annonsera på Instagram är det viktigt att ha i åtanke vilka du konkurrerar mot: användarens familj, vänner samt konton med snygga och inspirerande bilder som de själva valt att följa. Om du som annonsör kommer med bilder som inte har tillräckligt hög kvalitet kan det skapa irritation.

4 råd – gör så här

  1. Sikta snävt
    Hitta rätt målgrupper. Utgå från just dina idealkunder.
  2. Tänk till
    Anpassa dina annonser för Instagram och för respektive målgrupp.
  3. Följ upp
    Utvärdera annonserna löpande – och justera dem utifrån deras resultat.
  4. Svara!
    Bemöt alla eventuella kommentarer på annonserna.

Så skapar du en Instagram-annons

  1. Skapa en facebooksida och ett instagramkonto om du inte redan har det. (Du måste inte ha ett konto på Instagram, men då kan du inte svara på kommentarer till annonsen, så det rekommenderas att du skapar ett.)
  2.  Skapa ett annonskonto på Facebook på facebook.com/business.
  3. Använd sedan samma verktyg som för facebookannonser. Det vill säga Facebooks annonsverktyg, API för annonser eller Power Editor. Du når dit via länken i punkt två.
  4. Välj utseende: Du kan ha en bild, en film eller ett carousel-format där du kan visa två till fem bilder och/eller video i en enda annons.
  5. Välj knapptext, till exempel: ansök nu, boka nu, kontakta oss, ladda ner, läs mer, handla nu, gå med och se mer.


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.