<![CDATA[]]>

Fyra olika bokföringsvägar – där en är olaglig!

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 24 mars, 2014

Vem är du i bokföringsdjungeln? Peter Reivall, som håller kurser i bokföringens grunder, visar fyra vanliga bokföringsvägar som företagare tar. En av dem är direkt olaglig, men dessvärre inte helt ovanlig.

Peter Reivall är civilekonom, lärare och håller i Driva Egets webbkurs Bokföring – lättare än du tror. Här beskriver han de fyra vanligaste bokföringsvägarna som företagare ofta tar:

  1. ”Bokföring? Det fixar jag senare!”
    – Den här företagaren tänker att ”det här med bokföring löser sig, det fixar jag senare – vid deklarationen nästa år kanske?” Du saknar då en del dokumentation, som kvitton, och har ingen eller liten kontroll. Dessutom är detta olagligt – och inte så begåvat. Men som sagt inte heller så ovanligt, säger Peter Reivall.
  2. Du anlitar en redovisningskonsult eller revisor
    Att ta hjälp med ekonomin kan vara bra för vissa företagare. Men Peter Reivall tycker samtidigt inte att du ska släppa den helt och hållet till någon annan:
    – När du gör det är det lätt hänt att du inte förstår vad bokföring går ut på och du får betala dyrt för hjälpen. Sent inkomna månadsrapporter och datalistor från din revisor hamnar ofta bara i papperskorgen, då bokföringen är en färskvara med kort aktualitet.​
  3. Du anställer en ekonom
    Att ha en egen ekonom kan fungera bra för vissa, men notera att det då inte bara är du själv som ska försörjas, menar Peter Reivall. Han tycker också här att det är viktigt att skaffa sig koll själv.
    – Utan egen kunskap är du här, liksom i punkt två, i händerna på ekonomen och betalar för något du inte fullt ut förstår.
  4. Du skaffar dig kunskap och bokför själv
    – Bästa vägen enligt mig, åtminstone inledningsvis. När sedan hjulen väl snurrat igång är det du som ger konsulten eller din anställde ekonom direktiven. Du vet vad det handlar om, du kontrollerar hela ditt företag. Först här och nu har du fullt ut nytta av ditt företags bokföring. En bokföring som aktivt ska stödja din affärsidé, din marknadsföring och ditt ”sälj”.

Tipsen kommer från Driva Egets webbkurs ”Bokföring lättare än du tror”, som läraren och civilekonomen Peter Reivall på Saldosystem håller, gå den här!