Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Allt om bokföring, ekonomi och nyckeltal när du ska starta eget företag

Visma Spcs 3 maj, 2022 Uppdaterades 16 april, 2025 6 minuters läsning
Bokföring, ekonomi och nyckeltal

När du ska starta eget företag behöver du snabbt få koll på bokföring, ekonomi och nyckeltal. I den här guiden går vi igenom allt du behöver veta för att komma igång och få ordning på företagets ekonomi.

Företagarens viktigaste arbete – för att bygga ett hållbart företag – är att fokusera på försäljning och affärs- och produktutveckling. Men, bakom försäljning, marknadsföring och utveckling behöver du samtidigt ha ett smart (och gärna digitalt) system som hjälper dig att hålla ordning på företagets ekonomi.

Just därför har vi tagit fram den här guiden som lär dig grunderna i företagets ekonomi för nystartade företag, bl.a:

  • Vilka budgetar ditt företag behöver
  • Om du ska ta hjälp med företagets ekonomi eller sköta den själv
  • Vilka nyckeltal som är viktigast i företaget
  • Hur du bäst automatiserar bokföringen och spar tid

Psst! Är du nystartad?
För att du ska få bästa starten får du halva priset när du väljer Visma Spcs mest köpta program för bokföring och fakturering. Se erbjudandet här.

Du kan också gå en kostnadsfri kostnadsfri starta eget-kurs här.

Passa också på att se avsnittet i StartUp-resan där Visma Spcs företagarexpert Boo Gunnarson ger sina viktigaste tips om företagets nyckeltal. Du ser avsnittet här.

Steg 1: Vilka budgetar ska företaget ha?

När du startar eget behöver du snabbt få ordning på pengarna i företaget. Hur mycket kommer in och hur mycket går ut? Hur och när ska moms och skatt betalas? Är resultat samma sak som pengar i kassan?

För att få koll och minska risken för ekonomiska problem använder de flesta företag budgetar och prognoser. Vår rekommendation är att använda följande tre verktyg för att få koll:

  • Resultatbudget
  • Likviditetsbudget
  • Löpande prognoser

Idag snurrar världen så snabbt att en ett års-budget snabbt kan bli irrelevant. Då kan löpande prognoser vara ett bra verktyg som komplement till dina mer “fasta budgetar”.

Tips!Här kan du läsa mer om olika typer av budget.

Resultatbudget

Med en resultatbudget gör du en prognos över hur ekonomin kommer att se ut under en viss period i företagets livscykel. Många företag gör en årsbudget som bryts ned i månadsbudgetar.

En resultatbudget delas ofta upp i:

  • Intäkter
  • Rörliga kostnader
  • Fasta kostnader
  • Kostnader för personal
  • Finansiella kostnader

Resultatbudgeten är exklusive moms och är en prognos för hur det antas gå för företaget under den angivna perioden. Många företag väljer att göra flera budgetar samtidigt – en best case, en realistisk och en worst case.

Likviditetsbudget

Som komplement till resultatbudgeten kan företaget behöva en likviditetsbudget – speciellt i början när det finns ont om pengar och då verksamheten är svår att prognostisera.

En likviditetsbudget är alltid inklusive moms och visar helt enkelt “pengar in” och “pengar ut” i företaget. Med andra ord – hur mycket kommer företaget ha på kontot och hur stor är således betalningsförmågan.

Det finns många exempel på företag som haft goda resultat, men som saknat pengar att betala fakturorna. Därför är det så viktigt med en likviditetsbudget – och här kan du ladda ned en mall för likviditetsbudget.

Löpande prognoser

Budgetar har en tendens att bli “liggande dokument”. Därför kan ditt företag behöva komplettera dem med en löpande prognos. En löpande prognos ska ständigt uppdateras med fakta – snarare än gissningar (som i en budget).

I din löpande prognos lägger du in intäkter och kostnader som är “klara”, och därmed får du en klar bild över hur verkligheten ser ut.

Tips! Är du redan igång med ditt företag?
Prova bokföringsprogrammet Visma eEkonomi kostnadsfritt här.
I programmet kan du enkelt skapa budget och prognos, och koppla ihop dem med företagets bokföring.

