Så skriver du rätt pris när du gör prissänkning – se viktigt lagkrav!

Så skriver du rätt pris när du gör prissänkning – se viktigt lagkrav!

Maja-Stina Skarstedt

Uppdaterades: 17 november, 2023
Publicerades: 20 november, 2023
Foto av: Adobe Stock

Nu krävs det att du som företagare visar rätt pris om du gör en prissänkning. Du kan inte bara visa ordinarie pris om du vill jämföra ditt rea-pris – se här så att du gör korrekt!

Prisinformationslagen är viktig för oss företagare när vi vänder oss mot kunder och konsumenter. Vi ska ge rätt och tydlig information om vad varorna eller tjänsterna som vi säljer kostar.

När lagen ändrades under 2022 var syftet att minska risken att konsumenter utsätts för ”fejk-rea”. Vad är då det? Jo, exempelvis att ett pris först höjs för att sedan sänkas igen – som ett rea-pris.

Agera så här vid prissänkning

Som företagare måste du – under en priskampanj – berätta det lägsta priset för produkten de senaste 30 dagarna.

  • Säg att du har en vara som till ordinarie pris kostar 1 000 kronor inklusive moms.
  • Under de senaste 30 dagarna har du under en vecka haft rabatt på varan och den har då kostat 750 kronor.
  • Under en kampanj, exempelvis Black Week eller Black Friday, kostar varan 500 kronor.
  • Korrekt information till kunden är då:

PRIS 500 kr
(Ordinarie pris 1 000 kr, lägsta pris 30 dagar 750 kr)

Notera att det här kravet gäller när du som företagare säljer till konsumenter, men inte din försäljning till ett annat företag.

Läs mer: Black Friday och Black Week 2023 – Driva egets samlade supertips!

Om du bryter mot lagen

Det är viktigt att konsumenten inte behöver leta efter lägsta pris de senaste 30 dagarna utan det ska tydligt vara beskrivet om du flaggar för rea och prissänkning.

Om du har både en fysisk butik och e-handel måste du kommunicera i båda kanalerna. Här kan det vara olika priser – beroende på om du har haft olika priser i fysisk butik och i din e-handel.

Det kan bli dyrt om du inte följer lagen. Då risker du att få betala böter – som lägst 10 000 kronor och som högst 4 procent av företagets årliga omsättning. Om du omsätter 1 000 000 kronor årligen skulle det innebära böter om 40 000 kronor.

Läs mer: Hos Konsumentverket hittar du mer information om du vill fördjupa dig i lagen

När prissänkning och kampanjer duggar tätt

Vi ponerar att du har två kampanjer i tät följd – exempelvis Black Week och snart en julkampanj. Då behöver du kommunicera det lägsta priset, alltså kampanjpriset under Black Week, som ditt lägsta pris under kommande julkampanj. Sedan följer ju mellandagsrean – nästa lägsta pris att hålla koll på!

Det finns som med alla regler även några undantag:

När du har mängderbjudanden – du får exempelvis skriva:

  • Handla för 500 kr och få 20 % rabatt på nästa köp. 
  • Köp 5 betala för 3. 
  • Köp 5 och få en extra på köpet.