<![CDATA[Mark Zuckerberg lyssnar på gäster vid Facebook’s Friends Day. Pressbild: Jennifer Leahy
]]>

3 lärdomar från Mark Zuckerberg

Ebba Arnborg

Publicerades: 15 juni, 2016

I dag är Facebook värt över 2 500 miljarder kronor. Lär av succén – och få ditt företag att växa.

När Mark Zuckerberg grundade Facebook kunde han nog inte drömma om att det i dag skulle vara ett av de högst värderade bolagen i världen. Den sociala nätverkstjänsten har nu ett värde på mer än 2 500 miljarder kronor – en hisnande siffra. Sajten Entrepreneur har sammanställt några lärdomar som kan dras av superentreprenörens resa. Här har vi valt ut de bästa råden.

1. Tänk stort, börja smått

I början var Facebook exklusivt. Först var plattformen bara öppen för Harvard-studenter. Sedan var du tvungen att ha en mejladress från ett amerikanskt universitet eller högskola för att få gå med. Först när Facebook hade fått tillräckligt många användare öppnade Zuckerberg upp plattformen brett. Det här var ett kontroversiellt drag, men också kritiskt för att göra Facebook till den superplattform det är i dag.

Det gäller att tänka stort men börja litet. Det vill säga: få dragkraft med hjälp av en grupp tidiga användare och expandera sedan.

 2. Lägg inte till – dra bort

Det sociala nätverket HouseSYSTEM var en tidig konkurrent till Facebook på Harvard. Dess grundare Aaron Greenspan föreslog ett samarbete. Men Zuckerberg lär ha tackat nej med orden: ”Det är för bra, det gör för mycket saker”.

Läs mer: Det funkar bäst i Facebook-annonseringen

När du bygger en produkt är det lätt att hela tiden komma på nya funktioner som kan adderas, och aldrig bli klar. Men lägg bara till det som är nödvändigt för en väldefinierad användarupplevelse – och skala bort resten. Börja med det som brukar kallas ”minimal viable product”, alltså minsta fungerande produkt. Få ut den till användarna och utveckla den sedan utifrån deras beteende och feedback.

Du behöver till exempel inte bygga en app med lika mycket funktionalitet som en flygplanscockpit om syftet med appen är att göra det lätt för användaren att boka klipptid. Mer är inte alltid bättre. Att ha för mycket funktionalitet kan faktiskt ofta försämra produkten, och i värsta fall bli dess fall.

3. Använd din produkt

Mark Zuckerberg har alltid själv använt Facebook. Se till att du och alla på ditt företag, från VD:n till sommarpraktikanten, använder er produkt så att de förstår den på djupet. Det garanterar att alla känner sig ansvariga för att leverera högsta kvalitet – och förstår vad dina kunder behöver.