<![CDATA[]]>

Så twittrar du för bättre affärer

Marie Flodin

Publicerades: 2 juni, 2012

Twitter är effektivare än Facebook för en småföretagare som vill göra affärer och hitta nya kunder och samarbetspartners. Det anser Sophia Sundberg, som här ger sina bästa råd för framgång med Twitter. 

Den stora skillnaden mot andra sociala medier, som Facebook eller Linkedin, är att det bara är dina vänner som kan läsa vad du skriver där. På Twitter kan alla som har ett konto (som inte är låst) hitta varandra.

Facebook är bra för att hålla kvar kontakten  med en begränsad kundkrets och Linkedin passar perfekt för den som söker nytt jobb eller letar efter rätt person att anställa. Men Sophia menar att Twitter ofta fungerar bäst bland de sociala medierna för de flesta småföretagare.

Här är hennes bästa råd för att lyckas på Twitter:

  1. Lägg in en bra bild på dig själv med så mycket ansikte som möjligt.
  2. Fyll i information om dig själv. Ha gärna med en länk dit man kan läsa mer. Till exempel till din webbsida, en artikel eller till ditt linkedin-konto.
  3. Börja med följa någon och testa att twittra.
  4. Bjud inte in folk från din adressbok innan du har lagt upp en bild och skrivit några inlägg. När du har kommit igång kan du bjuda in dina kunder/vänner till din twitter. Men se till att skapa aktivitet innan du bjuder in någon.
  5. Använd tid som annars inte utnyttjas till att twittra. När du väntar på bussen eller när tåget är försenat.
  6. Om du vill kunna tjäna pengar på twitter måste du skapa förtroende. Därför måste du vara personlig.
  7. Ta det inte personligt om någon avföljer dig, dvs slutar följa din twitter. Se till att göra det bra för dem som följer dig istället för att fundera på varför någon avföljer dig.
  8. Gå in på twitter minst en gång om dan.
  9. Som nybörjare är det bra att aktivera funktionen som gör att du blir påmind via mejl eller ett pling i telefonen när någon skriver till dig.

 

I juininumret av Driva Eget (3/2012) finns det två sidor med råd om hur du lyckas med Twitter.