<![CDATA[]]>

Experten: Därför ska du döda ditt företag

Ebba Arnborg

Publicerades: 26 september, 2014

Marknaden skrivs om i raketfart. För att lyckas måste du döda din verksamhet, menar trend- och internetgurun. Så här gör du.

Ordet ”disruptive” översätts enligt ordboken till: spränga, splittra, upplösa, söndra. Heta modetermer just nu är ”disruptive media” eller ”disruptive innovation”. Det handlar om att uppfinna en produkt eller tjänst som totalt förändrar marknaden.

Läs också: 10 affärsidéer under 50.000 kronor i startkostnad

– Disruptive media handlar om att hitta nya produkter som helt omkullkastar konkurrenterna genom att uppfylla ett tidigare ouppfyllt behov, säger Beth Higbee,  europachef, Webby Media Group.

Som ett exempel på ett företag som har lyckats med disruptive innovation nämner hon streamingtjänsten Netflix. Deras affärsidé var först att skicka DVD-filmer per post till kunder.

Det gick bra. Men när de sedan började de streama film blev det succé och de fick stora jättar inom filmuthyrnings-branschen som Blockbuster, vilka omsatte 5 miljarder dollar, att gå under. Allt för att Netflix lyckades uppfinna någonting helt nytt.

– Netflix är den lilla killen från California som lyckas omkullkasta hela branschen.

Ett annat exempel på hur marknaden skrivs om just nu menar Beth Higbee är hur tv-reklam tappar sin kraft när fler och fler streamar eller timeshiftar. Då gäller det att tänka nytt.

– Man måste hitta på nya intäktsmodeller. Som att integrera reklam i programmen, göra program ihop med en sponsor eller låta prenumeranter betala för program – som Netflix har gjort med programmet Orange is the new black.

Det kanske kan låta stort och svårt men Beth menar att du som driver ett litet företag har en stor fördel mot större jättar – möjligheten att förändra och anpassa dig snabbt.

– Just nu pratar alla om hur små start-ups hotar de större och långsammare företagen.

Enligt Beth Higbee handlar det om att våga se vad som skulle kunna döda ditt företag, vad som skulle locka dina kunder till någon annan – och sedan själv erbjuda det.

– ”Kill your business” – döda din affärsverksamhet, till förmån för en ny med större framtidsmöjligheter för att växa.

Här är Beth Higbees 6 tips för att döda din verksamhet – och återuppstå med större intäkter och fler kunder.

1. Utnyttja att du som ett litet företag har möjlighet att röra dig snabbare än dina större mer tungrodda konkurrenter.

2. ”Kill your business”. Fundera på vad som skulle locka kunder bort från din befintliga affärsverksamhet – och erbjud sedan detta själv.

3. Gör som Netflix, se om du kan ändra inriktning på din firma lite så att du erbjuder något tidigare ogjort. Fundera på hur du kan möta ett behov som annars ignoreras?

4. Fråga kunder och potentiella kunder vad de saknar, och tänk kreativt – hur kan du leverera det de efterfrågar på ett nytt och smidigt sätt? Utnyttja möjligheterna med all ny teknologi.

5. Fokusera på vilken tjänst du kan erbjuda – hur kan du göra folks liv lättare? Kanske kan du koppla på någon tjänst till din produkt. Exmeplvis har Kleenex skapat en förkylnings-spårare, så att kunden kan se vilka baciller och virus som är i omlopp.

6. Räkna på det! Säkerställ att du tjänar pengar. Använd gärna våra kalkyler.

Läs också: Här är nya superföretagen som kan krossa dig – och 4 råd för att skydda dig

Prenumerera på Driva Eget här!