<![CDATA[Är du redo för Black Friday? Foto: Getty Images]]>

Maximera din försäljning under Black Friday

Redaktionen

Publicerades: 23 november, 2017

Årets Black Friday står för dörren och förväntas slå nya handelsrekord. Allt fler branscher hänger på och e-handeln står för en stor del av försäljningen. Här är fyra tips för att lyckas med superrean.

Black Friday ger den svenska e-handlare stora möjligheter att öka sin försäljning, men då gäller det att vara väl förberedd. Betalningsföretaget PayPal har sammanställt fyra rekommendationer baserat på data kring konsumentbeteende och försäljningsstatistik online för hur svenska e-handlare kan maximera sin försäljning under populära shoppingdagar som Black Friday.

1. Större typsnitt och knappar = fler köp

Underlätta för dina kunder att snabbt kunna förflytta sig från valet av produkt till kassan. Håll designen enkel och anpassningsbar till små skärmar, använd större typsnitt och knappar, samt minimera mängden information kunden måste uppge för att göra ett köp.

2. Erbjud så många betalningsmetoder du kan

Mer än 45 procent av alla onlinekundvagnar som överges gör det på betalningssidan, enligt en studie av BI Intelligence. För att undvika att bli en del av statistiken är det viktigt att som e-handlare tillhandahålla så många pålitliga och flexibla betalningslösningar som möjligt. Digitala plånböcker, mobilbetalningar, kontokort och kreditkort, ju fler val desto bättre.

3. E-post håller än

E-postmarknadsföring är fortfarande en av de mest effektiva metoderna för e-handlare att kommunciera med sina kunder med. Se till att ha en e-posttjänst som tillåter dig att informera om reor, kampanjer och annat, direkt till dina kunder.

4. Mobilshopping är på stark uppgång – se till att vara redo

Oavsett storleken på din e-handel så vill kunderna antingen surfa runt eller göra inköp med sin mobil. Mobil webbtrafik står nu för över 50 procent av all webbtrafik. Mobiloptimera din e-handel och säkerställ att kunderna snabbt och enkelt kan navigera, söka, välja och betala. Det är särskilt viktigt under stora shoppingdagar när det är svårare att hålla kundernas uppmärksamhet på grund av all konkurrens.

LÄS OCKSÅ: Så lockar du kunder till din webbshop

– Shoppingdagar som Black Friday och andra blir allt viktigare för e-handlare. Svenska småföretag säljer fler och fler av sina produkter internationellt och idag är både Black Friday och Cyber Monday globala fenomen. Det gör att möjligheterna att öka sin försäljning kring sådana dagar är större än någonsin, och då gäller det att vara väl förberedd för att kunna maximera försäljningssiffrorna”, säger Jonas Breding, Skandinavienchef på PayPal.