Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Få koll på EU:s nya momsreform

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 8 april, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Nya momsregler

2022 ska EU:s nya momsreform gälla är det tänkt, men på vägen dit ska EU-
länderna införa quick fixes för att förenkla för företag och för att minska momsbedrägerier. I Sverige sker det med start den 1 januari 2020.

NYTT MOMSSYSTEM

EU-kommissionens plan ska förnya, modernisera och förbättra momssystemet. Målet med reformen är att skapa ett system som underlättar för både företag och myndigheter, och som väntas minska momsbedrägerier med 80 procent.

LÄS OCKSÅ: LYSSNA PÅ NYA STARTA EGET-PODDEN!

Varje år beräknas momsbelopp på cirka 150 miljarder euro gå förlorade inom EU. Av dessa pengar handlar en tredjedel om gränsöverskridande momsbedrägerier. En del av dessa består av ”missing trader fraud” (MTIC) och momskaruseller (VAT carousel fraud).

Bedrägerierna går ut på att göra momsfria unionsinterna förvärv för att därefter sälja dessa vidare och ta ut moms från sin köpare, men att aldrig betala in momsen till staten utan i stället försvinna (MTIC).

Momskarusellerna fungerar på samma sätt, men går ut på att köpa och sälja samma varor flera gånger via mellanhänder.

FYRA HÖRNSTENAR

Kommissionen utgår från fyra grundprinciper/hörnstenar för det nya momssystemet:

  • Bekämpning av bedrägerier. Gränsöverskridande handel mellan företag (B2B) ska bli momspliktig. Dagens regler med momsfri försäljning vid unionsintern gränsöverskridande handel gör det lätt för bedragare att missbruka systemet.
  • En enda kontaktpunkt (OSS – One Stop Shop). Momsdeklarationer och betalningar av moms till andra EU-länder ska skötas via en enda nätportal på det egna språket och enligt samma regler som gäller vid handel inom landet (jämför med systemet med MOSS som gäller sedan några år tillbaka, Mini One Stop Shop som gäller vid försäljning av elektroniska tjänster med mera till konsumenter i andra EU-länder).
  • Köparens moms gäller. Moms ska betalas i slutkonsumentens medlemsstat till den momssats som gäller där (genom systemet med One Stop Shop). Samma regler gäller redan idag för elektroniska tjänster (MOSS).
  • Mindre byråkrati. Faktureringsreglerna ska förenklas. Fakturor ska utformas enligt reglerna i hemlandet även vid gränsöverskridande handel. Kravet på periodiska sammanställningar slopas.

För företag som bedriver EU-handel innebär momsreformen att de administrativa systemen kan behöva utvecklas eller att man behöver byta system. Den som säljer många olika typer av produkter eller som säljer till köpare i många olika EU-länder kan få mest jobb med systemanpassning.

CERTIFIERAD BESKATTNINGSBAR PERSON (CTP)

Företag som bedöms vara tillförlitliga ska omfattas av begreppet certifierad beskattningsbar person (certified taxable person, CTP) och vara särskilt gynnade när det gäller enklare och mindre tidskrävande bestämmelser.

QUICK FIXES

EU-kommissionen beslutade i december 2018 om fyra Quick fixes för CTP-företag. Sverige planerar att införa dessa quick fixes 1 januari 2020 (läs mer nedan).

Quick fixes-reglerna innebär förenklingar när det gäller försäljning från avropslager i annat EU-land (call-of stock), vid kedjetransaktioner (försäljning i flera led) och vid bevisning av att varor flyttats mellan olika EU-länder. Dessutom ska VAT-nummer på köparen alltid krävas för att moms inte ska behöva läggas på vid unionsintern försäljning av varor (försäljning av varor till andra EU-länder).

Efter reformens genomförande är det endast CTP-företag som ska kunna tillämpa omvänd momsskyldighet vid unionsintern handel med varor, det vill säga inte behöva lägga på moms vid försäljningen. Alla andra företag måste då lägga på moms och tillämpa One Stop Shop-reglerna.

DÅ INFÖRS NYA SYSTEMET

Det nya momssystemet ska enligt planerna kunna träda i kraft 2022.
Förslaget till det nya momssystemet har överlämnats till ministerrådet för beslut, och till EU-parlamentet för samråd. Samtliga medlemsländer måste dock vara överens för att förslaget ska kunna träda i kraft så det lär dröja innan ett beslut kan fattas av EU.

I Sverige har förslaget varit ute på remiss under 2018 och regeringen jobbar för fullt med frågan. Kanske gjorde den utdragna regeringsbildningen att vi inte hann införa quick fixes redan 2019, men nu har i alla fall ett förslag kommit från regeringen om nya regler för detta från 1 januari 2020.

FÖRSLAG PÅ SVENSKA QUICK FIX-REGLER

Förslaget om svenska quick fix-regler innebär:

  • Förenklingsregler om överföring av varor till avropslager införs. Överföringen i sig ska inte anses som en omsättning. Det är i stället först när varorna överlåts till köparen som en omsättning och ett unionsinternt förvärv ska uppstå. En ny registerskyldighet införs för den som överför varor till avropslager i ett annat EU-land samt den som köper varor från ett avropslager i Sverige. Att tillämpa denna nya regel blir dock frivilligt, det vill säga det går att fortsätta tillämpa de regler som gäller idag.
  • Kraven för att säljaren inte ska behöva lägga på moms vid leveranser av varor till andra EU-länder skärps genom att det införs krav på att köparen ska vara momsregistrerad i ett annat EU-land och att köparen har meddelat momsregistreringsnumret till säljaren samt att säljaren har lämnat korrekta uppgifter i den periodiska sammanställningen. För de flesta känns inte detta som något nytt, att ange köparens VAT-nummer på fakturan har de flesta trott vara kravet för att inte lägga på moms, men så har det alltså egentligen inte varit.
  • Vid gränsöverskridande kedjetransaktioner inom EU ska transporten endast hänföras till en av omsättningarna i kedjan. När en mellanman transporterar eller låter transportera varorna ska transporten hänföras till den omsättning som görs till mellanmannen. Om mellanmannen har meddelat sin leverantör sitt momsregistreringsnummer i det EU-land som varan transporterades från ska dock transporten hänföras till den omsättning som görs av mellanmannen.
  • Den fjärde quick fixen om nya bevisregler kräver ingen ny svensk lagstiftning utan gäller redan med direkt effekt i Sverige genom att EU-direktivet för moms ändrades genom EU-kommissionens beslut i december 2018.

De nya bevisreglerna gäller alltså redan och innebär en presumtion för att säljaren inte ska lägga på moms på varuförsäljningen. Presumtionen gäller om säljaren har två bevishandlingar för varje varuförsäljning och som utfärdats av en oberoende part (inte av köparen eller säljaren), till exempel transporthandlingar plus ytterligare en handling.

Sköter köparen transporten krävs dessutom att hen lämnar en skriftlig bekräftelse till säljaren och intygar att hen skött transporten av varorna. Införandet av presumtionsreglerna hindrar dock inte att säljaren på annat sätt kan styrka (bevisa) att det är EU-försäljning som inte ska momsbeläggas. i

AV ULF SVENSSON (I samarbete med Björn Lundén information)



ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. LånAlmi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi InvestRiskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. VerifieringsmedelHar du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.