Steg 2: Företagets viktigaste nyckeltal

I början av ett företags liv finns det två nyckeltal som ofta är viktigare än andra. Dessa är:

  • Livstidsvärde för en kund (Lifetime Value)
  • Kostnad per ny kund (Customer Acquisition Cost)

Genom att direkt mäta dessa nyckeltal blir det lätt att styra försäljnings- och marknadsaktiviteterna. Du vet ju vad en ny kund får kosta och vad en kund är värd!

Tips!Här lär vi dig mer om de viktigaste nyckeltalen.

Livstidsvärde för en kund (Lifetime Value)

Med “Lifetime Value” menas hur mycket en kund spenderar hos ditt företag under hela sin kundresa. Detta kan vara svårt att mäta för ett företag vars kunder ständigt återkommer, men låt oss ta ett exempel:

Exempel: En butik har 1 000 kunder per år och kunderna återkommer inte fler än en gång. Alla dessa kunder handlar förstås för olika summor, men den totala intäkten för butiken under året är 254 000 kronor. Då blir “Lifetime Value” per kund 254 000 / 1 000 = 254 kronor.

Förkortas ofta LTV.

Kostnad per ny kund (Customer Acquisition Cost)

Nästa nyckeltal att lägga på minnet är kostnaden per ny kund, som ofta förkortas CAC. Här vill vi alltså ha svar på vad det kostar att hitta en ny kund. Ofta beräknas detta på den rena marknadskostnaden för att få in kunden, och inte inkluderat fasta kostnader.

Exempel: En e-handel sköter all sin marknadsföring och försäljning via Facebook-annonser. Förra året spenderade man 340 000 kronor på denna annonsering, och man fick in 540 nya kunder. Då blir CAC 340 000 / 540 = 630 kronor.

När detta nyckeltalet blir tydligt, kan företaget snabbt se om det är lönsamt att annonsera efter fler kunder (dvs. är LTV högre än 630 kronor?). Med tydliga nyckeltal blir det också enkelt att göra förbättringar för att företaget ska bli mer lönsamt.

Tips!Här kan du gå en kostnadsfri bokföringskurs.

Steg 3: Ta hjälp med bokföringen eller sköta den själv?

Många nystartade företagare väljer att sköta bokföringen själva – för att lära sig, för att få bättre koll och för att det ofta är billigare. När företaget sedan blir lönsamt kan man lägga ut hela eller delar av bokföringen på en redovisningsbyrå.

Psst! Vill du komma igång med aktiebolaget snabbare?
När du köper Visma Spcs ekonomiprogram får du ett lagerbolag gratis – läs mer här!

Viktigt! För att bygga ett hållbart ekonomiskt system som spar tid och energi – välj ett smart och digitalt bokföringsprogram som blir navet i ditt företags ekonomi. Här kan du smidigt sköta bokföringen själv, och när det är dags kan redovisningsbyrån jobba vidare i samma system.

Tänk på detta när du ska välja bokföringsprogram, till exempel Visma eEkonomi.

  • Det ska vara molnbaserat och ha en smart app som gör att du kommer åt uppgifterna direkt i mobilen. Smarta företagare har direkt tillgång till företagets ekonomi i fickan.
  • Det ska hela tiden uppdateras med de senaste reglerna och lagarna
  • Det ska finnas många, smarta funktioner som du lätt kan lägga till när företaget växer
  • Det ska finnas inbyggda funktioner för automatisering av betalning av leverantörsfakturor och kundfakturor
  • Det ska finnas kopplingar med alla de vanliga bankerna
  • Det ska finnas appar för exempelvis kvittohantering och tidrapportering
  • OBS! Var noga med att programmet följer de lagar och regler som finns, och att det tryggt sparar dina bokföringsunderlag så länge lagen kräver. Tänk på att du måste välja ett svenskt moln för dina underlag, vilket exempelvis Visma Spcs program gör automatiskt. En bra leverantör har musklerna att prioritera säkerheten så att din data förvaras korrekt.

Med rätt bokföringsprogram och en smart bokföringsprocess kan du snabbt spara många timmar i veckan, och din bokföring sparas korrekt.

Tips!Läs Visma Spcs stora bokföringsguide här.

Om Visma Spcs
Vardagen ska vara enkel och trygg. Med digitala lösningar och smidiga program får du hjälp, så att ditt företags administration blir både säker, automatisk och mer lönsam. Visma Spcs gör allt för att du ska kunna fokusera på det du gör bäst – driva företaget framåt. I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering.



ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.