Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Ekonomi & Skatt

Skatter i Aktiebolag – här hittar du de allra vanligaste!

Josefin Wallin 22 oktober, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Skatter i aktiebolag

Skatter i aktiebolag. Känns det som en djungel? Det behöver det inte vara! Få snabbt koll på läget över de vanligaste skatterna för dig som driver aktiebolag. Rädda nattsömnen med vår guide som ger dig en schysst överblick över det viktigaste.

Skatter i aktiebolag – det här behöver du veta

Ett företag betalar skatt på flera olika sätt. Aktiebolaget skattas för vinsten, det kallas bolagsskatt. Ett momspliktigt bolag ska också betala in och deklarera moms (mervärdesskatt). Dessutom ska lönerna redovisas med en arbetsgivardeklaration och varje månad ska skatt betalas in på dessa till Skatteverket.

Om du är anställd ägare, beskattas du på din lön, precis som andra anställda. Alla skatter betalas in till bolagets skattekonto hos Skatteverket. Kom ihåg att skatten kan påverkas av flera olika faktorer, till exempel om avsättningar har gjorts till en periodiseringsfond.

Skatter för aktiebolag i korta drag:

  • Aktiebolaget skattar och deklarerar själv.
  • Du skattar på din lön, precis som en anställd.
  • Skatter betalas in till ert skattekonto hos Skatteverket.
  • Skatter kan påverkas av olika saker.
  • Momsdeklaration varje månad, kvartal eller år.
  • Du ska lämna en arbetsgivardeklaration om du tar ut lön eller har anställda.
  • Bolagsskatt är skatt på vinsten för aktiebolag.

Bolagsskatt

Bolagsskatten är en skatt på ditt aktiebolags vinst, och ligger just nu på 20,6 %. Den här skatten är generell och är samma oavsett hur stor, eller liten, vinsten skulle visa sig vara. Beräknas på vinsten – efter att alla avdrag har gjorts.

Utdelning

Utdelning är ett uttag av vinsten som aktieägarna kan göra. Är man ensam i företaget (eller få) blir det enklare att styra hur mycket vinst man vill ha i bolaget. Genom att anpassa sin lön, eller ta del av vinsten genom utdelning. Utdelning är inte avdragsgill som löneuttag är men innebär att du inte behöver betala sociala avgifter. Utdelningen skattas som "inkomst av kapital" med 20 % upp till en viss nivå. Alltså lägre skatt än för lön.

Ett tips är att innan du väljer utdelning först ha en lön upp till brytpunkten för statlig skatt (537 200 kronor). Först därefter blir det mer gynnsamt för dig att välja utdelning före lön. Då du i och med lönenivån har en god sjukpenning- och pensionsgrundande inkomst.

Utdelning i korta drag:

  • Man kan välja att ta ut en del av vinsten som utdelning.
  • Utdelning är inte avdragsgillt såsom lönekostnaderna är.
  • Skattas med 20 % som "inkomst av kapital" – upp till en viss nivå.
  • Enbart aktieägare kan få utdelning.
  • Utdelning är mer gynnsamt när du når brytpunkten för statlig skatt. Dessförinnan är löneutbetalningar i regel bäst, då de även ligger till grund för såväl sjukpenning som pension.

Moms – mervärdesskatt

Moms registrerar du dig för vid din bolagsstart.Då väljer du också vilken redovisningsperiod du ska ha. Alltså om du vill redovisa din moms varje månad, kvartal eller år. Varje månad eller kvartal kräver lite mer administration än att göra det en gång per år – men ger dig en bättre ekonomisk överblick.

Hur fungerar då moms?

Företag som säljer sina tjänster eller produkter i Sverige lägger på moms till kunden, utgående moms. När du köper in saker så har leverantören eller samarbetspartnern lagt på moms till dig, ingående moms. När du redovisar din moms kommer du betala in skillnaden mellan dessa två. Utgående moms minus ingående moms blir då det du betalar in till Skatteverket.

Tips! Oftast är momsen på 25 % men i vissa lägen kan den ha en annan procentsats. Driva Eget har en kalkylator där du enkelt kan räkna ut de olika momssatserna och vad summan blir inklusive eller exklusive moms: Räkna ut moms

Moms i korta drag:

  • Registreras vid bolagsstart samtidigt som redovisningsperiod (månad, kvartal, år).
  • Utgående moms lägger du på till kunden, ingående moms finns på fakturor till dig. Detta redovisas och mellanskillnaden betalas in till Skatteverket.

Arbetsgivaravgifter och skatt i aktiebolag

Givetvis vill du ta ut lön, eller till och med anställa. Då ska du registrera aktiebolaget som arbetsgivare hos Skatteverket. Du kommer då behöva redovisa arbetsgivaravgifter med en arbetsgivardeklaration och betala skatt varje månad. Arbetsgivaravgiften är 31,42 % av bruttolön och förmånsvärden som du som arbetsgivare betalar ut. Åldern på den anställda kan också vara en sak som påverkar arbetsgivaravgiften (exempelvis har anställda i åldern 19–23 år som tjänar upp till 25.000 kronor i månaden sänkt arbetsgivaravgift).

Behöver du veta mer?Läs mer om arbetsgivaravgift.

Arbetsgivaravgifter och skatt i korta drag:

  • Redovisa med arbetsgivardeklaration varje månad och betala skatt till Skatteverket.
  • Arbetsgivaravgiften är 31,42 % när den räknas som full. Kan påverkas av faktorer såsom ålder på den anställde.

Stort lycka till med ditt företagande och vi hoppas nu att du har full koll på skatter i aktiebolag. Oavsett om du sköter ditt eget företags ekonomi, eller hyr in en konsult till hjälp. Så är det guld värt att själv ha en bra överblick på vad som ska göras. Kör hårt!



ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. LånAlmi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi InvestRiskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. VerifieringsmedelHar du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.