Del 1 Bokskola, tänk på den röda tråden

Katarina Widoff

Publicerades: 20 maj, 2011

När du vill skriva en bok måste du ha något som du vill förmedla. Det materialet måste också vara strukturerat på ett sätt som gör att det blir läsbart och med en röd tråd som man kan följa.
 

Det spelar ingen roll om du har tänkt att din bok ska ges ut av ett stort och välkänt förlag eller om du själv ska starta ett förlag och ge ut boken (det finns också andra mellanvägar att gå). För att det ska bli en bok som är intressant måste den vara läsvärd.
 

Många skriver hela boken innan de skickar in den till olika förlag för att se om någon vill ta sig an den. Andra har en idé och hör av sig till olika förlag om denna idé.
 

Det var precis så jag och Jeanette gjorde när vi skrev boken Bli en skicklig nätverkare – mingla dig till framgång. Vi hade precis träffats och kommit fram till att vi skulle skriva en bok ihop. Vi kontaktade lite olika förlag och fick komma på besök, då hade vi med oss våra idéer hur denna bok skulle se ut och vad den skulle handla om.
 

Det finns också agenter som letar efter blivande författare som de kan presentera för olika förlag, olika beroende på vilken kategori som din kommande bok kommer att handla om. Alla förlag har sin egen nisch och söker efter nya titlar som kan ingå i deras bokhylla.
Skriv ihop en synops för att kunna presentera boken för andra. Det är en sammanfattning av hela boken. Oftast är det innehållsförteckningen, förordet och ett par kapitel.
 

Som utomstående läsare kan man då få en känsla av boken, av din kompetens och vad du vill förmedla. Vad hela boken kommer att handla om (innehållsförteckningen), vad och varför du vill förmedla din kunskap (i förordet) och på vilket sätt du skriver, hur du strukturerar texten och den röda tråden (genom kapitlen).
 

Synopsen ger också förlagen en känsla för hur mycket extra arbete de behöver lägga ner på att korrigera och strukturera om din text och dina kunskaper så att det blir en bok. Och jag lovar de kommer ha åsikter.
 

När jag skrev min första bok blev jag väldigt glad för de åsikter som gavs. Det gav mig en chans att förstå denna nya bransch och det berikade min text även i kommande texter som jag skriver. Alla som tar sig tid och ger feed-back ska man vara väldigt rädd om, de bryr sig verkligen, de har tänkt igenom och försöker på bästa sätt förmedla sina innersta tankar som kan göra att du lyser ännu mer. Ta till dig det, du behöver ju inte hålla med, men vi har alltid något att lära oss av feed-back. Självklart har jag fortsatt att be om åsikter när jag har skrivit mina två nästkommande böcker också (Må BÄST orka mer och Marknadsför dig med personliga kontaktnät – Bussighet är lönsamt!).
 

Lycka till med skrivandet. Tänk på den röda tråden så att man som läsare förstår varför man ska fortsätta att läsa och gör innehållsförteckningen så tydlig att man förstår hur den röda tråden kommer att slingra sig genom boksidorna
 

Vi ses i vimlet! Hälsar KOMFABs Katarina