<![CDATA[]]>

Tjäna pengar när du sover – så lyckas du med en webbkurs

Ebba Arnborg

Publicerades: 18 mars, 2015

Vill du bygga ditt varumärke och tjäna pengar utan att själv vara på plats? Varför inte göra en egen webbkurs? Här är experternas sex tips för hur du gör en som blir en digital vinstmaskin.

piaochellaDu har väl inte missat vår webbkurs i hur du kan bygga ditt varumärke med experten Pia Anderson (du hittar den här)? Nu har hon och Ella I Hellgren, som är utbildare i digitala kurser, tagit fram material för dig som är nyfiken på att bygga din egen digitala utbildning.
– Med en webbkurs kan du sälja din kunskap utan att själv vara närvarande. Dessutom når du fler och nya kundgrupper: kunder som bort långt borta eller av andra skäl inte kunnat delta då du haft fysiska träffar, säger Ella I Hellgren.

Dessutom är en webbkurs ett bra sätt att marknadsföra din kunskap.
– Den förstärker din roll som expert och auktoritet och blir som ett slags förlängt visitkort, säger Pia Anderson.

Du måste inte redan ha kurser för att skapa en webbkurs, så länge du har ett kunnande inom ett område du tror att människor vill veta mer om. Och du behöver inte heller vara ett tekniskt geni.
– Tekniken är enkel att använda och dessutom billig, säger Ella I Hellgren.

Hon har satt samman en snabbguide till vilken utrustning du behöver. Klicka här för att få den. Sugen på att utveckla din verksamhet med en webbkurs inom ditt expertområde?

Här är Pia och Ellas sex råd för att lyckas:

1. Gå webbkurser själv
Börja med att surfa runt och titta på andras egengjorda webbkurser. Förstå vad en webbkurs kan innebära och vad du tycker är bra, tydligt och inspirerande.

Läs också: Du hittar alla Driva Egets webbkurser på driva-eget.se/webbkurser.

2. Välj ut ett problem
Se till att din webbkurs bara löser ett enda problem. Välj det som är mest akut, smärtsamt och brådskande för kurstagaren.

3. Begränsa dig
Det största misstaget nästan alla gör är att ta med för mycket information. Så ta med mycket mindre information än du först tänkte. Och sedan ännu mindre ändå.

4. Gör ett tydligt recept
Tänk dig att din kurs är ett recept eller en manual. Dina kurstagare vill få en tydlig lösning på sitt problem. Visa – precis som ett recept skulle ha gjort – hur problemet steg för steg blir löst.

 5. Ta in feedback
Så fort du tar ett avgörande beslut – be om återkoppling från ett par målgruppspersoner och lyssna noga. Justera det du håller med om, men minns att du är experten. Du har hela bilden, det har inte de.

6. Variera medieval
Alla lär sig olika. Somliga lär sig bäst via ljud, andra vill läsa eller se film. Se till att variera medievalen film, ljud, text och bild. Då hjälper du fler du att lyckas med din webbkurs.

 

 

Bygg ditt varumärke själv
– med Pia Anderson

bygg ditt varumärke

Allt du gör bygger ditt varumärke, tänk till så kommer kunderna till dig istället för att du ska jaga dem. Lär dig hur i vår nya webbkurs.

Kursledare Pia Anderson är varumärkeskatalysator och författare till ”Bygg ditt varumärke själv. Ingen annan kan göra det åt dig”.
– Vill du hitta ditt unika säljande budskap så att du blir vald före alla andra kommer den här webbkursen att hjälpa dig, säger hon.

Välj att gå en kortare kurs: #1V Visionen, eller en mer omfattande Bygg ditt varumärke själv med 5V som går in på fem delar: Visionen, Vad är det du erbjuder, till Vem och Varför ska de välja ditt företag samt företagets Värderingar.

beställ_knapp