<![CDATA[]]>

Se upp! Se här om du drabbas av Googles megaförändring

Ebba Arnborg

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 16 april, 2015

Från den 21 april kan din sajt helt plötsligt synas sämre vid Google-sökningar från mobiler. Vartannat svenskt företag drabbas. Så här skyddar du dig.

Nu genomför Google en riktigt stor förändring från den 21:a april som kan påverka din hemsidas sökresultat i mobiltelefoner.

– De har slagit på stora trumman. Det vanligaste är att de inte berättar om förändringar, och om de gör det är det i så fall efteråt. Den här gången gick de ut två månader tidigare och sa att det blir jättestort, säger Michael Wahlgren, VD och grundare på Pineberry, som jobbar med sökmotormarknadsföring.

Nyheten är att Google nu kommer att premiera mobilvänliga hemsidor när någon gör en sökning från en mobiltelefon. Det innebär att om din hemsida inte är mobilanpassad så kommer den att synas sämre när någon gör en Google-sökning i mobilen– och någon konkurrent som har en mobilanpassad sida kan passera dig i sökresultatet.

– Är din bransch väldigt konkurrensutsatt kommer du att drabbas mer, speciellt om dina konkurrenter har mobilanpassade sajter, säger Michael Wahlgren.

Samtidigt surfar allt fler från mobiler – var tredje av de cirka 45 miljoner googlingar som vi gör i Sverige varje dag sker från en mobil. Ändå är bara varannan svensk kommersiell sajt mobilanpassad idag, enligt en undersökning som Pineberry nyligen gjorde bland 350 hemsidor i varierande storlek.

– Det gäller även stora riktigt kända sajter. Jag blev lite förvånad faktiskt, jag hade trott att det skulle vara fler. För du träffar ju nästan inte någon företagare som inte har smartphone så de måste ju ha testat sin sajt i mobilen, säger Michael Wahlgren.

Anledningen till att Google genomför förändringen tror Michael Wahlgren är just att mobiltrafiken ökar.

– Google slog igenom för att man kom till så relevanta sajter. Tänk om du googlar på mobilen och så kommer du till sajter som inte fungerar i mobilen. Då blir Googles verktyg värdelöst och så tappar de intäkter, säger han.

Så Googles förändring kan ge dig en anledning att få ändan ur vagnen att göra något åt din sajt om den inte är mobilanpassad, menar Michael Wahlgren.

– Gå in på din hemsida på mobilen och gör det du vill att dina kunder ska göra. Är det krångligt eller svårt att läsa är det nog dags att göra något åt. Huvudsaken är ju all trafik inte bara den från Google, säger han.

Men se upp för bolag som uppmanar dig att köpa deras produkter med motiveringar som att din sajt annars kommer att ignoreras helt.

– Google kan inte visa sökresultat som inte alls har med saken att göra, du kommer alltså inte att försvinna helt utan snarare flyttas ner i sökresultatet. Hur mycket beror på om de andra sökträffarna har mobilvänliga sajter, säger Michael Wahlgren.

Fakta:

  • Det påverkar bara Googlesökningar från mobilen. Då kommer sidor med relevant innehåll som är mobilvänliga rankas högre än sidor med relevant innehåll som inte är anpassade för mobiler.
  • Google kommer inte att ignorera din sida. 
  • Detta påverkar inte din adwords-annonsering.
  • Hinner du inte mobilanpassa till den 21:a april så tyder allt på att du kan korrigera efteråt.
  • Google baserar sitt sökresultat per sida inte per sajt. Du kan alltså välja att anpassa några och avvakta med resten.

Här är Michael Wahlgrens tips:

1. Se om du är mobilvänlig: Googla ditt namn i en mobil så ser du om etiketten ”mobilvänlig” dyker upp före texten i sökresultatet eller inte. Så här ser det till exempel ut om man googlar på ”driva eget” från en mobil:

mobilanpassad

2. Om du inte är mobilvänlig: Utred hur detta påverkar dig konkret. Hur stor del av din trafik kommer från Google och via mobil? Se hur mycket försäljning, kontaktförfrågningar eller det just du är ute efter som du får via mobiler. Se vad du eventuellt kommer att missa – eller motsatt: vad du kan vinna.

3. Kontakta den som byggde din sajt och fråga om de har möjlighet att hjälpa dig och om de har något tips. Har du exempelvis WordPress kan det ofta vara väldigt enkelt att mobilanpassa så att det passerar Googles krav.

4. Vill du forska vidare själv finns två lite mer avancerade och bra verktyg som visar om du är mobilvänlig och ger tips på vad du kan korrigera för att bli det: