<![CDATA[]]>

Så använder dina kunder sociala medier

Ebba Arnborg

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 24 oktober, 2014

Antalet svenska användare på Instagram har fördubblats sedan förra året. Men Facebook är fortfarande populärast, det visar ny statistik från stiftelsen .se.

sociala_medier_2014_2(Klicka på bilden här till höger så får du se en större bild av infografiken.)

Antalet svenskar på Instagram har fördubblats på ett år, från 15 till 28 procent. Det visar nya siffror från stiftelsen .se som intervjuat 3000 svenskar.

I åldern 12-15 år använder två av tre flickor Instagram dagligen jämfört med knappt varannan av pojkarna. I åldern 36-45 år använder 13 procent av kvinnorna Instagram dagligen jämfört med 5 procent av männen.

Läs mer: 4 tips för att lyckas med Instagram

Facebook är fortfarande i särklass populärast. I åldersgruppen 16-25 år besöker hela 95 procent någon gång Facebook. Fyra av fem gör det dagligen och en av tre flera gånger om dagen. I åldern 12-15 år har dock Facebookanvändningen minskat från 91 procent 2012, till 86 procent 2013 och 83 procent 2014. Men i åldern 46-75 år har Facebookanvändandet ökat från 49 procent till 56 procent sedan 2013.

Twitter då? En av fem svarar att de besöker Twitter någon gång, bara 6 procent gör det dagligen. Användningen har i princip stått still sedan 2013. Av de som faktiskt använder Twitter är det dubbelt så många som läser än som skriver.

Läs mer: Så twittrar du för bättre affärer

Följ driva eget:

Instagram.com/drivaeget

Facebook.com/driaveget

Twitter.com/drivaegetse