Till huvudinnehållet

❤️ Just nu: Testa Driva Eget Plus för 19 kr/mån i tre månader. Kolla in!

Bli medlem

Frilansskolan 48: Damma av ditt gamla material – och sälj på nytt

14 november, 2013 6 minuters läsning
Nu ska vi prata om en av de roligaste delarna inom frilansjournalistiken: nämligen att återanvända och sälja material på nytt. Ett i mina ögon alldeles för underskattat sätt att få ekonomi i sin frilansfirma.

Jag har under åren skrivit mycket om bland annat följande ämnen:
  • Starta eget.
  • Försäljning.
  • Driva företag.
  • Relationer (ganska brett, de tre översta är egentligen bättre).

Utifrån dessa har det sedan uppstått smalare ämnen, till exempel:
  • Starta eget utifrån din hobby.
  • Öka din merförsäljning (alltså att sälja mer till kunderna man redan har).
  • Starta e-handel/öka försäljningen i webbshoppen.

Alla ämnen har jag kunnat skala upp och på olika sätt skrivit om i olika tidningar. Starta eget är kanske bästa exemplet – här kan ni se en powerpoint med ett axplock (det finns sjukt mycket mer) om lite olika artiklar jag skrivit om detta i olika tidningar.



 

Tar vinklarna aldrig slut, kan man fråga sig? Aldrig. Plocka upp en tre år gammal tidskrift och du kommer att se att det är i princip exakt samma grejer det skrivs om men med en annan paketering. Det är ju det vi journalister är så bra på: att hitta nya, heta vinklar som beskriver ett ämne.

Det roliga är också att när man följer ett ämne ser man snabbt hur man kan utveckla det och göra det hett just nu. Ta ”starta eget” som exempel. Då kan utvecklingen se ut så här:

2010: Vinkel som funkar: ”Så startar du eget” eller ”Eva/Amir startade eget företag”.

2011: Nu har starta eget-boomen slagit ner i Sverige, men ovanstående vinklar känns gjorda. En ny vinkel kan då bli: ”Vi startade företag av vår hobby” eller ”Så vågade vi ta steget till eget”.

2012: Starta eget-trenden har nu spridit sig till allehanda branscher. Både konstnärer och mjölkbönder ska bli entreprenörer, så varför inte dra nytta av starta eget-knäcket och sälja in det till nischade tidningar inom olika branscher? ”TEMA: Starta eget. Så driver du en lönsam rörmokarfirma” eller ”Tänk på det här när du startar eget som frisör”.

2013: Starta eget-vinkeln börjar bli tjatig. Ett utmärkt tillfälle att vinkla på steken och vinkla så här: ”Nu startar ’alla’ eget företag och nyföretagarstatistiken skjuter i höjden. Men konkurrensen är stenhård – många företag går omkull de första åren. Så vilka är framgångsfaktorerna? Jag intervjuar tre experter på området + ett case”. Eller: ”Alla startar eget företag men inte alla lyckas. Se här i vårt test om du har vad som krävs för att bli en framgångsrik företagare”.

Eller:

”10 heta företagartrender just nu”. Se till exempel denna lista vi hade med i utvecklad form i senaste numret av Driva Eget, skriven av frilansjournalisterna Gustaf Brickman och Maja-Stina Fransson. Kan förstås anpassas till vilken bransch som helst: 10 heta företagartrender på landet, 10 heta företagartrender inom frisörbranschen och så vidare.

Lärdom 1 är alltså: Samma grundidé kan alltid vinklas om och göras het på nytt.

Sedan kommer lärdom 2: Research, intervjupersoner och case kan alltid återanvändas.

Det finns någon sorts myt att en bra journalist ska börja ”från grunden” med alla sina artiklar. Så behöver det inte alls vara. Redaktören köper din kompetens och din expertis – att du skrivit om samma ämne 100 gånger förut är bara något positivt. Det visar att du är proffs på ämnet.

Ett exempel är en av mina favoritexperter Harry Goldman, vd på Nyföretagarcentrum, som jag intervjuat kanske 20 eller 40 gånger vid det här laget. Han är en utmärkt expert: kunnig och enkel att få tag på. Passar lika bra i en kvällstidning som i en tidskrift. Det vore slöseri med tid att inte använda hans råd på nytt, och synd för läsarna som inte får dra nytta av dem! Samma sak med case: har du ett case som du intervjuat i någon form i en tidning, självklart kan du använda samma person i en annan – så länge det inte är en direktkonkurrerande tidning eller en artikel med samma vinkel. Bra också att vänta en tid så att inte samma personer dyker upp i flera tidningar exakt samtidigt.

Här kommer de vanligaste frågorna jag får relaterat till att återanvända:1. Vad är skillnaden mellan att sälja vidare och att återanvända?
SVAR:
Sälja vidare tar du samma text och säljer på nytt. Du får då vara öppen med detta till tidning nr 2. Läs mer om det här. När du återanvänder säljer du in en artikelidé helt på nytt, men drar nytta av research, case, experter och så vidare i texten. Oftast skriver du om, kanske intervjuar på nytt och anpassar.

2. Hur mycket måste jag skriva om?
SVAR:
Jag tycker att man ska skriva om det mesta, annars är det inte återanvändning utan återpublicering – två helt olika grejer. För att ta ett exempel: Du har skrivit en artikel om Eva och Amir som hittade tillbaka till varandra på Facebook efter 30 år, för tidning A. Sen säljer du in vinkeln ”3 par som hittade tillbaka till varandra – på nätet, genom föreningen, av en slump” (nåt sånt), till tidning B. Då kan du använda Eva/Amir som ett av casen. Här har du sedan två alternativ:

1. Du ringer upp och gör en ny intervju med dem. Tar ju kanske bara 30 minuter och sen 1-2 timmars skrivtid (eftersom du kan göra i princip samma artikel igen, fast lite omskriven och med nya citat).

2. Du säger till redaktören att du redan skrivit om ett av casen i en annan tidning och kollar om du kan återanvända texten. Kan dock vara lite känsligt, beror på tidningen. Vissa har som regel att de inte ska publicera gammalt material.

Hur skalar jag upp jobben redan från början?
Svar:
Det är en bra idé att ha det här i åtanke när du säljer in jobb. Framför allt guidande artiklar som riktar sig till olika yrkesgrupper fungerar ofta jättebra att återanvända från. De kan ofta skrivas om lite och hottas upp med ett case specifikt för branschen. Frilansjournalisten Gustaf Brickman berättar till exempel i min bok att han skrivit om revisionsplikten för småföretagare i fyra olika tidningar.

Meeen min erfarenhet är ändå att återanvändning fungerar bäst på sikt. Man skriver om olika ämnen och så plötsligt dyker det upp situationer då man kan återanvända. Man blir lika glad varje gång :) Så med andra ord: slå inte knut på dig själv med att knöla in fem artikelidéer i samma intervju, det kan bli svårt. Däremot om man åker på resor eller gör större reportage så är det en jättebra idé att redan från början skala upp jobbet och sälja in till olika tidningar.

Om någon vill köpa min bok så har jag nu fixat en rabatt till er på 15 %. Den kostar nu 249 kronor i stället för 293. Skriv bara in koden ”frilans” när du kommit till kassan på Bokus (du hittar rutan till höger på sidan) så dras rabatten. HÄR kommer du till köpstället.OBS! Rabatten går ut den 20 november!

Ha en underbar vecka!

Dela artikeln

Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.