Han gör succé på sociala medier – här är hans 3 framgångstips

Ebba Arnborg

Publicerades: 20 maj, 2024
Foto av: TikTok/Press

Frisören Michael har knäckt koden för småföretagares framgång på sociala medier, för att bygga varumärke och fler kunder och ökad försäljning. Med 280 000 följare och en omsättning på flera miljoner delar han med sig av sina hemligheter här.

– Att synas på sociala medier är alltid bra för företaget, slår Michael Barcefer fast.

Han är frisören bakom populära salongen Michael & Frisörerna, och har totalt över 280 000 följare på sina sociala medier, där Instagram och TikTok är största kanalerna. Något som hjälper honom bygga både varumärke och lönsamhet. Från att ha startat sin första salong som 21-åring, för 23 år sedan, har han idag åtta anställda och omsätter över nio miljoner kronor om året.

– Sociala medier ökar värdet för ditt varumärke och får fler att lita på det. Dessutom kan det leda till fler potentiella kunder och öka försäljningen. När du engagerar dina kunder på sociala medier, bygger du också lojalitet och kan få värdefull feedback direkt från dem, säger han.

Sociala medier ger dig även en chans att kommunicera direkt med dina kunder och visa att du bryr dig om deras åsikter och behov, framhåller Michael.

– Idag behöver vi visa att vi ser just dig som kund – vem älskar inte att bli sedd, säger han.

Humor och kunskap

MIchael & frisörernas konton visar självklart snygga bilder på det som företaget säljer: vackra hår. Men det delas också kunskap, och inte minst mycket humor. Vi får se Michael dansa, pranka kunder och ge stylingstips utklädd till olika karaktärer.

Michael har en anställd content manager som hjälper till med att lägga upp strategi, planera och skapa innehåll. Bland annat planeras innehåll efter högtider, trender och önskemål från följarna.

Det hårda arbetet har absolut betalat sig. Michael har upplevt flera konkreta fördelar av att vara synlig på sociala medier:

– För det första så känner kunder att de vet mer om oss eftersom vi bjuder in dem till oss när vi postar på till exempel storys och använder mycket bakom kulisserna material. Då får kunden en känsla av att de vet vem vi är och det blir mer personligt för dem, säger han och fortsätter:

– Allt bjuda in gör att kunden litar mer på dig som företag och är då mer villig att välja dig än någon annan om de behöver välja. I slutändan handlar det om tillit. Litar en kund på dig kommer du att få affären.

Michaels 3 tips – gör succé på sociala medier

  1. Var konsekvent. Ditt content behöver omsorg varje dag. Algoritmen älskar kontinuitet, så ha tålamod.
  2. Ge ett värde till kunden. Varför ska någon följa dig, ska du tänka: ”Vad får jag utav att följa dig?”, se till att kunna svara på det. Ger du till exempel kunden kunskap ger du den ett mervärde och då kommer du troligen få fler följare och fler människor som ser ditt content.
  3. Var relevant. Fundera över vad som är aktuellt nu, och närmaste framtiden, vad finns i dina kunders tankar? Du behöver engagera dina tittare och du behöver hålla dig relevant, då kommer du att lyckas.

Läs också: Sex trender i sociala medier 2024 – håll koll här!