<![CDATA[]]>

Så skapar du en framgångsrik e-handel

Redaktionen

Publicerades: 22 april, 2016

Hur ska din e-handel bli så lyckosam som möjligt? E-handelsentreprenören Christoffer Tyrefors med företaget Cykelkraft ger här sina fyra bästa tips.

Christoffer Tyrefors. Foto: Pressbild

Christoffer Tyrefors. Foto: Pressbild

27-årige Christoffer har gått från ett vikariat i sportbutik till att bli e-handelschef och nu till att vara både VD och delägare i en av Sveriges största cykelbutiker på nätet, Cykelkraft.  

När Christoffer började på Cykelkraft hade de en omsättning på 10-12 miljoner per år och nu, två år senare, har de en omsättning på 32 miljoner (2015). Christoffer menar att den utvecklingen främst beror på att de arbetat med smartare marknadsföring, ett större sortiment, bättre produktinformation och att de har gett kunderna tydligare och enklare köpflöden.

Här är Christoffers fyra tips på hur du driver en framgångsrik e-handelsbutik:

  1. Titta mycket på andra.
    – Innan man är stor är det i regel bättre att göra precis som alla andra istället för att försöka hitta på nya saker. Det gäller design av webbshoppen, val av – allt. Glöm bara inte bort att addera något som gör att du sticker ut!
  2. Håll det enkelt.
    – Och låtsas som att det är en vanlig fysisk butik. Fastna inte i massor av krångliga val av plattformar, adwordsbyråer eller logistiklösningar. Se istället till att 95 procent av det du gör syftar till att få in fler besökare till butiken. När du blivit lite större kan du börja lägga mycket tid på att få de besökare som är inne att handla mer genom att göra det enklare och mer attraktivt att handla hos just dig.
  3. Leverera istället för att fundera.
    – Se till att hela tiden sätta bollar i rullning och utvärdera medan tiden går. Det går alltid att förbättra allting, men gör du tillräckligt många saker, även om en del är halvdåligt, så får du i regel ändå hyggliga resultat.
  4. Nätverka med andra e-handlare och företagare.
    – Driva-eget.se och ehandel.se är utmärkta platser att suga åt sig kunskap, erfarenhet och idéer. Företagare är ofta väldigt givmilda och hjälpsamma så länge man själv bjuder upp till dans.