Sälja via dropshipping? Så här enkelt kommer du igång!

Josefin Wallin

Uppdaterades: 26 februari, 2024
Publicerades: 28 februari, 2024

Att sälja genom dropshipping blir allt mer populärt. Det är en metod där du enbart säljer och marknadsför en produkt – och slipper packa, ha varor på lager och skicka iväg dem. Låter det spännande? Så här enkelt kommer du igång!

När du säljer via dropshipping köper kunden produkten i din e-handel precis som vanligt. Men när kunden beställer varan är det din underleverantör som packar och skickar den. Fördelen är att du inte behöver köpa in ett stort lager själv. Nackdelen kan vara att det är svårt (beroende på din tekniska kompetens och förkunskaper) att komma igång.

Läs också: Kom igång och starta en e-handel – enkla tips och plattformar

Så ser processen för dropshipping ut

Här finns det både mer eller mindre avancerade vägar att gå – där den sistnämnda är vad vi väljer att fokusera på i den här artikeln.

Så här går det alltså till:

  1. Kunden köper en produkt i din webbshop.
  2. Ordern skickas automatiskt till din underleverantör.
  3. Underleverantören packar och skickar ordern.
  4. Fakturan går direkt till kunden.

Hur börjar jag sälja via dropshipping?

Först behöver du bestämma dig för vad det är som du vill sälja. Här är det vanligast att man använder en leverantörsplattform. Din befintliga e-handel behöver vara integrerad med en sådan.

Låt oss ge dig ett exempel: Om du har en webbshop via Shopify kan du koppla på exempelvis Oberlo. Deras olika leverantörer (exempelvis Aliexpress) gör det lätt att sälja leverantörernas produkter – men i din e-handel. Mellanskillnaden? Den stannar hos dig. Här är det viktigt att du redan från start tänker på vad du vill sälja och om den e-handelslösning du väljer går att ansluta leverantörer till.

Det vi hittills har beskrivit är det som är den enklaste vägen att välja om du vill komma igång med dropshipping. Har du redan idag stora volymer som du säljer kan du teckna egna avtal med leverantörer.

Fördelar med dropshipping:

  • Du behöver inte ha ett lager. Det är ekonomiskt bra då du inte behöver betala för en stor lagerlokal. Dessutom behöver du inte investera i ett stort antal produkter till dina egna lagerhyllor. Vilket gör din ekonomiska risk nästintill obefintlig.
  • Metoden är populär. Vilket gör att det finns mängder av tips att tillgå.
  • Liten risk.

Nackdelar med dropshipping:

  • Du sköter fortfarande reklamationer och kundkontakt.
  • Handlar du med Asien eller länder långt bort (vilket är vanligt) så behöver du eventuellt ta hänsyn till långa leveranstider.
  • Du måste ha koll på lagar och regler som krävs för produkten, som att den är CE-märkt, vilket krävs på produkter inom EU. Dessutom bör du ha kunskaper om skatt, tull och moms mellan de länder som du handlar med.

Läs också: Fyra kundbehov företag och e-handel måste ha koll på