<![CDATA[Missa inte säljtrender 2017. Foto: Getty Images]]>

Missa inte säljtrenderna 2017

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 5 maj, 2017

Nya säljmetoder kommer hela tiden. Här är nio trender som experterna tycker att vi bör hålla koll på.

 1. Ännu mer ”retailtainment”
I takt med att e-handeln blir allt starkare måste såklart den vanliga handeln svara med något – vilket den också gjorde redan under 2016. “Retailtainment”, en kombo av retail och entertainment där shopping och underhållning möts, såg vi exempelvis när Mall of Scandinavia öppnade upp i Solna. En handelsplats där besökarna inte bara kan shoppa loss, utan också låta sig underhållas med bio, musik och brett restaurangliv. Mer sådant blir det garanterat i olika städer.

 2. Ta hjälp av appar
För att bli ännu mer effektiva i vårt sälj har en mängd appar lanserats. Svenska startupen Salesbox erbjuder kundhanteringssystem, så kallat CRM-system, som fokuserar på säljarnas jobb, att de ska kunna hålla koll på vilka de har kontaktat och samverka lätt med sina kollegor. Även Salesmakeover har i sin app en rad funktioner som en säljkompass som analyserar försäljningens status.

 3. Spela mer, sälj mer!
En ny generation av säljare tilltalas av en ny typ av säljmetod – inspirerad av dataspelen. När svenska gamificationföretaget Spartas tog fram ett nytt säljstöd liknades det med träningsappen Runkeeper. Säljet blir till tävling och användarna/säljarna jagar poäng som i spelvärlden. Gamification, alltså spelifiering, var ett begrepp vi såg mer av under förra året och som blir ännu större i år.

Spartas VD James Pember har sagt att han tror att deras plattform passar allra bäst för yngre säljare som är uppvuxna med sociala medier och appar, eftersom de är mer vana vid att visa upp och jämföra sina resultat med andra. Viktigt är att alla medarbetare ser nöjet med det!

 4. Fortsatt socialt fokus
Att bygga vidare på sitt varumärke i sociala medier är fortfarande viktigt. Även att använda kanalerna till att hålla kontakt med sina kunder och lära mer om deras behov och beteende.

De företagare som lyckas bäst 2017 är enligt säljexperterna de som använder snabba metoder för att hålla en bra dialog med kunderna och som fortsätter nätverka och göra research den vägen.

 5. Skapa rätt mervärde
Som företagare och säljare måste du fortsätta skapa värdefullt digitalt innehåll till din målgrupp i form av nyheter, guider, poddar, event och filmer. Det ger dessutom information om dina besökare. Du får statistik över vad de är intresserade av och vad ni som företag bör fokusera på.

6. Låt alla sälja
Ett trendigt företag ser vilka som verkligen är säljstyrkan i företaget. Tekniker exempelvis, som har en enorm kunskap om produkterna och stort förtroendekapital, kan påverka försäljningen utan att behöva “kränga”. Det räcker ofta om de ställer tre-fyra frågor på rätt sätt så har de skapat så mycket insikt hos kunden att hen redan vill köpa innan sista frågan är ställd. Teknikern uppfattas inte heller som lika “hotfull” som säljaren. Så låt fler i företaget bidra till affärerna.

 7. Satsa på ärlighet
Den som kränger mest vinner, eller? Nä, i dag är det minst lika viktigt att du säljer och levererar det som kunden behöver. Kan du hjälpa kunden med vad som är bäst för hen? Kanske inte alltid det som kunden har tänkt sig från början, men att vara ärlig och tänka på kundens bästa ger ett långsiktigt samarbete och om du satsar på ärlig försäljning. Håller det som du lovar skapar du även förtroende på längre sikt.

 8. Välj rätt säljutbildning
Traditionell säljutbildning räcker inte idag. Nu måste du utstråla ditt varumärke, din ”tone of voice”, och den får du som säljare bäst genom onlineutbildningar och fiktiv träning, enligt experterna. Småföretagare kan ta efter större företag som kör utbildningar inspelade i sin egen miljö med egen personal som en del i träningen.

 9. Fokusera på tidigare kunder
Inget nytt för 2017, men en ständig trend: Sluta jaga nya kunder hela tiden – lägg tid och kärlek på dina nuvarande. Enligt experterna kan det räcka med tio återkommande kunder som i sin tur ger nya kunder för att klara affärerna.

Källor:
Vanessa Leporati Wahlund, föreläsare, utbildare och säljcoach på Hamilton Group, Martin Stenport, säljcoach som genom att mäta KPI:er säkerställer effekten, Entrepreneur, Säljaren och vendhq.com