<![CDATA[Istockphoto]]>

3 sätt att lyckas med din webbshop som liten

Gustaf Brickman

Publicerades: 3 februari, 2014

Vill du sälja din produkter över webben, eller driva en liten webbshop måste du hitta andra sätt att konkurrera med än med stora lager och låga priser. Här är tre nycklar till framgång från experterna.

Nyckel 1:
NISCHA DIG – MEN GÖR DET RÄTT

För några år sedan kanske det räckte med att nischa in din e-handel för att stå ut i konkurrensen. Nu krävs det att du tar företaget ett steg längre.
– Det finns inte så många nischer kvar helt enkelt de flesta vägar har testats och prövats, säger e-handelsexperten Patrik Müller.

Att bara sälja skor i stora storlekar räcker alltså inte längre, du kommer att ha många konkurrenter som gör precis detsamma både i Sverige och utomlands. Det är dessutom lätt för stora e-handelsjättar att också erbjuda skor i stora storlekar, och vips så är din nisch uppäten.

Vad innebär det då att nischa sig rätt framöver? Jo:

  • Att hitta en nisch som inte blivit allt för väletablerad.
  • Att hitta en nisch som ingen lätt kan kopiera.

– Ett av mina favoritexempel är vardvaskan.se. Under parollen ”Vi sätter färg på vården” säljer de färgglada produkter till vårdpersonal. Allt från mönstrade stödstrumpor till namnbrickor och stetoskop i en massa olika färger, säger Arne Andersson.

För att minska risken att någon kopierar din nisch och tar dina kunder kan det också vara bra att göra din webbshop till mer än bara en shop. Hur kan du ta kontroll och ”äga” din målgrupp?
– På vardvaskan.se har man till exempel börjat lista alla lediga jobb inom vården. På så sätt har man gett besökarna flera anledningar att besöka sidan, och då knyter man kunderna närmare sig. Det minskar risken att de går till en konkurrent nästa gång, säger Arne Andersson.

En unik produkt eller en speciell tjänst kan också vara vägen till framgång. En webbshop som säljer klänningar som liknar de stora kedjornas har ingen direkt konkurrensfördel. Det har däremot en med kläder från unika designer.

Nyckel 2:
SÄLJ KRINGTJÄNSTER OCH BLI MINDRE PRISKÄNSLIG

De stora e-handelsdrakarna pressar marginalerna för att vinna marknadsandelar – och det är svårt som liten att konkurrera med priset. Stick ut genom att erbjuda dina kunder mer än bara varor.

I stället för att bara sälja kläder kan du till exempel också erbjuda kunderna att få dem måttbeställda och uppsydda. Eller istället för att bara sälja färdiga koncept kan du även sälja personliga tjänster.
– Om du slänger på ett mervärde som en kringtjänst av något slag blir ditt erbjudande ett helt annat. Då slipper du konkurrera med priset mot jättarna, förklarar Patrik Müller.

Arne Andersson håller med:
– Det är hit man måste komma. Du måste hitta olika sätt att bredda ditt erbjudande inom din smala nisch. Och för att hitta de sätten måste du lära känna din målgrupp: Vad vill den ha och vad saknar den?

Om det sedan är tilläggsprodukter, tjänster eller något helt annat som kommer att göra ditt erbjudande och din butik mer populär bland kunderna varierar från fall till fall. Men nästan aldrig tillfredsställs kundens behov med bara köpet av en produkt.

– Man kan erbjuda kurser och utbildningar, olika prenumerationstjänster eller något helt annat. En klädbutik kan till exempel anordna mingel där man lär ut styling och mode för olika kroppstyper. På så vis blir man något mer än bara en av många klädbutiker online, säger Patrik Müller.

INSPIRERAS AV ANDRA SOM LYCKATS: Karolina säljer måttsydda klänningar på abbonemang

Nyckel 3:
BYGG DITT VARUMÄRKE GENOM ATT BLI EXPERT

Den nya tidens webbshop är lika mycket en innehållsrik sajt som en butik. Bjud på information och kunskap – och du lockar både kunder och bygger ditt varumärke.

Content marketing, det vill säga att i stället för vanlig reklam ge kunderna kunskap och information, är en växande trend och framför allt på nätet.
– Många e-handlare säljer grus, glödlampor eller vad som helst. De kan sälja, men kan inte så mycket om själva produkten. Men vänd på steken: Låt kunderna komma till dig för att du är bäst på det du gör, så kommer många av dem att handla av dig också, säger Arne Andersson.

Ett framgångsrecept kan till exempel vara att bygga en kunskapssajt om mode, hälsa eller vad din webbshop nu säljer. Dit kan kunderna komma för att få information, nyheter, intressant fakta eller till och med diskutera med andra på ett forum.

Lyckas du kommer du att öka både trafiken och försäljningen på din sajt.
– Ditt varumärke kommer att bli mycket starkare eftersom du blir en trovärdig aktör. Dessutom leder det ofta till att du hamnar högre upp i sökmotorernas listor, så det hjälper även där.

Du behöver inte ge dina kunder kunskap – underhållning kan fungera precis lika bra. Men då gäller det att du vet vad dina kunder tycker om.

– Ett företag som säljer djurfoder i USA såg att deras kunder i stor utsträckning var mammor i 40-årsåldern, som tyckte om gulliga djurbilder och filmer med lite humor i. Så de började lägga upp en massa sådana filmer på nätet och de spreds snabbt. Det ledde till en kraftig försäljningsökning, berättar Patrik Müller.

På samma sätt har en framgångsrik blogg lättare att koppla på en webbshop och börja sälja, eftersom målgruppen och trafiken redan finns där.

LÄS OCKSÅ: Så lyckas du med content markerting

DRIVA EGETS E-HANDELSSKOLA!
Lär dig mer om e-handel i vår webb-TV-serie i fem avsnitt.

Uppdaterad 2015-07-10